Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Francesca83
    Francesca83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh nee, heel veel sterkte!

🤧 Ik wens jou en je nieuwe hond een lang en mooi leven! 😁

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Lief dat je een update geeft, jammer dat het geen goed nieuws is 😞 veel sterkte

Heel erg bedankt. Het heeft anderhalf jaar geduurd voordat ik weer een hond kon nemen (voordat ik me er echt klaar voor voelde). Ik heb onderzoek gedaan naar rassen met de langste levensverwachting.

Wat me echt goed doet, is dat mijn nieuwe aanwinst gezond is, niet blaft en niet agressief is... Dat stelt me gerust, want ik besef nu dat het niet allemaal aan mij lag en dat de ziekte ook een grote rol heeft gespeeld.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat lief dat je even een update geeft, echt jammer dat het geen goed nieuws is 😞 heel veel sterkte

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik wilde jullie even een update geven, voor het geval anderen hier iets aan hebben (ik maak hier even gebruik van omdat ik weer ben ingelogd om advies te vragen in een ander topic).

Mijn hond is helaas twee jaar geleden overleden.

Ik heb er destijds alles aan gedaan om de situatie weer onder controle te krijgen. Ik ben weggegaan bij mijn partner die me onder druk zette om hem weg te doen, en ik ben bij ontelbaar veel dierenartsen geweest omdat ik er heilig van overtuigd was dat de situatie zo abnormaal was dat er wel een echt gezondheidsprobleem achter moest zitten.

Uiteindelijk is hij 's nachts in mijn armen gestorven. Ik ben nog met hem naar de spoedarts gegaan, maar ik was totaal van de kaart en heel erg in de war. De dierenarts vertelde me dat hij waarschijnlijk een neurologisch probleem had (dat heb ik zelf altijd al vermoed, maar er is nooit een officiële diagnose gesteld door een arts), maar hij zei ook dat hij waarschijnlijk is overleden aan een onopgemerkte vorm van kanker (een plotselinge dood, een paar uur daarvoor ging het nog goed).

Ik heb volgehouden en voor hem gevochten om hem te kunnen houden, en daar heb ik achteraf gezien geen seconde spijt van. Waar ik wel spijt van heb, is dat ik hem niet begreep en dat ik hem ongelukkig heb gemaakt omdat hij onder de situatie geleden moet hebben. Ik heb me na zijn dood enorm schuldig gevoeld en dat is vandaag de dag nog steeds zo. Hij laat een enorme leegte achter en het heeft lang geduurd voordat ik er weer een beetje bovenop was.

Het was een heftige ervaring, maar de liefde die ik voor hem had was sterker. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij toch gelukkig is geweest bij mij.

Zit je in een vergelijkbare situatie, vecht dan alsjeblieft bij de dierenarts om erachter te komen WAAROM. Krijg je geen duidelijk antwoord, ga dan naar een andere. Het is niet NORMAAL. Mijn hond was ziek en ik kwam er pas bij zijn overlijden achter. Ik zou niet willen dat dit iemand anders overkomt.

Vertaald Frans
    Damathe
    Damathe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe gaat het ermee? Heb je al een oplossing kunnen vinden??

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En ik was even vergeten waarom je inderdaad castratie zou proberen, maar als het zijn gedrag kan verbeteren, waarom ook niet... Het effect is niet meteen merkbaar, maar na een paar weken kunnen de hormonen van meneer wat bedaren 😉 Sterkte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb geprobeerd de meeste berichten terug te lezen, maar ik zou graag willen weten hoelang je je hond per dag uitlaat. Een Jack is super energiek: hoe meer je hem moe maakt, hoe beter hij naar je luistert...

Wat de voerbak betreft: logischerwijs laat je een hond gewoon rustig eten. Maar als je in de buurt van de bak wilt kunnen komen, kun je op een afstandje blijven staan terwijl hij eet en bijvoorbeeld een paar dagen lang stukjes knakworst naar hem toe gooien... Zo kom je stapje voor stapje dichterbij tot je de bak kunt aanraken en hup, weer een stukje worst. Let wel op: dit is niet in een weekje gepiept, geduld is hier echt het toverwoord...

