Hond heeft water uit de emmer gedronken

Ella123456879
Ella123456879 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Het is nu 5 uur 's ochtends en rond kwart over 4 begon mijn hond (Habby) te hoesten. Ik hoorde haar vanuit mijn slaapkamer (ze was beneden) en ze kwam naar boven naar mij toe. Ik zag dat ze nat was rond haar bek, maar het rook naar schoonmaakmiddel... Ik raakte helemaal in paniek, ben met haar naar beneden gegaan en heb haar water laten drinken. Ik zocht naar wat ze gegeten of gedronken kon hebben, maar ik kon niks vinden...

Ik ben weer naar boven gegaan en heb mijn broer gevraagd of het gevaarlijk is, maar volgens hem is er niks aan de hand. Toen ik weer naar beneden ging om een bak water te pakken, zag ik een emmer water staan met vloerreiniger erin (geen chloor) en dat rook precies hetzelfde als bij haar bek... Haar buik is dik en voelt hard aan. Op dit moment slaapt ze aan het voeteneind van mijn bed en ik heb haar op een deken gelegd voor het geval ze moet overgeven... Is dit gevaarlijk?

Ps: sorry voor de foutjes...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Ella123456879
    Rapporteren

Ja, ik neem de adviezen van iedereen zeker mee, echt heel lief dat jullie meedenken trouwens. Met haar gaat het gelukkig een stuk beter; ze slaapt op het moment bij me en haar buik is niet meer zo dik en hard. Bedankt dat je de tijd neemt om een reactie te plaatsen! 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah, ik was de leeftijd vergeten! Sorry hoor, als je schrijft laat je je soms een beetje meeslepen! Maak je geen zorgen, er is niks kwaads bedoeld en niemand zegt dat het jouw schuld is... We maken allemaal wel eens fouten of vergeten wat. We geven tips zodat anderen niet dezelfde fouten maken 😉

Als je iemand een epileptische aanval ziet krijgen en je weet niet wat je moet doen, is dat niet erg; dan roep je gewoon om hulp.

Wat je hond betreft: de volgende keer moet je gewoon je ouders wakker maken 😉

Gaat het alweer wat beter met haar?

Vertaald Frans
    Ella123456879
    Rapporteren
    Hoi allemaal, ik wilde mijn ouders niet wakker maken. Ik ben bijna 16, dus ik wist niet zo goed wat ik moest doen, zeker omdat mijn broer van 19 zei dat ik het maar gewoon moest aankijken. Ik heb haar veel water laten drinken en vanochtend heeft ze overgegeven. Haar buik is nu niet meer dik en hard, ze is weer 'normaal'. Die emmer stond in de keuken omdat mijn moeder net had gedweild en ik kon er verder ook niks aan doen. Kortom, ze heeft overgegeven en heeft haar behoefte gedaan (wel binnen in huis, maar goed). Bedankt voor jullie reacties.
    Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De enige uitzondering op de uitdrukking "bij twijfel niet doen"

In dit soort situaties: "Bij twijfel NIET AFWACHTEN MAAR DIRECT NAAR DE KLINIEK GAAN!"

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo!

Ah, de vroege vogels!

Ik hoop dat het al wat beter gaat met je hond....

Bel de volgende keer direct de dierenarts (ga nu direct naar de spoed als je dat nog niet gedaan hebt 🙄), dit is niet echt een forum voor noodgevallen, zeker niet midden in de nacht of bij het aanbreken van de dag...

Ik hoop dat hij zich al beter voelt. Tip: zet alle schoonmaakmiddelen samen op een plek waar de hond niet bij kan en achter slot en grendel (niet vergeten, ze kunnen springen en sommigen maken zelfs kastjes open, gelukkig is die van mij een beetje dom!)

Extra tip: er zijn meer risico's dan alleen schoonmaakmiddelen... Elektriciteitskabels, stopcontacten, scherpe voorwerpen, blikjes, kleine spulletjes, nou ja, eigenlijk is het best veel... Maak alles zo veilig mogelijk 😉

Niet persoonlijk naar jou toe bedoeld, maar we moeten eigenlijk allemaal eens nadenken over hoe we handelen in een noodsituatie (eh ja, zelfs bij mensen weten maar weinig mensen wat ze moeten doen bij eerste hulp... als ik een epileptische aanval krijg en een voorbijganger gaat op internet informatie zoeken 🙄). Je moet een noodgeval kunnen herkennen: wat voor soort is het, is het spoed of niet, wat moet je doen, welk nummer moet je bellen, welke info moet je geven om tijdverlies door gebabbel te voorkomen... Maar goed, terug naar de honden (ook al is het precies hetzelfde): als je hond een maagtorsie heeft, moet je dat ten eerste doorhebben en dan vooral niet op het forum gaan kijken, maar direct naar de dierenarts gaan, ook midden in de nacht. En trouwens, als je graag reist, is het ook slim om te weten welke dierenarts er in de buurt van je vakantieadres zit...

Nou ja, ik vertel weer een heel verhaal, maar het is voor jou en voor ons allemaal bedoeld. We maken allemaal fouten, dus laten we ervan leren voor de gezondheid en veiligheid van iedereen 😉

Sterkte!

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Hoi, ik weet niet hoe het er nu voor staat, maar bij twijfel had je hem naar de spoed moeten brengen. Ze geven dan een injectie om het braken op te wekken en de hond geeft binnen 10 minuten over. Nu riskeer je complicaties die je veel meer gaan kosten.
    Dit is echt een gevaarlijk advies. Laten braken is juist het laatste wat je moet doen bij een base of een zuur. Je moet dan iets laten innemen om de pH-waarde te neutraliseren. Ik herhaal: eerst de bijsluiter/verpakking checken en direct naar de spoeddierenarts.

Ja, in ieder geval heb ik dat gezien bij een cocker spaniël toen ik met Delta bij de spoed was. Volgens mij had die iets hards ingeslikt. Ik wist dat van die pH-waardes niet. De dierenarts gaf een injectie en vroeg om 10 tot 15 minuten te wachten tot de hond overgaf, en daarna gingen ze pas verder met het consult.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet niet hoe het er nu voor staat, maar bij twijfel had je hem echt naar de spoed moeten brengen. Ze geven dan een braakinjectie en de hond geeft binnen 10 minuten over.

Nu loop je het risico op complicaties die je uiteindelijk veel meer gaan kosten.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Direct naar de dierenarts -

en wat deed die emmer met sop daar eigenlijk in de buurt? een hond is net als een kind - je moet alle schoonmaakmiddelen gewoon goed opbergen

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt alvast je eigen dierenarts bellen. Als die zelf geen spoeddienst heeft vannacht, word je via het antwoordapparaat doorverwezen naar een dienstdoende collega. Dan hoor je vanzelf of je met haar langs moet komen voor controle.

Ik denk niet dat het direct dramatisch is. Houd haar goed in de gaten en geef haar minstens een halve dag niets te eten totdat haar buik minder dik wordt. Doe ook absoluut geen wilde spelletjes of oefeningen met zo'n buik (vanwege het risico op een maagtorsie). Ze kan gaan overgeven of diarree krijgen zolang de "vertering" nog bezig is.

Natuurlijk geldt: als haar toestand verslechtert, direct de dierenarts bellen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer