Wat te doen als je huisdier gif van een vuursalamander binnenkrijgt?

C
Camc Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, even een vraagje: we hebben vanavond een vuursalamander in onze tuin gevonden. Ik weet dat ze beschermd zijn, dus we hebben hem niet aangeraakt. Maar ik maak me toch wat zorgen: ik heb op internet gelezen dat ze giftig kunnen zijn voor honden (ik woon bij mijn ouders, ik heb zelf een kruising Ierse Terriër en mijn moeder heeft een Labrador-mix en een Tsjecho-Slowaakse Wolfhond. We hebben ook twee katten, maar die komen niet meer buiten). Ik kan alleen nergens vinden of er een tegengif bestaat voor deze dieren. Ik vermoed dat dat er wel is en ik weet dat je bij het binnenkrijgen van het gif direct naar de dierenarts moet, maar ik ben nogal een stresskip met dit soort dingen. Heeft iemand hier misschien meer info over voor mij?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Rapporteren

Goedenavond, mazzelaar, een salamander 😁 Als een hond erop zou kauwen, zou hij waarschijnlijk flink gaan kwijlen. Ik heb het zelf nooit meegemaakt, want mijn honden negeren ze. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de gevolgen zijn als ze er een inslikken, dus wees voorzichtig. Het is het beste om je van tevoren even in te lezen voor het geval dat. (Even gecheckt: het kan zelfs leiden tot hartproblemen... niet zo best dus, dat beestje!) Toen ik klein was, pakte ik die schattige beestjes met blote handen op. Je kunt een huidreactie krijgen zoals roodheid of irritatie, maar even je handen afspoelen met een goede klodder zeep is genoeg om het probleem op te lossen. Padden hebben me nooit dat probleem bezorgd, behalve dan dat ze hun blaas over me heen leegden... Het vangen en verplaatsen van deze salamander is echt uit den boze. Deze soort heeft een heel klein leefgebied rond zijn "verblijfplaats". Als je hem verderop uitzet, is hij ten dode opgeschreven. Je kunt het beste in de gaten houden waar hij uithangt; hij gaat niet ver bij zijn plekje vandaan. Dus voordat je de honden loslaat, is een snelle check van de omgeving al meer dan genoeg om ellende te voorkomen. Salamanders verstoppen zich graag onder bladeren, houtstapels en dergelijke, bij voorkeur op vochtige plekken.

Oké, bedankt voor je reactie. We hebben geen spoor meer gezien van de salamander. Misschien was hij bij ons verdwaald en is hij weer teruggegaan naar waar hij vandaan kwam!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Wat een bofkont, een salamander 😁

Als een hond er ooit op zou gaan kauwen, is de reactie waarschijnlijk dat hij flink gaat kwijlen. Ik heb het zelf nooit meegemaakt omdat mijn honden ze negeren. Ik moet bekennen dat ik niet weet wat de gevolgen zijn als ze er eentje doorslikken, dus wees voorzichtig en het beste is om je vooraf even te informeren voor het geval dat. (Na even checken: het kan zelfs hartproblemen veroorzaken... Geen fijn beestje dus!)

Als kind pakte ik die schattige beestjes gewoon met mijn blote handen op. Er kan een huidreactie zoals roodheid of irritatie optreden, maar even je handen afspoelen en goed met zeep wassen is genoeg om het probleem te verhelpen. Padden hebben me nooit dat soort problemen opgeleverd, behalve dan dat ze hun blaas over me heen leegden...

Het vangen en verplaatsen van deze salamander is echt uit den boze. Deze soort heeft een heel klein leefgebied rondom zijn "schuilplaats". Als je hem verderop uitzet, is dat eigenlijk zijn doodvonnis.

Het beste kun je gewoon kijken waar hij heengaat. Hij blijft meestal dicht bij zijn plekje, dus voordat je de honden loslaat, is een korte visuele check van de omgeving al ruim voldoende om ongelukken te voorkomen. Salamanders verstoppen zich graag onder bladeren, houtstapels en dergelijke, bij voorkeur op vochtige plekken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het gif van een pad of salamander trekt niet door de huid heen. Het is dus helemaal niet gevaarlijk om er eentje met je handen op te pakken. Maar pas op: bij contact met het mondslijmvlies komt het gif in de bloedbaan terecht, en dat heeft vooral een giftige werking op het hart en het zenuwstelsel. Je kunt het beestje dus het beste gewoon even vangen en een stukje verderop weer uitzetten!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Bij een vergiftiging kun je een bepaalde hoeveelheid actieve kool laten innemen om de opname van de gifstof te beperken, dat is altijd goed om te weten.

Bedankt voor de info, dat wist ik niet!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij een vergiftiging kun je een bepaalde hoeveelheid actieve kool laten innemen om de opname van de gifstof te beperken, dat is altijd goed om te weten.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ze zijn heel traag, ik weet dat ik er een paar jaar geleden al eens eentje in mijn hand heb gehouden zonder negatieve gevolgen, maar het wordt niet echt aangeraden (mogelijke irritaties, maar niets ernstigs). Nogmaals, ze zijn ECHT traag en makkelijk in een doosje te stoppen om ze wat verderop in een veld neer te zetten. Ik heb ze ook in mijn tuin, maar zie ze zelden, hooguit één of twee keer per jaar 's nachts, vooral tijdens onweer of harde regen. Mijn hond en mijn katten blijven er vanaf (net als van padden). Dit onderwerp zal @Wieghets wel interesseren 😁 Kortom: geen paniek. ^^

Het probleem is dat mijn hond (de Ierse Terriër-kruising) dol is op jagen en onder andere veel op hagedissen jaagt. Ik geef haar elke keer op haar kop omdat ik bang ben dat ze uiteindelijk een giftig diertje pakt en ik het ook gewoon niet fijn vind om haar iets te zien doden. Ik weet dus niet of ze bij zo'n salamander ook in de aanval zou gaan of dat ze alleen maar zou kijken. 😧 Bovendien is ze pas 2 jaar oud, weet ze nog niet alles en is ze behoorlijk eigenwijs (ik ga haar sowieso nog beter in de gaten houden om geen risico te nemen). Daarom schoot ik nogal in de stress, vooral omdat ik denk dat de salamander uit het bos komt, of uit het beekje hier vlakbij, of misschien zelfs uit de dorpsvijver (ze is misschien onder de poort door gekropen om bij ons te komen). Maar bedankt voor het geruststellen!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Bedankt voor je reacties! Als we haar morgen weer zien, heb ik tegen m'n moeder gezegd dat ze moet proberen om haar in een doosje te doen en mee te nemen naar een muurtje bij een beekje (ik las op internet dat dat een goede plek kan zijn), want het bos is nogal een eindje weg. Ik woon in de Côte-d'Or en ik zag dat ze ook in de Jura voorkomen, wat niet eens zo heel ver weg is (al is het voor een salamander waarschijnlijk wel een flink eind wandelen!). Het antigifcentrum? Waarom niet, ik moet daar eens naar kijken of er in ieder geval aan denken om het bij het volgende bezoek aan de dierenarts te vragen!

Vertaald Frans
    Damsdams
    Damsdams Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze zijn ontzettend traag. Ik weet dat ik er een paar jaar geleden al eens eentje in mijn hand heb gehad zonder nadelige gevolgen, maar het is niet aan te raden (mogelijke irritaties, maar niks ernstigs). Nogmaals, ze zijn ÉCHT traag en je kunt ze makkelijk in een doosje doen om ze verderop in een veld weer uit te zetten. Ik heb ze zelf ook in de tuin en zie ze zelden, hooguit één of twee keer per jaar 's nachts, vooral bij onweer of flinke regenbuien. Mijn hond en mijn poezen raken ze niet aan (net als de padden). Dit is echt een onderwerp voor Wieghets hoor 😁

Kortom: geen paniek. ^^

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, kijk eens op internet of er een vergiftigingencentrum bij jou in de buurt is?

Je kunt het aan hen vragen. Maar waar komt die salamander vandaan? Van een buurman, een fokker van exotische dieren waar er eentje van is ontsnapt? Hoe is ze anders op jouw binnenplaats terechtgekomen?

Zitten er veel bij jou in de buurt?

Haar in een doos of kooi zetten is prima, maar dat wordt nog lastig zonder gebeten te worden. Ze is vast gestrest en de weg kwijt. Je zou een soort netje moeten hebben om haar te vangen zonder risico op een beet. Jammer dat je je regio of provincie niet hebt genoemd, dat zou helpen om gericht naar een vergiftigingencentrum te zoeken.

In het ergste geval weet de brandweer wel waar ze haar naartoe kunnen brengen; zij hebben netten of dikke handschoenen om niet gebeten te worden. Dat beestje heeft vast honger en dorst, wie weet hoe lang ze daar al zit!!!!! Als je geen info kunt vinden, neem dan morgenochtend contact op met je dierenarts en vraag eerst wat je met dit dier aan moet. Het meest dringende is dat ze bij jou weg gaat. Daarna heb je tijd genoeg om uit te zoeken of er een tegengif is voor je honden, voor het geval dat het nog eens gebeurt. Sterkte! gigi397

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kun je haar in een doosje doen en een stukje verderop weer vrijlaten?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer