Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En hem een tijdje in een opvanggezin of een goed uitgekozen pension onderbrengen, om zelf even op adem te komen en daarna een betrouwbare mening van buitenaf te krijgen over zijn gedrag??

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet het nu ook even niet meer, het is gewoon niet mogelijk om nu meteen de oplossing te vinden en het probleem in een handomdraai op te lossen. Volg het advies van de dierenarts op en laat hem castreren, dan is dat maar vast gedaan. En zoek hulp bij een gedragstherapeut. Zorg dat je partner er ook bij is, zodat hij begrijpt dat het echt wel kan veranderen als jullie de handen uit de mouwen steken, ook al kost het tijd. Je eigen emotionele toestand helpt de hond waarschijnlijk niet om je te vertrouwen.

Er is je geadviseerd om de hond een tijdje naar de oppas te brengen, zodat je zelf wat rust krijgt en weer met een schone lei kunt beginnen.

Nu is het tijd om in actie te komen!

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik ben een paar dagen naar mijn moeder gegaan omdat ze me echt helpt en steunt. Zij vindt ook dat ik hem weg moet doen, maar ze zet me niet onder druk en doet haar uiterste best om me te helpen een oplossing te vinden waar ik gelukkig van word.

Ik weet het gewoon niet meer; moet ik de waarheid vertellen, waarna ze zullen zeggen dat er niets meer aan te doen is omdat het een gevaarlijke hond is, of moet ik liegen en de boel verbloemen, waarna ze zeggen dat ik mijn verantwoordelijkheid voor mijn hond niet neem...

Vrijdag moet ik weer naar huis en mijn partner heeft gezegd dat als ik met de hond terugkom, hij weggaat. Ik heb er alles aan gedaan om de situatie te verbeteren zodat ik hem kon houden, ik ben zelfs verhuisd zoals ik je aan het begin van mijn post al vertelde. Ik wil mijn partner niet kwijt, maar het doet me zo'n pijn dat hij zo reageert. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt en dat ik de enige ben die echt van mijn Jack houdt en hem ondanks alles wil houden...

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik ben er weer even om jullie een update te geven over hoe het met ons gaat.

Er is niet echt veel veranderd. Ik vind het heel moeilijk om de situatie te accepteren en mentaal is het echt zwaar. Ik werk op dit moment niet meer; mijn huisarts heeft me ziekgemeld met een 'depressie'. Ik ben nooit depressief geweest, maar ik weet donders goed dat hoe ik me nu voel door dit alles komt.

Ik ben met mijn hond naar twee verschillende dierenartsen geweest en ik heb ik weet niet hoeveel stichtingen benaderd voor advies. De dierenartsen adviseerden me allebei om hem te laten castreren en een gedragstherapeut in te schakelen, maar ze gaven wel aan dat dit een heel lang traject gaat worden. Maar ik kan niet meer wachten, het gaat gewoon niet meer.

En wat betreft die stichtingen... tja, wat moet ik zeggen? Hoe leg ik uit dat ik altijd geld heb gedoneerd aan dierenwelzijnsorganisaties sinds ik werk, dus al jarenlang, maar dat ik nu echt zwaar teleurgesteld ben. Ik werd veroordeeld en behandeld alsof ik niks waard ben. Ik heb NOOIT gezegd dat ik hem wilde dumpen, alleen dat ik oplossingen zocht. Maar ze zeiden dat ik het zelf maar moest uitzoeken, omdat de hond al wat ouder is en ik hem al heb sinds hij een puppy was. Ik kreeg ook opmerkingen naar mijn hoofd als "je hebt een hond, dus je moet er maar voor instaan", "Jack Russells wil niemand meer hebben, die worden niet meer geadopteerd", en ga zo maar door. De Dierenbescherming vertelde me zelfs dat ik de wet overtrad omdat mijn hond me had gebeten en ik dat niet bij de dierenarts had gemeld; terwijl ik de situatie nooit verborgen heb gehouden, ik wist alleen niet dat ik een formulier moest tekenen of zoiets. NIEMAND wil me helpen (behalve die twee dierenartsen die nog de tijd namen voor advies). Die stichtingen willen gewoon niet luisteren. Bij de allereerste die ik belde, begon ik de situatie uit te leggen en die vrouw hing gewoon de haak erop. Kortom, ik ben er echt doodziek van en ik weet het gewoon niet meer.

