Inteelt van 27%

J
Jjack2020 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zou aanstaande donderdag onze Franse Bulldog pup ophalen (een reutje met Franse stamboom (LOF) waarvoor ik 1500 € heb betaald). Terwijl ik op dit forum rondkeek, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het fokken en vooral in de stamboom en de genetica van onze pup.

Naïef als ik ben, dacht ik: stamboom = veiligheid...

Ik schrok me rot toen ik de combinatie van de ouders simuleerde en een percentage ontdekte dat zo hoog is (27%) dat er een ontheffing van de rasvereniging voor nodig was.

Kunnen jullie me vertellen wat mijn rechten zijn bij de fokker? Want ik heb natuurlijk al een aanbetaling gedaan.

In het geval van zo'n ontheffing (de pup hoort een stamboom te hebben, dus de fokker moet die hebben), naar welke criteria wordt er dan gekeken?

Ik heb twee jonge kinderen en ik heb geen zin in een onstabiele hond of een hond die veel te vroeg doodgaat...

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • J
    Jjack2020 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

We willen niet van ras veranderen, maar we zijn wel naïef geweest wat betreft de stamboom.

Het is duidelijk dat we er niet eens mee willen gaan fokken; het hele idee was juist dat we de voorouders wilden kunnen traceren!!!! Nou, dit slaat echt alles...

De mevrouw van de rasvereniging was heel geruststellend en lachte me nog net niet uit toen ze zei dat we echt wel gelukkig zouden worden met ons "kleine inteeltje". Volgens haar was 25-27% helemaal niet zo'n hoog percentage.

Kortom, het is een lastige situatie omdat we al een aanbetaling hebben gedaan en de kinderen (onder de 6 jaar) vandaag mee zouden gaan om hem op te halen. Het is twee uur rijden bij ons vandaan, dus we kijken daar wel even hoe het loopt.

Hoe dan ook, het is mijn eerste hond en blijkbaar zijn er gewoon fouten die je niet moet maken.

Bedankt allemaal.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zelfs bij mijn ras, waar er maar weinig van zijn, wordt het afgeraden om boven de 6 procent uit te komen. Iago zit op 1 procent inteelt. De fokker garandeert dat er geen enkele hond twee keer in de stamboom voorkomt. Voor mij is dat echt het absolute minimum. Wat de Franse bulldog betreft: ik snap best dat die kleine dogachtigen populair zijn, maar op de Boxer na (die nog redelijk sportief is) hebben bijna alle dogachtigen wel last van problemen door hun korte snuit.

Volgens mij heeft een rasvereniging geen enkel nut als ze zich niet inzetten voor de gezondheid van de honden. Ik schaam me er niet voor om te zeggen dat sommige rassen weer gekruist zouden moeten worden of anders gewoon moeten verdwijnen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor Jjack2020, overleg even met de fokker of hij, gezien het gebrek aan informatie vooraf, bereid is om je reservering te verplaatsen naar een volgend nestje of om je reservering te annuleren. Als hij weigert, zie ik minstens twee manieren om je reservering via juridische weg aan te vechten.

Want ja, 27% inteelt is echt wel heel gortig, zeker omdat de Franse Bulldog geen ras is waarbij een laag aantal honden dit kan rechtvaardigen. En hoewel gecontroleerde inteelt kan helpen om goede kwaliteiten te concentreren, moet je er op dit niveau vooral bang voor zijn dat het de erfelijke gebreken versterkt...

En Kikaah, wat betreft de Raad van Beheer: ze hebben inderdaad een afdeling voor geschillen en een tuchtcommissie (die bijvoorbeeld een kennelnaam kan intrekken of een verbod op stamboomregistratie kan opleggen, zowel tijdelijk als definitief), maar in de praktijk zijn de middelen op dat vlak inderdaad beperkt. De rechter is vaak een stuk strenger dan de Raad van Beheer voor fokkers die er een potje van maken.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het probleem met de Raad van Beheer is dat ze geen juridische afdeling hebben. Ik heb ze een keer een mail gestuurd omdat ik een advertentie zag voor een puppy waarvan de ouders nog geen 12 maanden oud waren, van een fokker met een officiële kennelnaam. Het antwoord was dat het inderdaad niet klopte, maar dat de Raad niets kon doen. Wat heb je dan aan regels als je ze ongestraft kunt overtreden?

Maar omdat fokkers de Raad betalen om die pups een stamboom te geven (die befaamde Heilige Graal), worden ze deels in bescherming genomen als ze er een potje van maken (dan heb ik het natuurlijk over de slechte fokkers!!)

Als de slechte fokkers echt aangepakt zouden worden, zouden alleen de goede nog overblijven.

Zo'n stamboom heeft zeker z’n voordelen (hoe had de poster anders achter het inteeltpercentage kunnen komen zonder de officiële stamboomgegevens?), maar de boel wordt daar geleid door prutsers.

(Ik raad je de documentaire 'Pedigree Dogs Exposed' aan. Dat speelt zich af in Engeland, maar daar is het niet veel beter geregeld dan in Frankrijk.)

Vertaald Frans
    Balista
    Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

27% inteelt is een hoger percentage dan wat een kruising tussen een vader en zijn dochter zou opleveren.

Vader x dochter = 25% inteelt.

Je kunt er dus wel van uitgaan dat deze kruising het resultaat is van een paring tussen vader en dochter, of broer en zus... die zelf ook al uit inteelt voortkwamen.

Nou, lekker dan... dat is echt geweldig, zeker bij een ras als de Franse Bulldog dat zo bekendstaat om zijn lange levensduur en goede gezondheid...

Maar als je het een beetje handig plant, heb je vast nog wel tijd om hem één of twee "schoonheidswedstrijden" te laten winnen en hem een paar keer te laten dekken, zodat hij zijn geweldige genen kan delen met die van een zus uit hetzelfde nest.

Ja hoor, met een levensverwachting van 3 à 4 jaar is dat best te doen...

Oké, even zonder ironie: ik raad je echt heel sterk af om deze pup te nemen. Ik zou je zelfs afraden om voor dit specifieke ras te gaan, maar goed, doe vooral wat je zelf wilt.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren
    Euh nee inderdaad, al is het alleen al voor de ademhaling... Het is een ras (samen met de mopshond) dat wat mij betreft echt herzien zou moeten worden... Ze hebben een geweldig karakter dat behouden moet blijven, dat is alles.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Even een oprechte vraag: bestaat er eigenlijk nog een buldog zonder gezondheidsproblemen?

Degenen die ik tegenkom, wekken bij mij altijd de indruk dat ze over tien meter dood neervallen als ze niet heel snel extra zuurstof krijgen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren
    Als deze inteelt is goedgekeurd door de rasvereniging, kun je er niks tegen doen; het is dan niet verboden. Het is wel echt bizar om zoveel aan inteelt te doen voor een ras dat van zichzelf al zo kwetsbaar is.... en geen stamboom hebben betekent niet dat je veilig zit, het betekent alleen de zekerheid dat je geen rashond hebt. Verder hoeft een hoog inteeltpercentage niet meteen te betekenen dat je een gekke hond krijgt die vroeg doodgaat, maar houd er rekening mee dat je misschien een hond krijgt die qua gezondheid wat zwakker is en misschien korter leeft dan gemiddeld. En ja, dit ras is van zichzelf al kwetsbaar... Maar vraag inderdaad naar die ontheffing. Welke criteria ze precies hebben onderzocht, weet ik niet...
    Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!