Hoi allemaal,
We hebben onze puppy nu een week en ik voel me echt radeloos. Het is mentaal superzwaar en ik weet niet of de situatie zal verbeteren of dat het met de tijd juist alleen maar erger wordt.
- Het uitlaten: ze is erg angstig. 's Ochtends vroeg of 's avonds laat gaat het wel (minder verkeer), maar overdag is het echt een drama. Ze gaat zitten zodra er een auto langskomt en soms wil ze geen stap meer verzetten. Dan gaat ze piepen en trekt ze aan de riem om weer naar binnen te gaan.
Soms wil ze ook gewoon lekker liggen om op takjes te kluiven, of stopt ze om de haverklap om overal aan te snuffelen. In het begin lieten we haar begaan omdat we wilden dat ze alle indrukken kon opdoen, maar nu komen we nauwelijks tien meter vooruit. Als ze losloopt gaat het veel beter; ik denk dat ze door haar natuurlijk volginstinct bang is om ons kwijt te raken en ons daarom volgt, maar we kunnen haar overdag niet loslaten (ze luistert nog niet als we haar roepen).
- Zindelijkheid: hoe meer dagen er verstrijken, hoe meer ongelukjes er gebeuren. We begrijpen er niks van. We doen echt ons best: we staan om 6:30 uur op om haar uit te laten, we gaan elke 1,5 à 2 uur naar buiten tot we naar bed gaan (en die wandelingen zijn dus geen pretje, zoals ik net al zei) en toch gebeuren er steeds meer ongelukjes binnen. Soms doet ze buiten niks en zodra we de deur van het appartement door zijn: bam! Het is mentaal doodvermoeiend om dit allemaal te doen (elke anderhalf uur naar buiten, ik heb het gevoel dat ik geen moment rust meer heb) en dan te zien dat het niet werkt. We belonen haar buiten uitgebreid en zeggen 'nee' als het binnen gebeurt. Vandaag heeft ze voor het eerst binnen gepoept, vlak nadat we buiten waren geweest!
- Agressief spel: Als we terugkomen van het wandelen, begint ze te blaffen en bijt ze ondertussen in mijn broek en mijn benen! Ze trekt eraan terwijl ze met haar kop schudt, en sinds vandaag gromt ze er ook bij. Hoe hard ik ook piep (wat niet eens gespeeld is trouwens) of 'nee' zeg en haar negeer, op dat moment kalmeert ze wel (niet meteen, na een seconde of 30), maar dit gedrag komt elke dag terug. We doen trouwens ook aan trekspelletjes; ik volgde het advies van een trainer die zei dat die verhalen over agressie-instinct door dit soort spelletjes onzin zijn en dat het juist een goede uitlaatklep is. Ik heb er nu spijt van, want sinds we die trekspelletjes doen, vertoont ze dit gedrag.
De vraag die ik me stel is: wordt dit minder als ze ouder wordt of wordt het alleen maar erger?
Hebben anderen dit ook meegemaakt en werd de hond rustiger naarmate hij ouder werd?
Wat me zorgen baart, is dat ik alle tips uit video's van hondentrainers en van het forum al heb verzameld. Ik heb het gevoel dat ik aan mijn taks zit en ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen.