Ze maakt ons meerdere keren per nacht wakker

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Allereerst, wat fijn dat ik dit forum heb ontdekt. Ik kende het nog niet, maar ik weet zeker dat ik hier veel goede tips ga vinden. Ik schrijf dit bericht terwijl ik echt even aan het einde van mijn Latijn ben 😟

Ik heb een kleine Fox Terriër van 2 jaar oud. Ze was 's nachts altijd zindelijk; ze werd pas wakker van onze wekker en sliep de hele nacht door. Maar een jaar geleden kreeg ze door een allergische reactie op een insectenbeet antibiotica waardoor ze 's nachts moest plassen... meerdere keren per nacht zelfs. Volgens de dierenarts waren dit bijwerkingen van de kuur. Sindsdien is de rust 's nachts helaas niet meer teruggekeerd.

Eerst kreeg ze 's ochtends eten, en 's avonds bij thuiskomst. Overdag is ze samen met de Labrador van mijn zus, dus ze is niet alleen en kan haar energie goed kwijt.

Maar 's nachts maakt ze ons nu wakker. De ene keer is het voor een plasje, de andere keer laat ze ons voor niets naar beneden komen.

Als ik haar hoor zeuren, mopper ik dat ze de trap weer af moet gaan, maar daarna voel ik me schuldig. Want wat als ze écht moet plassen? Maar als we dan om 3 uur 's nachts beneden staan om de deur open te doen en ze wil haar neus niet eens naar buiten steken, is dat echt om moedeloos van te worden! Zeker omdat ze 4 uur daarvoor nog heeft geplast.

Ze kan het wel ophouden, want als het regent weigert ze naar buiten te gaan... dan houdt ze het echt tot het uiterste vol... en dat is veel langer dan een nacht! Typisch het karakter van een Fox...

Toen dacht ik dat ze misschien te laat at, dus nu geef ik haar alleen 's ochtends eten. Maar ze eet haar portie niet meer op. Ik heb het idee dat ze 's avonds juist trek heeft, maar 's ochtends eet ze bijna niets meer...

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Afgelopen nacht heb ik haar bijvoorbeeld om 23:00 uur uitgelaten toen we naar bed gingen. Ik hoorde haar daarna een paar keer de trap op komen en heb haar om 03:00 uur weer buiten gelaten. Ik heb 5 minuten gewacht tot ze een plasje deed en zodra ze klaar was, rende ze meteen weer naar binnen. Ze is de hele nacht onrustig gebleven, en vanochtend lag er een drol in huis (terwijl haar laatste maaltijd van de ochtend ervoor was). Die ruim ik dan op als ze buiten is. Dat poepen in huis gebeurt bijna nooit. Maar het gaat vooral om het feit dat ze ons meerdere keren per nacht wakker maakt en we voor niets opstaan!

Ik ben ten einde raad, wat moet ik doen? Ik trek het echt niet meer. Als ik opsta en ze doet tenminste iets, oké, maar dat is niet altijd het geval.

Dat opstaan voor niets, daar kan ik echt niet meer tegen...!

Bedankt voor jullie hulp alvast. Ik heb al verschillende gedragstherapeuten in de buurt gebeld, maar niemand neemt de moeite om terug te bellen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Zolang de dierenarts heeft bevestigd dat er geen sprake is van plasproblemen, ben ik het met de rest eens: negeer het volledig.

Trouwens, ook al lijkt het de eerste nachten bijna niet te doen, als je consequent blijft, zal het vrij snel opgelost zijn.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet wat die "drukke dagen" in de landbouw inhouden, ik ben vroeger boekhouder voor boeren geweest🙄- Dus je zult even moeten doorzetten en doen alsof je neus bloedt😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helemaal eens met iedereen, geef niet meer toe. Ik ben dol op foxen, maar het kunnen op hun eigen manier echte kleine tirannetjes worden als ze merken dat bepaald gedrag succes heeft...

Ja, soms zeg ik tegen mijn vriend dat ik me net zijn slaaf voel 🙈

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, misschien kun je haar weer 2 keer per dag eten geven. Bij mij is het om 7:00 en 19:00 uur. Ik weet dat 1 keer per dag kan, maar ik vind dat zelf te lang duren. En net als de anderen: negeer haar als ze om eten vraagt. Je zegt dat je haar rond 23:00 uur uitlaat – is dat een plasje in de tuin of een echte wandeling? Dat is niet hetzelfde – van dat tweede worden ze goed moe en dat heeft invloed op de nacht. Die van mij loopt meestal zo'n 40 minuten vanaf 20:00 uur en daarna ligt hij te maffen tot 06:30 uur. Ik hoef hem dan echt niet meer te vragen of hij nog een laatste plasje in de tuin wil doen; hij doet niet eens een oog open.

Bedankt voor je antwoord, voorheen was het ook ongeveer zo. 's Avonds slaapt ze zodra ik haar ophaal en we weer binnen zijn... ze laat alleen haar neus zien als er kaas is 😂

Het is een plasje in de tuin, ze gaat naar buiten en doet wat ze wil: een egel pesten, tegen een vlieg blaffen... en dan besluit ze weer naar binnen te gaan! Maar geen wandeling... ik ben boerin en mijn dagen zijn erg druk. Ik overlaad haar met knuffels en aandacht, maar een wandeling 's avonds zit er niet in!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal eens met iedereen, geef niet meer toe.

Ik ben dol op Foxjes, maar het kunnen op hun eigen manier kleine tirannetjes worden als ze merken dat een bepaald gedrag voor ze werkt...

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Misschien kun je haar weer twee keer per dag eten geven. Bij mij is dat om 7:00 en om 19:00 uur. Ik weet dat één keer per dag ook kan, maar ik vind dat zelf nogal lang duren tussen de maaltijden door. En net als de anderen al zeiden: negeer haar gewoon als ze erom vraagt. Je zegt ook dat je haar rond 23:00 uur uitlaat – is dat een snelle plas in de tuin of echt een wandelingetje? Dat is nogal een verschil, want van dat tweede worden ze goed moe en dat heeft invloed op de nachtrust. Die van mij loopt meestal zo’n 40 minuten vanaf een uur of 20:00 en daarna ligt hij te maffen tot 6:30 uur. Ik hoef hem niet eens te vragen of hij nog een laatste plasje in de tuin wil doen; hij doet niet eens de moeite om een oog open te doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De foxterriër is een heel slimme hond en die van jou heeft begrepen dat ze door zich zo te gedragen, een einde maakt aan haar eenzaamheid. Ik denk dat de beste oplossing is om dit gedrag een paar weken te negeren, zodat ze die gewoonte afleert. En reageer vooral niet als je de rotzooi van de nacht moet opruimen, en doe dat niet waar ze bij is. Ze zal uiteindelijk wel kalmeren door je onverschilligheid.

Bedankt voor je reactie. Ik probeer haar te negeren, maar ik voel me daarna schuldig als ze aandringt, want dan denk ik: "als ze binnen haar behoefte doet is dat balen, ze had me gewaarschuwd".... Ik word niet boos op haar en ik maak het schoon als ze buiten is. Ik ben bang dat als ik haar negeer, ze de gewoonte krijgt om in huis te gaan poepen. Het gebeurt zelden dat ze in huis doet, maar nu is het al 2 nachten raak: twee drollen! En dat terwijl ze 's ochtends had gegeten. Ik weet eigenlijk niet meer wanneer ik haar haar portie moet geven. Ik twijfel of ik het 's avonds laat moet proberen vlak voordat ik naar bed ga, zodat ze een volle maag heeft en lekker gaat slapen 😂

Die beestjes zijn even slim als dat ze eigenwijs zijn!! Als ze eenmaal iets in hun kop hebben! Ik heb haar te vroeg gekregen, met 1,5 maand... ik had geen keus, ze houdt niet echt van alleen zijn... op de bank opgerold tegen ons aan, ze maakt een nestje in haar bench, op de badmat als ik onder de douche sta en ze volgt me naar elke kamer...

Wanneer zou jij haar eten geven?

Want 's ochtends eet ze niet echt veel, maar 's avonds schrokt ze alles op.

Ik ben bang dat ze anders 's nachts om eten gaat vragen... ik ben het spoor even bijster 🙈

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien heeft ze, door de medicijnen en het feit dat ze 's nachts op moest staan om te plassen, een nieuwe gewoonte aangeleerd: je wakker maken. Ben je sindsdien nog bij de dierenarts geweest om medische problemen uit te sluiten? Als ze verder gezond is en er niks aan de hand is, en ze inderdaad helemaal geen behoefte hoeft te doen als je haar mee naar buiten neemt, dan denk ik dat je haar het beste kunt negeren. Want als je opstaat of iets zegt, zelfs als het is om te mopperen, kan dat dit gedrag juist versterken.

Bedankt voor je reactie, ik heb het met de dierenarts besproken en die maakte zich niet echt zorgen. Ze maakt ons wel wakker, maar ze hoeft niet altijd haar behoefte te doen, 1 op de 3 keer zou ik zeggen 😯 ik negeer haar, tenminste dat probeer ik, maar dan komt ze op mijn hoogte zitten en staart me aan... totdat ik opsta...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien kun je een kattenluikje plaatsen dat groot genoeg is, zodat ze 's nachts naar buiten kan wanneer ze wil?
    bedankt voor je reactie. Nee, we hebben alleen houten openslaande deuren, dus dat is onmogelijk... bovendien hebben we naast het huis een klein schuurtje dat naar buiten leidt. Daar hebben we een heel comfortabel hokje en een kattenluikje geplaatst om de regen en de kou buiten te houden... ze weigert er alleen doorheen te gaan, terwijl ze dat bij mijn zus wel doet (het luikje is daar van een ander materiaal gemaakt). Nu zijn we dus verplicht om de deur open te laten staan 😩

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    De foxterriër is een erg intelligente hond en die van jou heeft begrepen dat ze door zo van zich te laten horen, haar afzondering beëindigt. Ik denk dat de beste oplossing is om dit gedrag een paar weken volledig te negeren, zodat ze deze gewoonte afleert. En reageer vooral niet als je de rotzooi van de nacht moet opruimen, en doe dit ook niet waar ze bij is. Ze zal uiteindelijk wel kalmeren door je onverschilligheid.
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!