Operatie aan het zachte gehemelte en neusgatverwijding

Karry2901
Karry2901 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Op 14 maart is Tyler, mijn Franse bulldog van 6 jaar, geopereerd aan zijn zachte gehemelte en zijn zijn neusgaten verwijd. Ik heb me hier vaak vragen over gesteld zonder echt te weten waar ik aan begon. Ik heb veel onderzoek gedaan naar deze operatie, wat me best wel wat stress gaf omdat het toch mijn kindje is en ik wilde weten wat er tijdens en na de operatie zou gebeuren. Ik kon niet echt veel vinden over dit soort operaties en de ervaringen van anderen. Daarom heb ik besloten om mijn dagelijkse ervaringen sinds de operatie met jullie te delen.

Operatie aan het zachte gehemelte en neusgatverwijding

21 februari

Eerste bezoek aan de dierenkliniek voor deze bekende operatie en om te kijken of Tyler het echt nodig heeft (hoewel we er zelf al van overtuigd waren dat dit voor zijn ademhaling wel het geval was). We werden geholpen door de toekomstige chirurg van onze lieverd. Hij heeft hem van top tot teen onderzocht en vertelde ons trouwens ook dat Tyler geen hartproblemen heeft. Alles is normaal. Pfff, gelukkig maar!! Maar hij ademt inderdaad niet best en de operatie wordt dan ook aangeraden.

We hebben om een prijsopgave gevraagd. De operatie kost ons € 643 en € 24 extra als Tyler na het wakker worden niet lekker in zijn vel zit en niet eet. De nazorg na de operatie is bij de prijs inbegrepen.

We hebben dus meteen toegezegd en de afspraak werd gemaakt voor 14 maart om 9:00 uur.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Mijn hond Odin heeft niet zo veel symptomen als die van jou. Hij heeft nog nooit overgegeven na te veel rennen en als het warm is heeft hij wel wat moeite met ademhalen, maar niet zo erg als Tyler.

Ik zal de dierenarts om advies vragen, ik heb dinsdag een afspraak.

Vertaald Frans
    Karry2901
    Rapporteren

Fijn dat je de ervaring van je hond deelt. Ik vraag me zelf ook af of mijn hond deze operatie nodig heeft of niet. Wat gaf voor jou de doorslag dat je hond deze operatie nodig had?

Hoi!

Nou, Tyler heeft altijd al flinke ademhalingsproblemen gehad en heel nauwe neusgaten. Zodra het maar een klein beetje warm was, ademde hij echt vreselijk... Je zou bijna denken dat hij erin zou blijven... Toen kwam Naya, onze kleine Franse bulldog, erbij. Hij wilde graag met haar spelen, maar na een minuutje begon hij al over te geven en kon hij het niet meer bijbenen... Toen hebben we de knoop doorgehakt!

Vandaag is het 22 maart en Tyler is totaal veranderd. Hij moet nog wel voorzichtig doen, maar op een mooie dag als vandaag kon hij het niet laten om de tuin in te gaan. Vroeger was hij al buiten adem als het een beetje warm was, maar nu gaat alles prima. Hij heeft lekker met Naya gerend en het was net een nieuwe hond! En iets wat we echt niet hadden verwacht: hij snurkt helemaal niet meer!

Het is een wereld van verschil voor ons, en vooral voor hem!

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn dat je de ervaring van je hond deelt. Ik vraag me zelf ook af of mijn hond deze operatie wel of niet nodig heeft.

Waardoor dacht je dat je hond deze operatie nodig had?

Vertaald Frans
    F
    Fleur85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah oké, wat extra huid rond het strottenhoofd.

Dat is dus niet hetzelfde als bij mij ^^

Ik weet niet of je het kunt vergelijken, maar de meeste pijn had ik wanneer ik m'n hoofd naar voren boog, alsof er een druk ontstond bij de voorkant van m'n gehemelte en onder m'n neus. En als ik m'n hoofd naar achteren hield (of ging liggen om te slapen bijvoorbeeld), voelde dat ook behoorlijk vervelend.

Daarom moest ik aan je hondje denken; misschien kun je eens kijken of hij er last van lijkt te hebben als hij uit z'n voerbak op de grond eet.

Maar misschien heeft hij daar wel helemaal geen problemen mee.

Op de foto's ziet het er wel een beetje dik uit, maar ook weer niet heel erg vind ik.

Fijn dat hij goed herstelt.

Ik mag zelf geen ontstekingsremmers hebben, maar het was voor mij nog steeds goed te doen, dus met medicijnen moet het bij hem echt wel goed gaan :)

Beterschap voor hem :)

Vertaald Frans
    Karry2901
    Rapporteren

Hoi! Ik ben zelf op 1 februari geopereerd, een gehemelte-expansie. Is die van jou aan het zachte gehemelte geopereerd, ook een verruiming? Weet je wat ze precies bij hem hebben gedaan? In ieder geval zien die neusvleugels er goed uit, ze staan veel verder open. Hij ziet er echt super schattig uit op de foto's. Krijgt hij pijnstillers en ontstekingsremmers?

