Operatie aan het zachte gehemelte en neusgatverwijding

Karry2901
Karry2901 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Op 14 maart is Tyler, mijn Franse bulldog van 6 jaar, geopereerd aan zijn zachte gehemelte en zijn zijn neusgaten verwijd. Ik heb me hier vaak vragen over gesteld zonder echt te weten waar ik aan begon. Ik heb veel onderzoek gedaan naar deze operatie, wat me best wel wat stress gaf omdat het toch mijn kindje is en ik wilde weten wat er tijdens en na de operatie zou gebeuren. Ik kon niet echt veel vinden over dit soort operaties en de ervaringen van anderen. Daarom heb ik besloten om mijn dagelijkse ervaringen sinds de operatie met jullie te delen.

Operatie aan het zachte gehemelte en neusgatverwijding

21 februari

Eerste bezoek aan de dierenkliniek voor deze bekende operatie en om te kijken of Tyler het echt nodig heeft (hoewel we er zelf al van overtuigd waren dat dit voor zijn ademhaling wel het geval was). We werden geholpen door de toekomstige chirurg van onze lieverd. Hij heeft hem van top tot teen onderzocht en vertelde ons trouwens ook dat Tyler geen hartproblemen heeft. Alles is normaal. Pfff, gelukkig maar!! Maar hij ademt inderdaad niet best en de operatie wordt dan ook aangeraden.

We hebben om een prijsopgave gevraagd. De operatie kost ons € 643 en € 24 extra als Tyler na het wakker worden niet lekker in zijn vel zit en niet eet. De nazorg na de operatie is bij de prijs inbegrepen.

We hebben dus meteen toegezegd en de afspraak werd gemaakt voor 14 maart om 9:00 uur.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lm21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

O wat verdrietig zeg.. :(

Heeft het met de operatie te maken of staat het er helemaal los van?

Hoe dan ook, die van ons is onlangs nog flauwgevallen door een gebrek aan lucht, dus de operatie is onvermijdelijk... dus tja...

Vertaald Frans
    B
    Beneluck Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn bulletje heeft 10 dagen na de operatie een beroerte gehad.. :/

Vertaald Frans
    L
    Lm21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik blaas dit topic even nieuw leven in omdat mijn Newton aanstaande woensdag aan de beurt is voor deze operatie... Omdat onze eigen dierenarts deze ingreep niet zelf doet, heeft hij ons doorverwezen naar een grote kliniek die alle apparatuur heeft en supergoed uitgerust is. Ze hebben hier een erg goede reputatie.

De dierenarts stelde me tijdens de eerste afspraak gerust. Hij zei dat een operatie natuurlijk nooit zonder risico is, maar hij vergeleek het met een vliegtuigongeluk: het is extreem zeldzaam, maar áls het gebeurt, is het een drama... Zelf heeft hij nog nooit problemen gehad met deze ingrepen.

Ondanks dat alles zit ik echt in de rats en haal ik me van alles in mijn hoofd... Kortom, ik kom hier even kletsen met mensen die dit ook hebben meegemaakt.

De ervaringen hier zijn over het algemeen best geruststellend, ook al zitten er een paar minder fijne berichten tussen, en dat zijn natuurlijk net degene die je het meeste bijblijven...

Nou ja, sorry voor mijn hele levensverhaal, maar de stress neemt met de dag toe!!!

Vertaald Frans
    B
    Beneluck Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn hond Lucky is op 4 december geopereerd en ik heb hem diezelfde avond weer opgehaald. Eenmaal thuis heeft hij meteen zijn brokken gegeten zonder over te geven. Hij doet nu weer helemaal normaal, maar ik let er wel goed op dat hij niet probeert de hechtingen bij zijn neus weg te halen. Er staat geen controlebezoek gepland, maar hij moet 15 dagen rust houden zodat het zachte gehemelte goed kan genezen. Nou, een fijne dag nog!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Figueira, wat vervelend voor je. Je zou je eigen topic moeten openen als je je ervaring wilt delen.

Vertaald Frans
    F
    Figueira Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb de mijne op 19 oktober laten opereren aan zijn gehemelte en neusvleugels bij dierenziekenhuis Frégis (in Frankrijk). De operatie zelf ging goed, maar tijdens het wakker worden werd het ingewikkeld. 15 minuten later gaf hij over en heeft hij zich blijkbaar verslikt, waardoor er braaksel in de longen kwam (aspiratie). Heeft iemand anders ook weleens zo'n bulletje verloren op deze manier? Ik ben echt radeloos, het is zo ontzettend zwaar. Ik heb er veel moeite mee om dit te accepteren, het was echt mijn kindje.

Vertaald Frans
    P
    Philippe75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb Junior een jaar geleden laten opereren nadat ik lang heb getwijfeld uit angst voor de narcose, en nu heb ik er spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan.

Het heeft het leven van mijn hond echt veranderd. Hij ademt 100 keer beter, slaapt beter en snurkt niet meer. Door zijn ademhalingsproblemen kon hij nooit echt lekker languit gaan liggen, maar dat is nu allemaal voorbij.