Als je weg bent, kun je hem een Kong geven met bevroren natvoer, of dozen met gaten waar zijn portie brokjes in zit... er zijn genoeg trucjes om hem bezig te houden. Als het blaffen echt storend is, bestaan er volgens mij wel halsbanden, maar ik weet niet hoe effectief die zijn...

Je moet, voor zover dat nog lukt, proberen zelfverzekerd over te komen; hij voelt dat namelijk aan... Put hem fysiek uit, zodat je weer wat commando's kunt oefenen wanneer hij echt moe is.

Ik geef toe dat het makkelijk is om advies te geven, maar de praktijk is altijd een stuk lastiger...

Je moet voor jezelf nagaan of je inmiddels bang bent voor je hond... Zo niet, dan moet je alles weer van voren af aan aanpakken, samen met je partner op één lijn... En persoonlijk zou ik hem mee laten rennen naast de fiets; dat maakt hem moe en zo kun je weer aan jullie band werken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Analine, ik heb net je bericht gelezen en ik ben echt verbijsterd over de situatie waarin je zit. Dit gaat misschien hard klinken en ik wil je echt niet kwetsen, maar in je posts lees ik vooral "geklaag, tranen en depressie". Ik heb op geen enkel moment het gevoel dat je zelf de regie in handen neemt of dat je echt in actie komt om dingen te veranderen. Het lijkt eerder alsof je het allemaal maar lijdzaam ondergaat, in plaats van te denken: "kom op, ik pak de opvoeding van mijn hond weer aan". Goed, misschien interpreteer ik het verkeerd en ik begrijp dat het door je situatie lastig is, maar met het explosieve karakter van je hond moet je eerst kritisch naar jezelf kijken. Je wilt een sterke band met hem, dicht bij hem staan... Begin dan met zijn leider te zijn, zijn roedelleider. En dat gaat je alleen niet lukken; je moet jezelf motiveren zoals voor een belangrijke werkafspraak en alles geven wat je hebt, met de nodige pit en niet in de "softe modus", als ik dat zo mag zeggen. Maar als je je daar niet toe in staat voelt, dan zul je er toch echt aan moeten denken om je maatje te herplaatsen, voor zijn eigen bestwil en die van jou. Je bent blijkbaar bij een paar *****-stichtingen terechtgekomen, om het maar even zo te zeggen. Er zijn vast en zeker oplossingen. Ik praat zo "hard" tegen je omdat ik je iets probeer duidelijk te maken: als je aan de telefoon tegen de mensen die je hebt gesproken net zo'n huilerige toon hebt aangeslagen als hier op het forum, dan verbaast het me niets dat je niet vriendelijk bent behandeld; zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. Wees vastberaden, toon inzet en neem de regie over je eigen leven. Voordat je je hond kunt corrigeren, moet je jezelf eerst een flinke schop onder je kont geven. Ik veroordeel je niet en ik bedoel het niet kwaad, ik wil jou en je hond echt niet benadelen. Maar dit duurt nu al te lang en er moet nu echt iets gebeuren. Wat je beslissing ook is, je moet er nu een nemen en er dan ook voor de volle 100% voor gaan.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ja precies, ik was vergeten dat erbij te zeggen, maar met "stichtingen" bedoelde ik ook de asielen en pensions. En omdat het een "gevaarlijke hond" is, wilde niemand hem hebben. Toen ik zei dat er tegen me gezegd was dat "niemand een Jack Russell wil", was dat bij een pension. Sorry dat ik dat niet even verduidelijkt had, ik heb het nog wel nagelezen maar het is zo'n chaos in mijn hoofd, dus vandaar ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat had ik een maand geleden ook al voorgesteld...

@Analine, heb je echt geen enkel pension bij jou in de buurt kunnen vinden dat door een goede professional wordt gerund?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!