Hoe voorkom je dat je hond kersen eet?

Juju1794
Juju1794 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb, want het gaat eigenlijk hartstikke goed met Phoenix.

Maar nu heb ik een klein probleempje. Door het mooie weer hangt de kersenboom in mijn tuin vol. Op dit moment zijn de kersen nog niet rijp, maar ze beginnen wel al te vallen. Phoenix vreet echt alles wat ze tegenkomt en ze blijft er maar van eten, maar nu heb ik gelezen dat het giftig kan zijn voor een hond om het steeltje en de pit op te eten...

Ik kan haar niet constant in de gaten houden en ik weet dat een verbod bij haar echt niet gaat werken...

Hebben jullie nog tips? En is het echt zo gevaarlijk?

Als ik geen andere oplossing vind, probeer ik er een hekje omheen te zetten, maar dan is wel een kwart van de tuin afgezet. Daar ben ik niet echt blij mee, maar voor haar gezondheid doe ik het natuurlijk als het de enige optie is. Hebben jullie toevallig nog advies?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk geloof ik niet dat er koppige honden bestaan :p. Elke hond heeft potentie; de een is ergens heel goed in en bij de ander is dat weer precies andersom ^^". Probeer haar eens 'reverse luring' (omgekeerd lokken) aan te leren. Als het te lastig is en ze wordt te enthousiast, dan is de beloning waarschijnlijk te veel waard voor haar. Probeer in dat geval een snoepje te kiezen dat wel lekker is, maar waar ze niet compleet hyper van wordt! Dat vraagt om veel observatie en begrip voor je hond ^^. Als het dan nog steeds niet lukt, moet je de lat voor de oefening wat lager leggen. Beloon haar bijvoorbeeld al zodra ze haar aandacht even ergens anders op richt en maak het daarna pas stap voor stap moeilijker. Dan moet het lukken ;). Houd me op de hoogte!!! Ik hoop dat je die kersen de baas wordt zonder dat je tot de winter hoeft te wachten hahaha 😁.

PS: Als ze ook dingen opeet wanneer je met je rug naar haar toe staat, werk daar dan ook aan zodra ze het commando 'afblijven' perfect beheerst. Je kunt dan bijvoorbeeld wat lekkers op de grond leggen ^^

Vertaald Frans
    Juju1794
    Rapporteren

Helaas heb ik een echt boefje dat super eigenwijs en een enorme vreetzak is.

Het commando 'afblijven' is heel lastig als het gaat om iets wat beweegt of wat eetbaar is. Ik probeer eraan te werken, maar het is erg moeilijk. Met kersen bijvoorbeeld: ze raakt ze niet aan waar ik bij sta, ze pakt haar beloning aan, maar vreet de kers op zodra ik mijn rug toekeer of me zelfs maar half omdraai. Het is een ontzettend slimme tante. Als ze iets in haar bek heeft wat ze niet wil loslaten, dan interesseert geen enkele snack haar meer...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

In plaats van fysieke dwang raad ik je aan om hem het commando 'afblijven' aan te leren, een oefening in zelfbeheersing voor de hond. Daarna hoef je het alleen nog maar toe te passen op de kersen en hem te belonen met snoepjes die voor hem meer waarde hebben dan de kersen ;).

Vertaald Frans
    Juju1794
    Rapporteren

Bedankt, ik zie dat ik niet de enige ben. Ja, dat steeltje eet ze hier niet op, maar ik heb soms nog pitten helemaal intact in haar ontlasting teruggevonden...

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Bedankt voor de info, Doudou! Ik ga haar toch maar even wat beter in de gaten houden (want ze is ook nog eens een echt lichtgewichtje: ongeveer 4 kg)...
    Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Wat betreft kersen en pruimen: bij alle vruchten zijn vooral de pitten gevaarlijk, net als de takken, bladeren, wespen en hoornaars. Voor de rest (de steeltjes en de vruchten zelf) valt het wel mee, afgezien van de kans op diarree of echt te veel suiker (bij de pruimen) als je hond er dagelijks te veel van eet...

Zeker gezien zijn gewicht.

Zo'n afdekzeil is inderdaad heel handig. Met Oxane, mijn Labrador met haar dikke buikje, is dat de enige manier om haar weg te houden bij de pruimen en de hoornaars (die op het suiker afkomen en Oxane totaal niet moeten)...

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hè verdorie! Dat maakt me wel een beetje ongerust, want wij hebben ook een kersenboom en een pruimenboom die regelmatig fruit laten vallen. Ik heb Jazz wel eens betrapt met pruimen: ze neemt ze mee naar binnen om ermee te spelen. In dat geval pak ik ze van haar af, maar ik sta er niet de hele tijd bovenop, dus misschien krijgt ze er wel wat van binnen... Eigenlijk maar een geluk dat de oogst de afgelopen twee jaar zo slecht was (nog geen mandje kersen!).

Vertaald Frans
    J
    Ju07 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, bij mijn pup van 4 maanden is er laatst ook een klein incidentje geweest. Hij had een kersensteeltje in zijn bek gehad en de volgende dag had hij heel slijmerige ontlasting. De dierenarts vertelde me dat dit hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was.

Vertaald Frans
    Juju1794
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties! Ik probeer ze wel op te rapen, maar ik heb last van mijn rug en dat belemmert me een beetje. Ik heb vanochtend gemaaid en zag dat er niet eens zo heel veel lagen; met de grasmaaier heb ik er al een groot deel van meegepakt. Ik ga nu dat systeem met een afdekzeil proberen, zodat ik niet te veel hoef te bukken. En als dat niet helpt, zet ik de achterkant van de tuin wel af.

Ik had echt niet gedacht dat die kersenboom een probleem zou zijn, maar ja, je kunt ook niet aan alles denken met onze hondjes

😁

Vertaald Frans
    Ratonlaveur
    Ratonlaveur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, je kunt een zeil op de grond leggen en de boel opruimen voordat je de hond de tuin in laat?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer