Mijn puppy van 2 maanden heeft al weken giardia

M
Marina24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb op 11/01/2020 een Franse bulldog puppy geadopteerd bij een fokker. De pup had meteen last van buikgriep. De fokker vertelde me toen dat het door de verhuizing kwam en dat het wel snel over zou gaan.

Omdat ik de volgende dag geen verbetering zag, maar juist een verslechtering (hij wilde zijn brokjes niet meer eten, dronk bijna niets en zijn ontlasting was extreem waterig en zuur), ben ik de volgende ochtend direct naar de spoeddierenarts gegaan. Ze hebben hem getest en hij was positief voor giardia. De dierenarts gaf hem een behandeling voor een week met Panacur, Eradia (werkzame stof: metronidazol), Canikur, Smecta en Imodium.

Na 4 dagen behandelen was er nog steeds geen verbetering. Ik ben toen na die 4 dagen weer naar een dierenarts gegaan, die zei dat ik de kuur moest afmaken. Toen er aan het einde van de behandeling nog steeds geen verbetering was, kreeg ik weer een nieuwe behandeling mee. De dierenarts adviseerde me echter ook om, gezien de hoge kosten van alle onderzoeken en omdat ik overdag werk en dus niet de hele dag op hem kan letten, een afspraak te maken met de fokker. Zij hebben hier meer ervaring mee en zouden voor de pup kunnen zorgen tot hij weer de oude is. Ik wilde de kleine ook niet in gevaar brengen; hij wilde alleen nog maar kip eten, had constant waterdunne ontlasting en ik zag dat hij echt last had van zijn buik. Dat heb ik dus gedaan.

Hun dierenarts heeft toen zijn behandeling weer aangepast. De pup is nu inmiddels een week terug bij de fokker. Hij heeft aan het infuus gelegen omdat hij zijn brokjes niet wilde eten. Ik had zelf ontdekt dat het hielp om wat kip over zijn brokjes te kruimelen, omdat hij dol is op kip en dat wel graag eet. Die tip heb ik ook aan de fokster doorgegeven.

Hij heeft 3 dagen aan het infuus gelegen. Dat is er nu weer af, maar hij heeft nog steeds flinke buikgriep en is pas 70 gram aangekomen. Hij weegt nu slechts 1,650 kg, het is een klein beestje.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt met je puppy? Weten jullie of er misschien iets anders aan de hand kan zijn?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ga proberen het uit te leggen (ik heb net ook op het kattenforum gereageerd). Dit is mijn mening als "hondenmama" van honden die iets anders krijgen dan droogvoer (brokken).

Omdat ik zelf ervaring heb gehad met Parvo en diarree bij mijn pups (telkens als ze hier net in huis kwamen),

ben ik op zoek gegaan naar andere oplossingen en behandelingen...

vooral wanneer ik vond dat het bij mijn pups of honden te lang bleef aanslepen.

Hij geeft niet over, dat is al positief. De hik betekent vaak dat hij honger heeft, zeker in de ochtend.

De dierenarts heeft een heel "arsenaal" ingezet dat de boel zou moeten stoppen, maar het pakt de oorzaak niet aan...

Wat ik nu ga schrijven is puur mijn mening.

Ben je qua droogvoer (brokken) niet veranderd sinds hij van de fokker naar jou is gekomen?

Welk merk krijgt hij?

Bij wormen of Giardia kun je het beste zetmeel (rijst), granen en koolhydraten weglaten om de ideale voedingsbodem voor die wormen weg te nemen.

Kort gezegd moet de spijsvertering sneller gaan: hoe minder comfort de wormen hebben, hoe sneller ze worden afgevoerd.

Rauwe voeding zou de vestiging van wormen (parasieten) niet in de hand werken.

Aan de andere kant kan voeding met te veel zetmeel (zelfs met koolhydraten uit fruit, planten, granen of bepaalde groenten) leiden tot verstopping, wat weer kan doorslaan naar diarree.

Sommige dieren verdragen granen in droogvoer (of zelfs in bepaald rauw voer) niet goed: de flora raakt ontregeld, er ontstaan spijsverteringsproblemen, de weerstand daalt, allergieën...

En dat wordt dan weer de ideale omgeving voor zowel inwendige als uitwendige parasieten.

Na de medicatie van de dierenarts is het echt cruciaal om de darmflora weer in balans te brengen en te zorgen dat hij rustig weer aankomt.

Er zijn verschillende natuurlijke middeltjes die kunnen helpen...

Ik zou je biologische blonde psyllium (vlozaad) willen aanraden om de diarree te kalmeren, maar waar ik mee zit is dat het misschien de werking van de ontwormingskuur "wegveegt". Wanneer was de laatste keer dat hij die heeft gehad?

https://wamiz.com/chiens/staffordshire-bull-terrier-300/forum/giardiose-alimentation-et-remedes-naturels-89022.html

Vertaald Frans
    M
    Marina24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ja, dat leek mij ook echt bizar veel voor zo’n klein puppy’tje.

De fokker vertelde dat de dierenarts hem in plaats daarvan Kaopectaat en Stomorgyl heeft gegeven.

Ze had me alleen niet op de hoogte gebracht van die nieuwe medicijnen.

Hij heeft nog steeds flinke last van zijn darmen, maar hij geeft niet over. Hij komt alleen ook niet echt aan. Het klopt inderdaad dat hij vaak de hik heeft, dat was me al opgevallen.

Thuis dronk hij echt ontzettend veel. Blijkbaar is dat minder sinds hij weer bij de fokker is, maar ze hebben het infuus weggehaald omdat het beter met hem ging.

Ze hebben opnieuw zijn ontlasting onderzocht en ik wacht nu op de uitslag.

Het voelt voor mij alsof het allemaal niet echt goed wordt aangepakt met al die veranderingen voor hem.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Marina

De dierenarts heeft hem een behandeling van een week gegeven die bestaat uit Panacur, Eradia, Canikur, Smecta en Imodium.

Dat is een behoorlijke behandeling die hij heeft gehad :-( arm kleintje..

Smecta + Imodium tegelijkertijd met 2 maanden, dat is nogal heftig.

Infuus..

Wat voor behandeling krijgt hij nu?

Om zijn diarree te stoppen? Welk medicijn gaf de dierenarts na het infuus?

En vooral, wat zei hij over de gastro?

Geen braken? Of last van maagzuur?

De hik?

Je moet hem echt zo veel mogelijk hydrateren.. zijn voer is te droog (daarom zoekt hij naar ander eten, kip is makkelijker en sneller te verteren.. en bevat meer water..)

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer