Kan een Husky leren verdedigen?

T
Tajonimu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 👋

Ik heb een vraagje voor de kenners van noordse honden en dan specifiek de Siberische Husky. Ik vroeg me af of het, ondanks hun superlieve en sociale karakter (zelfs naar vreemden toe), mogelijk is om ze te leren verdedigen? Ik bedoel hiermee het verdedigen van de baas en het huis bij een inbraak. Ook al werkt mijn hond als een prima alarm, ik weet dat hij niets zal doen als ik ooit word aangevallen. Daarom wilde ik weten of dit met de juiste training, of misschien lessen bij een hondentrainer, toch mogelijk is, ook al zijn het van nature geen echte waakhonden. 🙄

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • T
    Rapporteren

Aan de andere kant wordt een werkhond, bijvoorbeeld in de particuliere beveiliging, getraind om op burgers in te grijpen. Zo'n hond is in staat om binnen het kader van zijn 'werk' in actie te komen en of er nu een bijtmouw is of niet, hij gaat ervoor. Maar zoals al eerder gezegd, is deze training niet toegankelijk voor Husky's (de lijst met honden die zijn toegelaten voor pakwerk is gelijk voor zowel sporthonden als honden in de beveiliging) en het is uitsluitend voorbehouden aan mensen met een professionele licentie. Kortom, reken niet op je hond en probeer hem niet in die richting te stimuleren; je loopt het risico dat hij afwijkend en gevaarlijk gedrag ontwikkelt. Tot het tegendeel bewezen is, heb je namelijk geen enkele ervaring of kennis in dit type training... En je hond, die daar waarschijnlijk mentaal niet voor gemaakt is, zou lijden onder een praktijk die tegennatuurlijk is voor zijn psychologie!

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord! Ik wist trouwens helemaal niets over honden die voor pakwerk worden opgeleid. Je leert me echt iets nieuws.

Maar zoals ik al zei, heb ik me heel onhandig uitgedrukt. Ik wil absoluut geen bijtcursussen of iets in die geest, ik wilde alleen weten of het mogelijk was om hem te leren om wat meer afschrikwekkend te zijn. Ik ben een keer aangevallen en mijn hond is er toen vandoor gerend. Ik weet dat het geen aanvalshonden zijn of honden die gemaakt zijn voor verdediging, maar dat hij echt op de vlucht sloeg, niet blafte of wat dan ook, daar was ik wel verbaasd over. Thuis is hij namelijk wel afschrikwekkend door zijn geblaf; ook al valt hij niet aan, hij slaat wel alarm, ook al is hij angstig. Dat is voor mij meestal genoeg voor het bewaken van het huis, maar buiten is het een heel ander verhaal. Ik dacht dat ik iets gemist had in zijn opvoeding. Voor mijn gevoel waren alle honden van nature 'beschermend' naar hun baasjes toe, ook al zijn ze bang. Ik dacht dat hij in een echte situatie wel zou reageren als hij mijn stress zou voelen, maar dat was dus totaal niet het geval. Kan ik dan echt niets meer verwachten van mijn hond?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is een keer een inbreker via mijn raam binnengekomen (1e verdieping). Mijn hondje was toen 3 maanden oud en woog nog geen 3 kilo, maar ze heeft hem toch weg weten te jagen. Niet omdat ze niet terugdeinsde, maar omdat ze ons wakker maakte. Die inbreker is natuurlijk niet achterlijk, die wil niet gepakt worden en ging er meteen vandoor ^^

Ik denk dat blaffen al genoeg is om een inbreker af te schrikken ^^

Eigenlijk wil je dat je hond wat zelfverzekerder wordt. Daar kun je aan werken, maar tegenover iemand die dreigend is en misschien wel gewapend, is het maar beter dat je hond geen risico's neemt.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

"Ik weet dat als ik ooit word aangevallen, hij niet zal aanvallen." Heb je dat in een echte situatie getest?

Ja, al een paar keer en zeker niet voor m'n plezier!

Ik ben aangevallen en m'n hond heeft niet geblaft, helemaal niks. Het was zelfs zo erg dat ik de riem moest loslaten en hij er gewoon vandoor ging... Ik weet dat dit geen honden zijn die gemaakt zijn om te verdedigen. Hij slaat wel alarm, maar echt ALLEEN thuis. Buiten, als hij aan de lijn zit enzo, doet hij helemaal niks.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Waarom wil je nou per se een waakhond? Een hond kan wel alarm slaan bij een inbraak, maar hij zou niet getraind moeten worden om agressief te zijn...

Ik heb niet gezegd dat ik per se een waakhond wil hoor, ik wilde alleen weten of het mogelijk is om ze te leren wat afschrikwekkender te zijn, maar absoluut niet om aan te vallen. Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitleg, maar mijn hond blaft prima, daar ligt het probleem niet. Maar zoals ik al zei, hij blijft super bang. Als er iemand inbreekt of me aanvalt, heb ik dus echt een probleem. En hetzelfde geldt als iemand hem probeert te stelen; hij is veel te vriendelijk tegen vreemden en heeft veel te snel vertrouwen als die gast ook maar een klein beetje aardig tegen hem doet.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

« Dus ik wilde weten of het met training, of eventueel lessen bij een hondentrainer, mogelijk was » Hem leren om mensen te bijten? :( Bij hondenscholen is pakwerk niet voor alle honden toegestaan en dit soort trainingen hebben niet zo'n beste naam (er wordt gezegd dat honden worden geslagen om ze te dwingen te bijten, dat is natuurlijk niet bij alle clubs zo, maar het is wel goed om te weten). Als je bang bent voor inbrekers, neem dan een alarm in huis of slaap met een busje pepperspray onder je bed. Dat is veiliger, minder gedoe en brengt het leven van je husky niet in gevaar. En als je hond al blaft, zou dat genoeg moeten zijn om ongewenst bezoek af te schrikken :)