De enige (en dan bedoel ik ook echt de enige) die van A tot Z naar me luisterde en probeerde mee te denken, was de directeur van een stichting (van de ongeveer tien die ik heb gebeld!). Hij vertelde me dat gedragstherapeuten sowieso niets meer voor mijn hond konden doen en dat de laatste optie (en de enige) euthanasie was. Dat is ABSOLUUT GEEN OPTIE!!! Voor geen goud laat ik hem inslapen, tenzij het echt nodig zou zijn vanwege fysiek lijden... Ik zou nog wel een nieuw huisje voor hem willen zoeken als dat echt DÉ oplossing is om hier een einde aan te maken en zodat hij weer gelukkig kan zijn, maar dat is het dan ook.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben Paul. Ik had dezelfde problemen met mijn hond King. Vroeger blafte en jankte King de hele tijd zonder reden. Ik kon hem niet eens fatsoenlijk uitlaten omdat hij constant tegen voorbijgangers opsprong en beet. Hij maakte alles kapot wat hij tegenkwam. Toen kwam ik in contact met Caroline, een hondentrainster. Dankzij de tips in haar boek "Je hond opvoeden in slechts 15 minuten per dag", kan ik oprecht zeggen dat King verbazingwekkend braaf is geworden en mijn commando's nu perfect opvolgt. Vandaag de dag ben ik echt supergelukkig met King. Koop het boek op https://bit.ly/2miAyup

In plaats van je belachelijke gezwets hier te posten, kun je beter gewoon van het forum verdwijnen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, Lorna heeft gelijk. Analine, je zit er momenteel helemaal doorheen en je komt zelf niet meer uit deze vicieuze cirkel. Verdiep je echt eens in het idee van een trainingspension om zelf weer op krachten te komen en alles op een rijtje te zetten. Ik geloof ook dat dit voor nu de beste oplossing is. Verlost van deze dagelijkse hel zul je beter in staat zijn om uit te rusten en er rustig over na te denken... groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goede samenvatting Emma 👍

Ik ben zelf ook echt verbijsterd door wat ik in dit topic lees.

Als ik ooit ook maar de minste agressie zou merken (of dat nu bij mijn eigen hond is of bij een van mijn opvangers) zonder dat ik de oorzaak begrijp, zou ik de volgende dag al bij de hondentrainer staan!

Het is moeilijk te begrijpen hoe een situatie vier jaar lang zo uit de hand kan lopen. In de huidige situatie is het duidelijk dat de hond het huis uit moet, in ieder geval tijdelijk (vandaar mijn suggestie voor een trainingspension), al is het maar om het baasje de kans te geven om zelf weer even op krachten te komen...

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi analine,

Ik heb net alle reacties gelezen.

Ik ben echt geschokt door wat jullie met z'n drieën (het hondje en jullie twee) meemaken, en het doet me oprecht verdriet.

Ik heb het gevoel dat je (logisch ook, gezien de situatie) aan het opgeven bent... omdat je denkt dat het nooit gaat lukken.

Toch heb ik bij het lezen van je berichten nog niet het idee dat je echt in de actiestand bent geschoten, zo van: "en nu moet het roer om"... (dat betekent niet dat het je niks doet, maar ik heb het gevoel dat je het vooral ondergaat, opruimt, je probeert aan te passen... maar dat is het voor nu).

Ik denk dat je het even niet meer weet en dat de druk van je vriend de boel alleen maar versnelt richting radicale beslissingen.

Maar als ik je zo lees, heb ik het volgende gevoel:

Je lijkt heel erg "onafscheidelijk" met je hond te willen zijn. "Ik heb het nodig om hem vast te houden, te knuffelen"... Dat is verleidelijk, geloof me, zelfs met een grote hond van 42 kg... Maar een hond is geen knuffelbeer. Geef je vriend wat meer knuffels en je hond wat minder, dat zal de balans waarschijnlijk goeddoen :-) (advies van een hondeneigenaar én de vrouw van een mens!).

Het is geen kwestie van straffen, maar dat je een hond wilt blijven knuffelen die naar je gromt en je bijt, dat snap ik eerlijk gezegd niet.

Ik hoop dat de gedragstherapeut reageert en bij je langskomt... want het is duidelijk dat er iets goed mis is in de relatie tussen jullie twee (jij en je hond). Het wordt met de tijd alleen maar erger... maar misschien is het nog niet volledig onomkeerbaar.

Alle Jacks die ik ken zijn geen schattige kleine schoothondjes die genoeg hebben aan een wandelingetje aan de lijn... het zijn ultra-sportieve energiebommen... zo niet, dan veranderen ze echt in gremlins!! Ik begrijp de problemen met zijn gewrichten, maar ik denk echt dat je hond zijn energie niet kwijt kan en misschien te weinig buiten komt.

