Ziekte van Cushing bij hond van 4 jaar
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi Emma, mijn Schipperke is vorige week overleden. Hij was 15 jaar oud en werd sinds november 2019 behandeld voor Cushing, dus bijna anderhalf jaar. Hij kreeg elke dag 10 mg Vetoryl en gelukkig verdroeg hij dat heel goed. Hij kreeg ook Zentonil om de lever te beschermen, omdat de behandeling voor Cushing belastend is voor de lever en de nieren. In zijn geval waren de nieren nog in orde. Zijn vacht was weer mooi aangegroeid door de Vetoryl, hij voelde zich goed. Tot dit jaar, toen hij moeite kreeg met lopen en sinds eind maart was hij erg moe. Helaas eindigde het met een beroerte, vier keer in vijf dagen tijd. We zijn elke keer naar de dierenarts gegaan, hij kreeg medicijnen om de hersenen van meer zuurstof te voorzien, maar er was niets meer aan te doen. De dierenarts zei dat het al heel bijzonder was dat hij zo lang met deze ziekte heeft geleefd; volgens haar redden veel honden dat niet. Verder is Vetoryl erg duur. Ik kocht het uiteindelijk bij een apotheek in Portugal. Ik heb trouwens nog wat over om te verkopen, mocht ik je daarmee kunnen helpen. Soms zijn er leveringsproblemen, dus ik zorgde dat ik altijd één of twee doosjes extra op voorraad had.
Ik hoop dat ik je niet te bang heb gemaakt met mijn verhaal, maar deze ziekte is inderdaad heftig en sommige dierenartsen weten er nog te weinig vanaf.
Fijne avond nog.
Hoi Titejava,
Bedankt voor je hulp, ik kende Selgian helemaal niet. Had je hond dankzij dit medicijn dan nooit meer andere symptomen? Is het minder zwaar dan Vetoryl? En heeft het minder bijwerkingen?
Bedankt :)
Hoi Tatoo68,
Mijn hond kan ook niet geopereerd worden.
Hoe oud is je bichon? Wat zijn de symptomen?
De bijwerkingen van de medicijnen zijn onder andere braken, diarree en sloomheid; sommige honden verdragen het totaal niet en in het ergste geval kan het op de lange termijn tot overlijden leiden. Bovendien vinden ze zelden in één keer de juiste dosering...
Ze hebben je vast wel verteld over de controle elke 3 maanden met nieuwe bloedtesten om te kijken of de medicatie moet worden aangepast. Blijkbaar zijn er nogal wat ups en downs met deze ziekte.
Ik heb met 3 dierenartsen gesproken en het verhaal is overal hetzelfde. Het is sowieso heel zeldzaam dat een hond deze ziekte al zo jong krijgt. Eén dierenarts behandelt een York die al jarenlang heel goed leeft zonder behandeling, met alleen wat vachtproblemen. Soms stabiliseert de ziekte zich namelijk, maar dat is helaas erg zeldzaam.
Wat me het meeste dwarszit, is dat mijn hond nog erg jong en vol leven is. Ik ben bang dat ze door die behandeling van de ene op de andere dag moe en ziek wordt terwijl ze zich nu nog goed voelt, maar tegelijkertijd is er een risico dat andere zaken heel snel verslechteren. Ik zit echt in een impasse...
Laat je nog even weten hoe het met je hondje gaat?
Tot snel
Hoi Emma,
Voor zover ik weet (mijn bichon heeft waarschijnlijk ook deze ziekte), hangt het helemaal af van de oorzaak: of het vanuit de hypofyse komt of dat het bij de bijnieren zit. De ene vorm is volgens mij minder ernstig dan de andere, in die zin dat de ene heel goed te behandelen is met alleen medicijnen, de rest van zijn leven.
Ik begrijp je twijfels heel goed, zeker als de bijwerkingen heftig blijken te zijn...
Ik zit binnenkort in hetzelfde schuitje als jij voor wat betreft de behandeling van deze ziekte, maar ik kan die van mij niet laten opereren.
Wat hebben ze je verteld over de effecten van het medicijn? Uiteindelijk is het denk ik net als bij ons: dieren verdragen behandelingen de ene keer beter dan de andere, afhankelijk van hun algemene gezondheidstoestand.
Aarzel niet om de mening van een andere dierenarts te vragen, dat heb ik zelf ook gedaan.
Houd ons op de hoogte!
Kijk eens hier!
Behandeling van de ziekte van Cushing
Chirurgische behandeling
Dit houdt in dat de hypofyse volledig wordt verwijderd. Dit betekent dat je hond de rest van zijn leven medicijnen moet slikken (schildklierhormonen en antidiuretisch hormoon) om dit aan te vullen. Deze ingreep wordt in de praktijk niet vaak gedaan.
Medicinale behandeling
Hoewel een operatie mogelijk is bij deze aandoening (die ontstaat in de hypofyse), wordt er meestal de voorkeur gegeven aan een behandeling met medicijnen.
• Trilostane (merknaam: Vetoryl)
Trilostane is bedoeld om de afgifte van cortisol te verlagen door direct op de bijnier in te werken.
• Selegiline (merknaam: Selgian)
Selegiline werkt in op de hypofyse en zorgt er vervolgens voor dat de bijnier de aanmaak van cortisol reguleert. Deze behandeling wordt gestart wanneer het gebruik van trilostane niet mogelijk is en de symptomen mild zijn.
• Bestraling (radiotherapie)
Bestraling wordt aangeraden bij grote hypofysetumoren die op het omliggende weefsel drukken en zo neurologische klachten veroorzaken. Tegelijkertijd wordt er vaak een behandeling met trilostane gestart voor de bijnieren, omdat bestraling vooral helpt om de neurologische symptomen te verminderen en niet zozeer het cortisolgehalte zelf aanpakt.
Hier is de link naar de site waar ik dit gevonden heb, ik heb de tekst even voor je gekopieerd en geplakt:
https://catedog.com/chien/03-sante-chien/10-maladies-hormonales-chien/hypercorticisme-chez-le-chien/
@Emma7395
Ik had een hondje waarbij op 10-jarige leeftijd de ziekte van Cushing werd vastgesteld. Vetoryl was toen net nieuw op de markt en geen enkele dierenarts wist het nog goed te doseren. Die van mij kreeg toen Selgian; de werkzame stof daarvan werkt ook bij Cushing, maar er zijn niet veel dierenartsen die dit middel daarvoor voorschrijven. Ik heb wel een paar dierenartsen versteld doen staan wanneer ik haar medicijnen bij een andere kliniek ging ophalen; ik weet niet hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen: "Ja, maar Selgian is niet voor Cushing." Nou ja, dat weet ik, maar ondertussen werkte het wel!
Dankzij de controles en het aanpassen van de dosering heb ik haar nog tot haar 16e bij me gehad.
Ook al gaat het nu nog goed met je hondje, begin gewoon met de behandeling. Het is logisch dat je bang bent, ik vond het zelf ook doodeng. Bij die van mij begon het precies hetzelfde als bij jou: haaruitval bij de aanzet van de staart. Hoe eerder je begint, hoe minder snel je de dosering hoeft te verhogen.
Cushing kan soms geopereerd worden, maar dat is niet altijd mogelijk. Die van mij kon ook niet geopereerd worden.
Zet 'm op en veel sterkte!
16 reacties van 16