Hoi!

Nou, Tyler had inderdaad heel wat overtollig weefsel in zijn strottenhoofd dat weggehaald moest worden! De chirurg legde me uit dat hij al dat overschot heeft verwijderd en hechtingen heeft geplaatst. Daarna heeft hij de neusvleugels geopereerd. Hij heeft echt goed werk geleverd! Het ziet er nu nog wat dik uit, maar dat zal na verloop van tijd wel minder worden. Hij heeft ook een paar kleine hechtingen op zijn neus gekregen!

De pijnstillers en ontstekingsremmers die hij krijgt zijn Onsior 10mg!

Zoals ik al zei, Tyler herstelt echt heel goed! Hij wil zelfs alweer spelen, maar dat mag nog niet van ons, want we willen niet dat zijn hechtingen losraken! Hij moet tot zaterdag wachten om te horen of hij weer een beetje mag spelen of niet :)

Vertaald Frans
    F
    Fleur85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Die van mij is op 1 februari geopereerd, een gehemelte-expansie, een vergroting van het gehemelte.

Is die van jou geopereerd aan het zachte gehemelte, ook een vergroting? Weet je wat ze precies bij hem hebben gedaan?

In ieder geval zien de neusgaten er goed uit, ze staan een stuk verder open.

Hij ziet er echt super schattig uit op de foto's.

Krijgt hij pijnstillers en ontstekingsremmers?

Vertaald Frans
    Karry2901
    Rapporteren

14 maart

Ik ben echt super gestrest en mijn partner nog erger. Naya en Tyler, onze twee bulletjes, voelen aan dat er iets niet pluis is.

We hebben Tyler dus om 9:00 uur met een heel klein hartje bij de kliniek afgezet.

De kliniek belde ons rond 14:00 uur: hij is wakker!

De operatie is heel goed verlopen. De chirurg vertelde ons dat er veel weggehaald moest worden. Tyler is in topvorm; hij heeft nog niet gegeten, maar hij mag toch lekker mee naar huis omdat hij zich verder helemaal normaal gedraagt. OEF!!!

Om 16:50 uur waren we bij de kliniek. Tyler doet echt weer als vanouds. Zijn neusgaten zijn enorm!! Dat verbaasde me in het begin, maar de arts zei dat dit volkomen normaal is. Hij snurkt ook een beetje omdat hij keelpijn heeft en de boel wat gezwollen is, wat ook logisch is. De definitieve resultaten zijn na 2 maanden zichtbaar. De chirurg zei dat hij bij thuiskomst mag eten als hij dat wil, maar dat hij niet te druk mag doen of mag spelen met Naya of zijn speeltjes. Hij mag niet buiten adem raken, wat me logisch lijkt. Hij vertelde ook dat hij in het begin zijn eten kan uitspugen, maar dat dit in kleine hoeveelheden normaal is. We moeten hem goed in de gaten houden. De eerste controle na de operatie staat gepland voor zaterdag 16 maart.

Weer thuis! Hij is overduidelijk blij om weer thuis te zijn. We hebben zijn kleedje voor hem op de bank gelegd. Eenmaal daar voelde hij de klap van de operatie en is hij diep in slaap gevallen.

's Avonds heb ik wat achterham en gepureerde noedels voor hem klaargemaakt. Hij wilde meteen eten, maar ik denk iets te snel. Hij spuugde zijn eerste hapjes meteen weer uit. Dus ben ik naast hem gaan zitten en heb ik hem beetje bij beetje uit de hand gevoerd, en dat ging hartstikke goed. Hij heeft rustig zijn behoefte gedaan in de tuin met Naya, onder mijn toezicht, zodat hij niet ging rennen of spelen.

Ik ben echt verbaasd, want hij doet alsof er niets gebeurd is. Alsof er geen operatie is geweest. Maar ik hou hem natuurlijk wel goed in de gaten. Je weet maar nooit.

's Avonds ging hij zoals gewoonlijk in zijn mand liggen en is hij als een roosje in slaap gevallen.

15 maart

Vanochtend werd hij tegelijk met ons wakker. Zodra hij opstond, heeft hij overgegeven. Ik denk dat dat normaal is, omdat hij waarschijnlijk wat pijn voelde.

Hij heeft zijn medicijn ingenomen met een klein stukje ham, heeft samen met mij en Naya een kort rondje door de tuin gelopen en is daarna weer op de bank gaan slapen.

Tussen de middag heeft hij met mijn hulp gegeten en dat ging allemaal prima.

Op dit moment ligt hij te slapen. Ik hou jullie op de hoogte van hoe het verder gaat, maar het ziet ernaar uit dat we op de goede weg zijn :D

😋
    Vertaald Frans
  • 37 reacties van 37

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!