Oei, nee, absoluut niet. Ik wil mijn hond helemaal niet leren om agressief te zijn, nu ik het teruglees zie ik dat ik me niet zo handig heb uitgedrukt. Mijn hond slaat wel alarm als er iemand in huis is, hij blaft enzo... maar hij blijft heel erg bang. Als ik zeg dat hij me niet verdedigt, bedoel ik niet echt dat hij zijn tanden moet laten zien, maar als een overvaller op de grond stampt of op mijn hond afloopt, rent hij gewoon hard weg. Hij is een prima deurbel, maar daar houdt het ook op. Ik wilde dus weten of hij een vorm van verdediging kan leren, maar dan vooral om meer zelfvertrouwen te krijgen en wat "afschrikwekkender" over te komen mocht er echt iets gebeuren. Ik weet niet of ik zo een beetje duidelijk ben?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aan de andere kant heb je werkhonden, bijvoorbeeld in de beveiliging, die getraind zijn om ook op mensen zonder beschermende kleding in te grijpen. Dat is hun 'baan' en of er nu een bijtmouw aan te pas komt of niet, ze gaan er vol voor. Maar zoals al gezegd: deze training is niet toegestaan voor Husky's (de lijst met hondenrassen die pakwerk mogen doen is hetzelfde voor de hondensport als voor de beveiliging) en het is alleen weggelegd voor mensen met een officiële beroepspas.

Kortom: reken niet op je hond als waakhond en probeer hem ook niet in die richting te stimuleren. Je loopt hiermee het risico dat hij gevaarlijk of afwijkend gedrag gaat vertonen, zeker omdat je (tot het tegendeel bewezen is) zelf geen ervaring of opleiding hebt in dit soort training... Bovendien heeft je hond hier waarschijnlijk helemaal het karakter niet voor; zo’n training gaat totaal in tegen zijn natuur en psychologie, en daar zou hij alleen maar onder lijden!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Naast het feit dat Husky's nooit zijn geselecteerd voor verdediging of bewaking, is het verboden om met dit ras aan pakwerk te doen. Het is onwaarschijnlijk dat een Husky een goede kandidaat is voor dit soort disciplines, omdat de selectie nooit gericht was op het fokken van honden met het karakter van een 'beschermer van de baas'. De nodige psychologische eigenschappen zijn dan ook nooit in die richting gestimuleerd.

Veel honden kunnen, zonder dat ze daar ooit op getraind zijn, een mogelijke 'aanvaller' afschrikken. Maar van afschrikken naar echt actie ondernemen... daar deinzen de meesten voor terug (en ik moet zeggen: gelukkig maar. Een hond wordt immers als wapen gezien afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Stel je voor dat elke hond bij het minste of geringste verdachte gedrag van een willekeurig persoon in 'bodyguard-modus' zou gaan... Ik maak het al genoeg mee met mijn eigen hond lol, en vergeet niet dat een hond die gebeten heeft vaak zijn leven riskeert door de procedures rondom bijtincidenten).

Over het algemeen schrikt een hond al genoeg af door alleen zijn uiterlijk en 'reputatie' (oké, een Husky heeft niet de reputatie een stoere bink te zijn zoals een Bull-terriër of een Molosser, maar het is wel een behoorlijk grote hond), tenzij je natuurlijk iemand tegenkomt die echt kwaad wil.

Bij een hondenschool is pakwerk een sport waarbij de hond geconditioneerd wordt om in een mouw of een beenstuk te bijten. Een dier dat de kleding of de huid van de helper vastgrijpt, is een absolute no-go: dat is verboden en wordt bestraft. Daardoor zullen veel honden die deze sport beoefenen niet snel bijten naar iemand die geen pak draagt... Zelfs als er in het dagelijks leven problemen zijn, is de kans klein dat zo'n sporthond in een moordmachine verandert als er geen pak aan te pas komt.

Dit was ook het geval bij een vriendin van me met een sporthond, die op een avond werd lastiggevallen door een figuur met slechte bedoelingen. De hond reageerde totaal niet. Gelukkig kwam ze zonder kleerscheuren van die gast af, want haar hond (die op de club vol in het pak gaat) vertoonde geen enkel teken van afschrikking of agressie bij deze dreiging.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Ik weet dat als ik ooit aangevallen word, hij niet zal aanvallen."

Heb je dit al eens in een echte situatie getest?

Vertaald Frans
    Petit Ours
    Petit ours Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom wil je nou per se een waakhond? Een hond kan prima alarm slaan bij een inbraak, maar je moet hem niet africhten om agressief te worden...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

« dus ik wilde weten of het met training, of misschien lessen bij een hondentrainer, mogelijk is »

Hem leren om mensen te bijten? :( Bij een club is pakwerk niet voor alle honden toegestaan en dit soort discipline heeft niet zo'n beste reputatie (er wordt gezegd dat honden geslagen worden om ze te dwingen te bijten, natuurlijk is dat niet bij alle clubs zo, maar dat moet je wel weten)

Als je bang bent voor inbrekers, hang dan een alarm op in je huis, slaap met een bus pepperspray onder je bed, dat is veiliger, minder gedoe en het brengt het leven van je husky niet in gevaar. En trouwens, als je hond alarm slaat, zou dat genoeg moeten zijn om de bezoeker te verjagen :)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!