Wat betreft de zindelijkheid: ik zal je berichten nog eens teruglezen, maar heeft hij dit altijd al gedaan of is het geleidelijk aan erger geworden?

Over het gehuil als je er niet bent... waarschijnlijk verlatingsangst...

Als ik dit allemaal zo lees, lijkt het wel een soort opwaartse spiraal in zijn gedrag.

Je moet waarschijnlijk prioriteiten stellen in het oplossen van de problemen:

1. Het bijten en grommen: wanneer, waarom en een oplossing vinden.

2. Zijn behoefte doen en erin rollen: dit lijkt een reactie op frustratie... waarschijnlijk mocht hij jarenlang alles en is hij nooit ergens toe gedwongen... een beetje als een verwende baby...

3. Het gehuil als je weg bent: dit is een bekender probleem en kan misschien nog even wachten... laat je buren weten dat je hulp hebt ingeschakeld, bied alvast je excuses aan en wees tot die tijd extra aardig tegen ze...

Heeft de gedragstherapeut je al teruggebeld?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Analine, je moet weten dat er bij sommige gedragstherapeuten een optie is voor 'interne training'. Het lijkt me dat dit een goede manier zou kunnen zijn om een frisse start te maken met je hond. Je laat hem dan logeren bij de trainer, die gedurende een paar dagen (of zelfs weken) een volledige analyse doet en de basis legt bij de hond. Daarna kan hij je uitleggen wat de oorzaken zijn van deze vicieuze cirkel en hoe je je hond weer in huis kunt halen zonder in oude patronen te vervallen, door gebruik te maken van de basis die tijdens het verblijf is gelegd. Uit welke regio kom je?
    Hè balen, ik had een bericht geschreven maar ik kan het niet meer vinden, ik heb vast iets fout gedaan bij het versturen. Ik woon in Montpellier. Ik vroeg in mijn bericht of het asiel daar een goede reputatie heeft? Aangezien het er vast overvol zit met honden (mocht ik echt geen andere oplossing vinden). Ik weet dat het asiel in Montpellier niet zo goed aangeschreven staat. Ik wist niet dat die interne trainingen bestonden!! Dat is echt supernieuws! Alleen financieel gezien weet ik niet of ik het me kan veroorloven. Even kijken wat de prijzen zijn, maar ik denk dat het wel prijzig is.

Degene die ik ken is helemaal niet duur, maar dat is in Bretagne...

Eens rondkijken bij de professionals in jouw regio had de moeite waard kunnen zijn, om een liefhebber te vinden die bereid is een gebaar te maken. Maar in deze omstandigheden ben je niet eens meer in staat om rustig na te denken. Je moet hem in ieder geval tijdelijk ergens onderbrengen om zelf eerst wat op adem te komen.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

In ieder geval bedankt allemaal voor jullie hulp, alleen al het kunnen praten helpt me enorm. Mocht het echt tot een afscheid komen (ik probeer er liever niet aan te denken, ook al denk ik dat het gaat gebeuren), weet dan dat jullie woorden me echt goed hebben gedaan en dat ik het nu vanuit een ander perspectief bekijk. Ik zal niet liegen, ik heb de hele dag zitten huilen, want ondanks alles is en blijft hij mijn kleine hondje. Maar het feit dat ik begrepen word, geeft me veel steun.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te kunnen houden. Als ik zeg dat ik alles heb geprobeerd, bedoel ik binnen mijn eigen mogelijkheden, met alle fouten die daarbij horen. Ik heb het vast niet altijd goed aangepakt, maar ik doe al vier jaar lang alles wat in mijn macht ligt om te zorgen dat hij het goed heeft. De kosten die ik heb gemaakt, kan ik niet eens meer tellen. Zelfs qua hygiëne: ik koop elke week zes rollen keukenrol en vaak heb ik aan het eind van de week niets meer over. Hetzelfde geldt voor de desinfectiedoekjes; ik verbruik meer dan een pak per week, alleen al om de vloer schoon te maken voordat ik ga dweilen. En dan heb ik het nog niet eens over de oppas, want hij kan niet alleen blijven. Gelukkig vraagt zijn 'oppas' maar 10 € per dag. En dan zijn manden nog, want zodra een mand schoon of nieuw is, plast en poept hij erin.

Maar goed, ik laat het hierbij en ga weer naar bed. Morgen is er weer een dag.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!