Kan een Husky leren verdedigen?

T
Tajonimu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 👋

Ik heb een vraagje voor de kenners van noordse honden en dan specifiek de Siberische Husky. Ik vroeg me af of het, ondanks hun superlieve en sociale karakter (zelfs naar vreemden toe), mogelijk is om ze te leren verdedigen? Ik bedoel hiermee het verdedigen van de baas en het huis bij een inbraak. Ook al werkt mijn hond als een prima alarm, ik weet dat hij niets zal doen als ik ooit word aangevallen. Daarom wilde ik weten of dit met de juiste training, of misschien lessen bij een hondentrainer, toch mogelijk is, ook al zijn het van nature geen echte waakhonden. 🙄

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Rapporteren

Twee reuen, dat raad ik af.

Ik hoor van alle kanten hetzelfde, terwijl anderen weer het tegenovergestelde zeggen. Dus ik blijf me nog flink inlezen +++ en vraag zoveel mogelijk ervaringen van anderen om een goed beeld te krijgen. We zien wel hoe het loopt, maar die derde hond stond al in de planning, alleen niet voor meteen. 😁 En omdat ik al twee reuen heb, zou een derde reu voor mij 'makkelijker' zijn geweest, maar goed, als ik merk dat het echt wordt afgeraden, dan neem ik zeker een teefje!

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

De Siberische Husky is een roedelhond, die er helemaal niet op gebouwd is om alleen te zijn. Als je wilt dat hij normaal gedrag vertoont, moet je hem in een roedel plaatsen. Je zult ontdekken dat ze het heel goed doen als waakhond wanneer ze in een groep zijn.

Ik heb al een andere hond, dus hij is niet alleen. Ik zat eraan te denken om een tweede Husky te adopteren, maar veel mensen hebben me afgeraden om er een tweede Husky-reu bij te nemen. Daarom ben ik nog steeds informatie aan het inwinnen bij fokkers om te horen of dat echt wordt afgeraden of niet, voordat ik een knoop doorhak en besluit of er een tweede bij komt!

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Het is ook heel normaal dat je een verschil in gedrag ziet afhankelijk van of er één of meerdere honden bij zijn. Ik heb dat thuis ook. Zo'n groepseffect kan zowel positief als negatief uitpakken, afhankelijk van hoe je je 'roedel' aanstuurt. Hier hebben we een mini-roedel die op het oog rustig lijkt... maar je moet ze buiten constant managen en rekening houden met elke hond (het karakter, de grillen, de zwakke punten) om te voorkomen dat de groepsdynamiek nadelig uitpakt voor een van hen op individueel niveau.

😁 Bedankt in ieder geval voor je reacties! Hoewel het misschien een kleine verbetering zou zijn, denk ik dat ik het toch maar zo laat. Ik wil geen fout maken waardoor mijn hond agressief wordt of iedereen begint te wantrouwen. 😁

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is ook heel normaal dat je een verschil in gedrag ziet, afhankelijk van of er één of meerdere anderen bij zijn.

Ik heb thuis hetzelfde. Het groepseffect kan zowel positief als negatief uitpakken, afhankelijk van hoe je je "roedel" aanstuurt.

Hier hebben we een mini-roedeltje dat op het oog rustig lijkt... maar buiten moet je ze constant managen en rekening houden met elk individu (hun karakter, eigenaardigheden, zwakke punten) om een groepsdynamiek te voorkomen die nadelig zou zijn voor een van hen persoonlijk.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Behalve inzetten op positieve ervaringen buiten met vreemden en het afwisselen van wandellocaties door steeds drukkere plekken op te zoeken, zijn er geen wondermiddelen. Als ik het over positieve ervaringen heb, bedoel ik ofwel neutrale ontmoetingen (je komt mensen tegen, de hond reageert niet, je beloont hem) of ontmoetingen met interactie (praten en, als de hond het toelaat, fysiek contact, maar dwing hem natuurlijk niet om geaaid te worden). Een andere oplossing is om stabiele honden te zoeken en daar regelmatig mee op pad te gaan, zodat hij het goede gedrag kan afkijken. Dit is niet in een paar weken opgelost, het vraagt echt om inzet...

Oké, echt superbedankt voor jullie reacties.

