Zindelijkheid hond + Je hond overdag buiten laten als je er niet bent

Cindouy
Cindouy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik schrijf even een berichtje om mijn ervaring te delen na de komst van mijn hondje en om hopelijk anderen te helpen die in hetzelfde schuitje zitten.

Ik heb dus een superleuke Golden Retriever geadopteerd, genaamd Népal. Toen ik haar kreeg was ze 3 maanden oud. Ik had toen net 2 weken vakantie, dus ik kon er echt voor haar zijn. Mijn partner nam het in augustus over en heeft toen voor haar gezorgd. Népal groeide goed en werd steeds zindelijker, 's nachts hadden we geen ongelukjes meer. Toen werd het september en moesten we allebei weer aan het werk. In het begin kon ik tussen de middag nog even naar huis, maar helaas lag het hele huis elke keer vol als ik 's middags of 's avonds thuiskwam... Nu zal iedereen wel zeggen: "Dat is normaal, ze was nog klein, je moet geduld hebben en haar vooral niet op de kop geven." En daar ben ik het ook mee eens, ik hield me in, maar eerlijk gezegd: wie vindt het nou leuk om elke middag en avond op handen en knieën de boel op te dweilen? Het was nogal wat (passend bij de grootte van de hond), en vaak liep het ook nog eens onder de meubels. Echt een drama. Het hele huis stonk naar urine en poep, kortom: niet echt fris....

De weken gingen voorbij, ze werd groter, maar er zat totaal geen verbetering in de zindelijkheid. Sterker nog, het ging juist slechter want ze begon 's nachts ook weer alles te doen (terwijl ze dat eerst niet meer deed, zelfs niet toen we weer aan het werk waren). We probeerden rustig te blijven, maar laten we eerlijk zijn: diep vanbinnen waren we gewoon gefrustreerd en ik denk dat ze dat echt wel aanvoelde. Bovendien mag je niet schoonmaken waar ze bij is, dus zette ik haar buiten. Dan begon ze te piepen... en dat om 6 uur 's ochtends, niet echt de fijnste manier om wakker te worden! Kortom, 's ochtends, 's middags en 's avonds aan de schoonmaak... ik werd er langzamerhand doodmoe van....

Toen kreeg ik de kans op een nieuwe baan, maar er was een probleempje: ik kon tussen de middag niet meer naar huis en voor mijn vriend was dat ook onmogelijk. Wat moesten we met Népal? Haar de hele dag binnen laten, wetende dat ze zelfs als ik tussen de middag thuiskwam al niet zindelijk was en in de troep zat? Of haar in de tuin laten, een eigen plekje voor haar maken waar ze lekker haar gang kan gaan en buiten haar behoefte kan doen?

Ik heb op het forum naar antwoorden gezocht. Velen zeiden dat ik haar beter binnen kon laten, anderen zeiden dat ik een hondenoppas moest nemen (maar met circa 10 € per dag kon ik dat echt niet betalen), of dat ik haar weg moest doen om haar een beter leven te geven. Eigenlijk was ik vooral op zoek naar ervaringen van mensen die hun hond buiten laten, maar alle reacties die ik kreeg waren unaniem: LAAT HAAR VOORAL NIET BUITEN. Ik begreep dat niet zo goed, want ik ken genoeg honden die buiten leven en er helemaal niet ongelukkig uitzien. Zelfs bij de buren wonen er honden buiten. (bericht te lang)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Melanalis Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij zitten in hetzelfde schuitje: we hebben een golden van 6 jaar en hebben net een australian shepherd-pup van 2 maanden. Sinds hij wat groter is, is de golden overdag buiten en komt hij 's avonds gezellig bij ons naar binnen. We zouden graag hetzelfde doen met de australian shepherd, want in tegenstelling tot onze golden is hij op deze leeftijd veel drukker (hoort bij het ras natuurlijk) en hij geniet echt van de ruimte buiten, om over de plasjes en poepjes nog maar te zwijgen... Ik ben alleen bang dat hij gestolen wordt! De tuin is omheind en onze grote hond waakt heel goed. We wonen in een wat oudere woonwijk in een rustig dorpje, maar toch twijfel ik.

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik krijg binnenkort een puppy. Ik kan tussen de middag wel even naar huis, maar ik twijfel of ik hem buiten zal laten, aangezien hij pas 2 maanden oud is. Onze oude lobbes zit overdag ook buiten; 's avonds ligt hij in zijn mand of zelfs bij ons op bed lol! Ik zie het niet echt zitten om de pup binnen te houden en de oude opa buiten te laten, wat vinden jullie daarvan? Zou dat geen spanningen tussen de honden veroorzaken? Bovendien komt het mooie weer er weer aan hier in het zuiden. Bedankt voor jullie advies.

Ps: We hebben de hondenhut van onze trouwe viervoeter geïsoleerd met kurkplaten.

Vertaald Frans
    Dogslover
    Dogslover Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Zoals ik het begrijp heb je een warmtelamp opgehangen, dat is een goed idee. Het beste kun je het hok isoleren met piepschuim, dat houdt de warmte heel goed vast. Stro is trouwens ook super! Daarnaast kun je nog wat fleece dekens in het hok leggen, naast de warmtelamp. Er bestaan ook jassen voor grote honden, maar je moet even kijken of dat wel veilig is als je er niet bent. Straks probeert ze hem uit te trekken en blijft ze ergens achter haken of zo...

