Mijn puppy van 2 maanden heeft al weken giardia

M
Marina24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb op 11/01/2020 een Franse bulldog puppy geadopteerd bij een fokker. De pup had meteen last van buikgriep. De fokker vertelde me toen dat het door de verhuizing kwam en dat het wel snel over zou gaan.

Omdat ik de volgende dag geen verbetering zag, maar juist een verslechtering (hij wilde zijn brokjes niet meer eten, dronk bijna niets en zijn ontlasting was extreem waterig en zuur), ben ik de volgende ochtend direct naar de spoeddierenarts gegaan. Ze hebben hem getest en hij was positief voor giardia. De dierenarts gaf hem een behandeling voor een week met Panacur, Eradia (werkzame stof: metronidazol), Canikur, Smecta en Imodium.

Na 4 dagen behandelen was er nog steeds geen verbetering. Ik ben toen na die 4 dagen weer naar een dierenarts gegaan, die zei dat ik de kuur moest afmaken. Toen er aan het einde van de behandeling nog steeds geen verbetering was, kreeg ik weer een nieuwe behandeling mee. De dierenarts adviseerde me echter ook om, gezien de hoge kosten van alle onderzoeken en omdat ik overdag werk en dus niet de hele dag op hem kan letten, een afspraak te maken met de fokker. Zij hebben hier meer ervaring mee en zouden voor de pup kunnen zorgen tot hij weer de oude is. Ik wilde de kleine ook niet in gevaar brengen; hij wilde alleen nog maar kip eten, had constant waterdunne ontlasting en ik zag dat hij echt last had van zijn buik. Dat heb ik dus gedaan.

Hun dierenarts heeft toen zijn behandeling weer aangepast. De pup is nu inmiddels een week terug bij de fokker. Hij heeft aan het infuus gelegen omdat hij zijn brokjes niet wilde eten. Ik had zelf ontdekt dat het hielp om wat kip over zijn brokjes te kruimelen, omdat hij dol is op kip en dat wel graag eet. Die tip heb ik ook aan de fokster doorgegeven.

Hij heeft 3 dagen aan het infuus gelegen. Dat is er nu weer af, maar hij heeft nog steeds flinke buikgriep en is pas 70 gram aangekomen. Hij weegt nu slechts 1,650 kg, het is een klein beestje.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt met je puppy? Weten jullie of er misschien iets anders aan de hand kan zijn?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijne avond allemaal!

Hier is een website die ik bewaar in mijn verzameling met gezondheidstips:

https://www.vismedicatrixnaturae.fr

En hier zijn mijn Pinterest-borden voor mijn honden:

https://www.pinterest.fr/Doudou229/pour-chiens/

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

HYDROPLANETE Witte Diatomeeënaarde 200g 1kg 2kg 10kg 20kg - Food Grade, hoge zuiverheid en geschikt voor biologische landbouw - Oorsprong: Frankrijk (2kg)

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga deze informatie doorgeven aan de fokker.

Nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41mAsgC7KYL._AC_.jpg

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Je kunt diatomeeënaarde gebruiken tegen wormen, je dierenarts kent dit alternatief (een kuur van 90 dagen door het voer) vast wel.

Let op: het moet wel gecertificeerde diatomeeënaarde van VOEDSELKWALITEIT zijn.

Er zijn twee soorten en je moet echt goed opletten, want zelfs verkopers kunnen zich nog wel eens vergissen.

Ik gebruik deze zelf

of die van Diaguard

Ik heb het zelf nog nooit tegen wormen geprobeerd, maar ik ken mensen die het met succes gebruiken...

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/la-terre-de-diatomee-des-tresors-de-bienfaits/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Marina

In afwachting van de uitslag van zijn ontlastingsonderzoek kun je wat kleine stukjes rauwe kip (zoals filet) aan zijn brokjes toevoegen. Ongeveer 4 kleine blokjes ter grootte van een dobbelsteentje om hem wat extra vocht te geven en te voorkomen dat hij uitdroogt... ook wat in water gekookte worteltjes (1 eetlepel), fijngeprakt met een vork (als een puree).

Zodra de uitslagen binnen zijn (voor het geval er nog wormen zijn) en als hij een nieuwe behandeling krijgt...

dan kijken we weer verder..

Ga even naar een biowinkel voor biologische blonde psylliumvezels, dat kost ongeveer 6 euro voor een pakje van 100 of 200 g.

Het is heel handig om in je huisapotheek te hebben voor zowel mens als hond (het werkt op twee manieren: tegen diarree en juist ook tegen verstopping). Echt een wondermiddeltje van de natuur..

Ik zet de doseringen hieronder

Voor de biologische blonde psyllium:

Koop het als poeder en niet in capsules. Dat is makkelijker te doseren voor onze viervoeters en ook voor onszelf..

Voor het dier:

De ml's zijn gebaseerd op een doseerschepje dat niet is bijgeleverd (1 ml is ongeveer 0,65 g)

Katten: 1 tot 2,5 ml per dag

Honden: 2,5 tot 5 ml per 10 kg per dag

Meng het psylliumpoeder met 5 keer het eigen volume aan water, wacht tot er een gel ontstaat en verdeel dit over de maaltijden.

Dat zou zijn diarree moeten reguleren..

https://wamiz.com/chiens/husky-siberien-206/forum/husky-avec-diarrhee-persistante-94614.html

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je advies.

Ik ben inderdaad van plan om de behandelingen van mijn dierenarts te volgen, maar hij lijkt zelf een beetje met de handen in het haar te zitten omdat er geen verbetering is. Daarom denk ik dat het een grote hulp zou zijn als iemand dit al eens heeft meegemaakt met zijn puppy.

Groetjes,

Marina

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi Jazz

Nee hoor, ik weet dat het niet tegen mij gericht is 🙂 Ik ben het met je eens, de zorg van de dierenarts en de diagnose zijn heel belangrijk.

Daarom vroeg ik aan Marina naar de voorgeschreven behandeling voor haar kleintje..

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Marina 24,

ik heb met mijn eigen honden gelukkig nooit met deze ziekte te maken gehad, maar ik denk dat het, ook al lijkt de behandeling je zwaar, belangrijk is om de voorschriften van de behandelend dierenarts te volgen. De tips van Doudou zijn een mooie aanvulling, maar ze mogen er niet voor zorgen dat je met de rest van de behandeling stopt (niet persoonlijk bedoeld hoor Doudou, maar soms laten mensen alles vallen en vervangen ze medicijnen door homeopathie of iets dergelijks, met soms ernstige gevolgen).

Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd en het allerbeste voor je kleine maatje...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Nee, ik ben niet van merk gewisseld. Ik ben gewoon bij de Royal Canin gebleven die hij al kreeg, maar van de ene op de andere dag wilde hij het opeens niet meer.

Wat kan ik hem voor voer geven dat goed bij hem past?

De laatste ontwormingskuur is iets meer dan een week geleden afgerond, dat was Panacur.

De kip die hij eet is gekookt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer