Overlijden van mijn jonge Franse bulldog

X
Xnighem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo, ik heb het verschrikkelijke nieuws gekregen dat mijn Franse bulldog van pas 3 jaar oud vanmiddag is overleden aan een hartstilstand. Ik ben er helemaal kapot van want ik hield echt zielsveel van haar, vooral omdat ik nogal wat vragen heb over de omstandigheden. Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Mijn hondje had last van haar hart, ze was al eens eerder onwel geworden omdat ze te veel had bewogen in de zon. Het was een hondje dat niet te lang naar buiten mocht (vooral nu met die hitte). Een week geleden ben ik op vakantie gegaan naar een warm oord en heb ik haar bij twee mensen achtergelaten. Ik heb ze nog heel duidelijk gezegd dat ze kwetsbaar is en dat ze niet te lang in de zon mocht... Vanmiddag belde ze me op en de rest weten jullie wel...

Toch vind ik de omstandigheden nogal vreemd. Blijkbaar had ze haar maar een paar minuutjes mee naar buiten genomen (misschien 5 tot 10 minuten) en is het toen gebeurd? Ik vind dat raar, want ze was nou ook weer niet van suiker (ze was pas 3...). Haar eerste aanval was na een fysieke inspanning van minstens een half uur, en ik liet haar zelf regelmatig een kwartier of langer uit zonder problemen, behalve dan dat ze snel buiten adem was. Wat denken jullie? Zou het door hun toedoen komen of is het gewoon domme pech? (al voelt dat wel heel onwaarschijnlijk). Zou het ook kunnen dat ze van slag was omdat ik er niet was?

Hoe dan ook, ik ben er kapot van. Ze was echt een bolletje liefde en tederheid. Het gevoel dat ik niet genoeg van haar heb kunnen genieten en dat ze haar leven niet voor de volle 100% heeft kunnen leiden, weegt ontzettend zwaar en dat gaat voorlopig ook niet over.

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sand2323 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik begrijp je zo goed. Ik heb zelf net een week geleden mijn Newton verloren, ook een Franse bulldog, onder vergelijkbare omstandigheden. Hij was pas drieënhalf en was echt een brok energie! Ik was een weekendje weg voor drie dagen en mijn moeder kwam elke dag langs om hem uit te laten en eten te geven. De dag dat ik thuiskwam, vond ik hem dood in mijn appartement... echt de ergste dag van mijn leven. Ik weet niet wat er is gebeurd. Er werd gesproken over verslikking, een hartaanval, vergiftiging... maar geen enkele dierenarts kon me vertellen wat er precies aan de hand was. Het ging juist goed met hem. Ik zal nooit een antwoord krijgen en ik zal nooit weten of hij heeft geleden. Dat schuldgevoel, het idee dat het gebeurde terwijl ik er niet was, dat ik er niet voor hem kon zijn en dat hij alleen is gestorven, verscheurt mijn hart. Ik was zelfs boos op mijn moeder... en wat als, wat als... Helaas hebben deze honden, hoe schattig ze ook zijn, een heel kwetsbare gezondheid. Mijn Newton had sinds kort last van blaasstenen. Ik heb alles gedaan wat nodig was, maar ik ben hem toch verloren. Het is zo heftig en schokkend om je dier op deze manier te verliezen als je er niet bent, maar het was blijkbaar zijn lot. Hij heeft volop van het leven genoten, was altijd aan het dollen met zijn speeltjes en kon maar niet ophouden. Hij hield van zwemmen en wilde gewoon een hond zijn zoals alle anderen, ook al was hij dat eigenlijk niet. Ik had hem misschien moeten afremmen of tegenhouden, maar ik heb hem nooit willen beperken. Ik kon het niet, ook al had ik dat misschien wel moeten doen gezien de zwakke gezondheid van deze honden. Mijn enige troost is dat hij echt alles uit het leven heeft gehaald. Mijn enige advies: wees voorzichtig als je dit soort honden neemt. Ook al kun je niet anders dan van ze houden, ze zijn zo kwetsbaar dat je echt goed op moet letten. Heel veel sterkte, ik leef met je mee.
    Vertaald Frans
    Y
    Yann-shadow Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het echt heel erg voor je wat je nu overkomt. Gecondoleerd en heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    J
    Jeveuxuntoutou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst, wat ontzettend erg voor je hond...

Helaas ben ik geen dierenarts en heb ik zelf ook geen hond, maar ik wil je meegeven om jezelf niet kapot te laten maken door dit pijnlijke verlies... Je ziet hier op het forum vaak mensen die in een depressie raken en de deur niet meer uitkomen na de dood van hun hond... Bedenk dat je hond zóveel van je hield, dat hij het vreselijk zou vinden om te weten dat zijn baasje niet meer gelukkig is... Hiermee zeg ik niet dat je het moet vergeten, maar dat je toch moet proberen door te gaan met leven, want dat is wat je hond gewild zou hebben... Ik weet niet of ik je hiermee heb kunnen helpen...

Veel sterkte!

Vertaald Frans
    Petit Ours
    Petit ours Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het spijt me echt... helaas hebben Franse bulldoggen vaak een erg kwetsbare gezondheid.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat ontzettend naar voor je hondje – zoals Docline al zegt, is dit ras tegenwoordig extreem kwetsbaar geworden omdat ze te ver zijn doorgefokt, en hartproblemen komen helaas heel vaak voor. Een vriendin van me heeft ook een Franse bulldog; het is haar eerste en ook meteen haar laatste. Hij heeft ademhalingsproblemen, hartkwalen, nierproblemen waarvoor hij speciaal dieetvoer van de dierenarts nodig heeft, en ook nog eens last van zijn huid.

Naast al je verdriet moet je jezelf echt niet pijnigen met schuldgevoelens; dit was waarschijnlijk ook gebeurd als ze gewoon bij jou was gebleven.

Je hebt het over 'bepaalde personen', maar je hebt je hondje niet bij wildvreemden achtergelaten. Op het moment dat je wegging, had je vertrouwen in deze mensen. Misschien, en ik zeg echt misschien, hebben ze de extreme kwetsbaarheid van je hondje niet helemaal goed ingeschat, maar dat kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen – alleen een baasje kent zijn eigen hond echt door en door.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het spijt me echt enorm voor je

Iedereen hier begrijpt je verdriet en je verslagenheid

Je hond was van een ras dat bekendstaat om zijn kwetsbaarheid, en ik geloof dat dit helaas sowieso was gebeurd, ook bij jou

Maar het is vreselijk dat die twijfel nu ook nog eens bovenop je verdriet komt

Vertaald Frans
    _
    _aass Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb zelf helemaal geen verstand van hartproblemen bij honden, maar wat je vertelt klinkt inderdaad wel vreemd... misschien kun je er eens met de dierenarts over praten om het te proberen te begrijpen. Ik denk dat dat je ook helpt om je wat beter te voelen en de pijn een beetje te verzachten.

Het spijt me echt ontzettend voor je verlies... ik weet hoe zwaar het is en hoe het je verscheurt... je hond was nog jong, hij is veel te vroeg gegaan. Je hebt nooit het gevoel dat je er genoeg van hebt kunnen genieten. Maar gezien je bezorgdheid en je verdriet, moet dit hondje geweten hebben hoeveel geluk ze met je had.

Helaas bestaat er geen wondermiddel om over zo’n verlies heen te komen, behalve tijd.

Ik hoop van harte dat je de troost vindt die je nodig hebt om dit een plekje te kunnen geven... Verdrink niet in schuldgevoelens, je bent niet verantwoordelijk. Ondanks alles wat we doen, kunnen we de loop van het lot niet veranderen, ook al ontneemt het leven ons onze allerdierbaarsten.

Zonder je niet af, praat met de mensen om je heen en deel je mooiste herinneringen, die zijn van onschatbare waarde.

Heel veel sterkte,

Sarah.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!