Verder zou een hondenluik op haar formaat het beste zijn om naar binnen te gaan. Zo hoeft de deur niet open te blijven staan en komt er geen koude lucht meer naar binnen. Ik denk dat dat wel voldoende is! Zeker als je haar 's avonds mee naar binnen neemt in huis. Mijn vorige jachthond leefde ook buiten en wij hebben het toen op die manier aangepakt, vooral met veel stro. Het was altijd lekker warm in haar kennel. Het draait allemaal om GOEDE ISOLATIE 👌

PS: Zorg er vooral voor dat het hok van de grond af staat, dat is beter.

Vertaald Frans
    Cindouy
    Rapporteren

(vervolg) Ik kan je vandaag vertellen dat ik absoluut geen spijt heb van deze keuze, zowel voor mijn hond als voor mezelf. Toen ze nog binnen bleef, was ik de hele tijd gestrest, had ik haast om naar huis te gaan en was ik geërgerd dat ik weer moest schoonmaken. Ik liet haar dan buiten terwijl ze eigenlijk alleen maar bij me wilde zijn.

Nu is het precies het tegenovergestelde: als ik thuiskom, ben ik onwijs blij om haar weer te zien en ben ik helemaal zen. Ze is gezellig bij me in huis om te spelen en te knuffelen, wat een geluk! Wat mijn hond betreft, ze lijkt me totaal niet ongelukkig, integendeel zelfs. Ze is blij om ons weer te zien, begroet ons super enthousiast, speelt nog net zoveel als vroeger en komt vaker knuffelen. Ze is blij dat ze lekker buiten kan zijn, alles kan observeren, op haar stokken kan kauwen, kan spelen en haar behoefte kan doen wanneer ze maar wil. Het is me trouwens opgevallen dat er minder drollen liggen. Ik denk dat het haar stress gaf om opgesloten te zitten en niet te kunnen doen wat ze wilde, en dat ze het daarom binnen deed.

En daardoor is het probleem met de zindelijkheid 's nachts ook opgelost! Omdat ze overdag meer prikkels krijgt, is ze 's nachts moeier en wordt ze niet meer wakker om haar behoefte te doen.

Dus voor iedereen die van zijn hond houdt maar hem buiten wil laten: het is mogelijk, zolang er een warm plekje voor hem is, de hond er geschikt voor is en de tuin goed omheind is. Geloof maar niet dat ik me niet meer schuldig voel dat ik haar alleen buiten laat, maar ik denk dat ik de beste keuze heb gemaakt en dat ik daarom echt geen slecht baasje ben. Er is een groot verschil tussen een hond overdag buiten laten en goed voor hem zorgen als je er bent (wandelen etc.), of je hond achterin de tuin dumpen en er niet meer naar omkijken. Ik heb zelf ook nog wat vragen, dus als iemand die kan beantwoorden: tot welke temperatuur kan ze buiten blijven? En wat kan ik gebruiken om het hok (en de hondenhut) beter te isoleren tegen de wind en de kou als het straks winter wordt?

Dat was mijn verhaal, kusjes aan alle dierenliefhebbers.

Vertaald Frans
    Cindouy
    Rapporteren

(vervolg) Ik ben dus tegen al die adviezen ingegaan. Voor mij was het ondenkbaar om mijn hond de hele dag in zijn eigen poep en plas te laten zitten, terwijl hij zich verveelt en maar rondjes draait. En dan heb ik het nog niet eens over mijn huis: hallo hygiëne en die geur die overal in trekt...

Het was dus zeker niet van harte dat ik besloot om haar buiten te laten. We hebben een houten tuinhuisje van 5 m² dat we helemaal hebben leeggeruimd voor onze hond. We hebben er een heerlijk comfortabel hok in gezet, met een traagschuim kussen, dekens en een warmtelamp. Ik denk dat niemand met al deze spullen kan zeggen dat ik een slecht baasje ben. Bovendien zijn honden prima in staat om buiten te leven, lees deze artikelen maar eens: https://www.wanimo.com/veterinaire/problemes-saisonniers-chez-le-chien/precautions-pour-le-chien-vivant-dehors-en-hiver.html

https://ouafmag.com/chien-froid-hiver/

Ik heb haar dus heel geleidelijk alleen buiten gelaten. Ik ben in het weekend begonnen met een uurtje, toen twee, toen drie, daarna alleen de middag en uiteindelijk de hele dag. In het begin kwam ik (zolang dat lukte) nog steeds tussendoor even naar huis, en daarna liet ik dat op sommige middagen weg, enzovoort. Voordat ik wegga, geef ik haar speeltjes, lekkers, een Kong, een houten stok, enz. Ik laat haar nog precies evenveel uit als vroeger en natuurlijk komt ze gewoon naar binnen als wij er zijn, en 's nachts slaapt ze ook nog steeds gewoon in huis. (bericht te lang)

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!