Een paar tips voor na de operatie van de dierenarts die hem heeft geopereerd:

Gedurende 15 dagen is er een risico op verslikken zolang het gehemelte nog niet helemaal normaal functioneert: je moet de hond met de hand voeren in kleine hoeveelheden en met geweekte brokjes (je hoeft alleen maar warm water toe te voegen en 30 minuten te wachten).

Probeer daarna indien mogelijk op een 'nat' dieet te blijven (geweekte brokjes). Junior vond het geen enkel probleem om dit te accepteren (hij is echt een vreetzak), maar het was ook geen probleem voor mijn andere bulldog die juist een heel moeilijke eter is. Bovendien heeft hij met die geweekte brokjes bijna geen last meer van scheten, wat ook wel erg prettig is ^^

Vertaald Frans
    K
    Kevin78620 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik wilde even een berichtje plaatsen. Mijn Franse bulldog Colette is deze week geopereerd aan haar zachte gehemelte en ze heeft een neuscorrectie gehad, puur uit voorzorg om te voorkomen dat het probleem groter zou worden. Alles is echt supergoed gegaan. Het is nu drie dagen geleden en ze piept nog een heel klein beetje bij het ademhalen, wat normaal is, maar ze snurkt nu helemaal niet meer.

Onze dierenarts is echt geweldig. Hij is er niet op uit om winst te maken, maar wil echt gewoon de dieren helpen. Om je een idee te geven: de consultatie bij de chirurg die dit probleem ontdekte, hoefden we niet eens te betalen. Voor de operatie zelf hebben we € 890 betaald en we kregen er ook een paar blikken natvoer bij, zodat ze geen brokjes hoeft te eten en haar keel niet geïrriteerd raakt.

Wij wonen in de Franse regio Yvelines (78) en onze dierenarts, dr. Israël, zit precies in Saint-Nom-la-Bretèche. Dat lijkt misschien ver weg, maar ik garandeer je dat de zorg echt top, top, top is en zijn team is ook fantastisch.

Groetjes, Kevin

Vertaald Frans
    J
    July2830 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, onze Baxter, een Franse bulldog van bijna 2 jaar, is geopereerd aan zijn zachte gehemelte, zijn keelamandelen zijn verwijderd en zijn neusgaten zijn verbreed. We hebben hem om 18:00 uur opgehaald en hij was er beter aan toe dan we hadden verwacht. Hij is natuurlijk wel erg moe, maar zijn eetlust is hij niet verloren, de kleine lekkerbek. Onze dierenarts adviseerde om wat plakjes kip te pureren met goed doorgekookte pasta en hij heeft alles naar binnen geschrokt lol. Hij ademt af en toe nog wat zwaar, wat normaal is omdat alles nog opgezet is. Ze zeiden dat het tegen het weekend al veel beter moet gaan. Maar we moesten de dierenarts wel even terugbellen, want hij had bloed verloren op de grond (een vlek van zo'n 10 cm). Je kunt je wel voorstellen hoe we in de rats zaten, want we hadden hem niet zien overgeven. De dienstdoende dierenarts zei dat het waarschijnlijk gewoon wat nabloeding was en geen braaksel, want bij overgeven zou er ook eten bij zitten. Onze Baxter staat gewoon op en loopt de trap op zoals altijd, wat ons wel een beetje geruststelt. Op advies van de dierenarts letten we er vannacht op dat hij niet meer overgeeft, dat hij gewoon opstaat en niet lusteloos wordt, en dat zijn slijmvliezen mooi roze blijven. Dat wordt sowieso een nachtje doorhalen omdat we ons veel te veel zorgen maken om onze schat. Duimen jullie mee dat de nacht zonder problemen verloopt? Het is een flinke operatie, maar van levensbelang voor alle hondjes die moeite hebben met ademhalen.

Fijne avond allemaal.

Vertaald Frans
    Karry2901
    Karry2901 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal en sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen!!

Even een update over hoe het gaat:

Het gaat ENORM veel beter met Tyler sinds de operatie! De nazorg van de dierenarts was echt top; hij vond het altijd geweldig om te zien dat zijn kleine patiëntje steeds verder opknapte!

We zien echt een wereld van verschil, zeker wanneer hij speelt met Naya, ons tweede bulletje, die een stuk jonger is dan hij. Hij houdt het nu prima vol en omdat hij niet meer zo snel buiten adem raakt zoals vroeger, hoeft hij niet meer over te geven of wat dan ook. Hij speelt weer als een jonge hond! Ook de hitte gaat veel beter; natuurlijk heeft hij er na een tijdje wel last van (net als iedereen), maar hij raakt niet meer zo benauwd. Hij is echt helemaal verjongd en we hebben er eerlijk gezegd absoluut geen spijt van!

Voor degenen die vroegen waar mijn dierenarts zit: dat is in Montendre, in de Charente-Maritime (Frankrijk)! Het zijn echte liefhebbers van Franse bulldogs en platneusjes in het algemeen. Ik raad ze echt aan!!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 37

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!