Trouwens, zo heel erg is het ook weer niet, ik kan mezelf wel verdedigen. Het is maar een detail, ik dacht eigenlijk gewoon dat dit gedrag niet normaal was. 😲

Wat ik trouwens nog niet had gezegd, is dat het een heel ander verhaal is als ik mijn twee honden samen bij me heb! Mijn kleine hondje is super beschermend; als hij voelt dat er iets niet klopt, blaft hij aan één stuk door en laat hij de persoon tegenover me niet dichterbij komen, tenzij ik hem geruststel. Dan wordt hij weer super lief. Maar als ze samen zijn, doet mijn Husky echt alles na wat de kleine doet: hij blaft, zet zijn haren overeind, gaat zelfs op zijn achterpoten staan terwijl hij flink gromt, en hij deinst totaal niet achteruit, zelfs niet als die persoon dichterbij komt! Maar natuurlijk komt het NOOIT tot een aanval. Als er echt een probleem is, kan IK zelf wel ingrijpen, terwijl mijn honden de agressor een beetje afschrikken. Daarom verbaasde het me ook dat er zo’n groot verschil in gedrag is tussen wanneer hij alleen met mij is en wanneer mijn andere hond erbij is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Behalve inzetten op positieve ervaringen buiten met onbekenden en het afwisselen van je wandelplekken door steeds drukkere locaties op te zoeken, zijn er helaas geen wondermiddelen.

Als ik het heb over positieve ervaringen, dan bedoel ik ofwel neutrale ontmoetingen (je komt mensen tegen, de hond reageert niet en je beloont hem), ofwel ontmoetingen met interactie (tegen hem praten en, als de hond het toelaat, fysiek contact, maar dwing hem natuurlijk nooit om geaaid te worden).

Een andere oplossing is om honden te zoeken die goed in hun vel zitten en daar regelmatig mee op pad te gaan, zodat hij het goede gedrag kan afkijken. Dit is niet binnen een paar weken opgelost, het vraagt echt om de nodige inzet...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En toch is mijn hond eerder een angsthaas dan dapper ^^ maar waar de dief echt voor moet oppassen is niet de hond, maar de baas.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Als de hond angstig is, is hopen dat hij afschrikkend werkt echt verspilde moeite! In het ergste geval zal hij uit angst uithalen, en een bange hond die in het nauw wordt gedreven... gevaarlijker dan dat bestaat niet! Het bewijs is dat hij bij problemen liever vlucht; dat is eigenlijk de meest gezonde reactie. Werk niet aan dat "afschrikkende" aspect, maar aan zijn angst voor mensen door de focus te leggen op positieve interacties...

Oké, ik wist niet dat vluchten normaal gedrag was. Hebben jullie tips om aan zijn angst voor mensen te werken of moet ik een hondentrainer inschakelen?

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Er is een keer een inbreker via mijn raam binnengekomen (1e verdieping). Mijn hondje, dat toen 3 maanden oud was en nog geen 3 kilo woog, heeft hem weten te verjagen. Niet omdat ze niet terugdeinsde, maar omdat ze ons wakker maakte. Die dief is natuurlijk niet achterlijk, hij wil niet gepakt worden en is er meteen vandoor gegaan ^^ Ik denk dat blaffen al genoeg is om een inbreker af te schrikken ^^ Eigenlijk wil je dat je hond wat zelfverzekerder wordt. Daar kun je aan werken, maar tegenover een dreigend en misschien wel gewapend persoon wil je niet dat je hond risico's neemt.

Nou! Wat dapper 😲

Ja, ik weet het, ik wil mijn hond ook helemaal niet trainen om aan te vallen, maar hem echt leren om niet terug te wijken of weg te rennen. Gewoon wat meer afschrikkend zijn, zodat hij er niet meteen vandoor gaat als die gast ook maar één stap naar voren zet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als de hond angstig is, is hopen dat hij afschrikwekkend overkomt echt verspilde moeite! In het ergste geval reageert hij agressief uit angst, en een angstige hond die in het nauw wordt gedreven... er is niets gevaarlijkers dan dat! Het bewijs is dat hij bij problemen liever vlucht, wat eigenlijk de meest gezonde reactie is.

Werk niet aan dat 'afschrikwekkende' aspect, maar aan zijn angst voor mensen door de focus te leggen op positieve interacties...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!