Wanneer is er sprake van mishandeling?

P
Puck28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het valt me op dat de hond van de buren (een type labrador) de hele dag buiten wordt gelaten. Het begint nu echt koud te worden en hij heeft alleen de veranda om te proberen te schuilen tegen de wind (en de regen).

De hond ziet er goed gevoed uit en lijkt 's nachts wel naar binnen te gaan (al is dat 's avonds lastiger te zien in de tuin...).

Vanaf welk moment is er eigenlijk sprake van mishandeling?

Voor ons voelt dit al zo, maar hoe zit dat volgens de wet?

En wat kun je doen als de situatie zo blijft? Komt de Dierenbescherming in actie bij dit soort gevallen (wat zijn hun criteria?), of zijn er andere organisaties die hierover gaan?

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk ook dat er hier weinig tegen te doen is...

Dat arme beest... Natuurlijk zijn sommige honden buiten hartstikke gelukkig, zeker als ze een kudde hoeden... Maar een labrador in z'n eentje in een tuin, of het nu koud is of niet... Echt zielig! Helaas komt dit vaker voor: mensen nemen een hond omdat ze een tuin hebben... Maar buiten die tuin is er voor de hond weinig te beleven: geen tijd voor hem, geen wandelingen buiten de tuin, geen maatjes...

Wat de wet precies zegt weet ik niet, maar voor mij is dit gewoon dierenmishandeling (dan heb ik het over dit geval, waarbij de hond vaak alleen is en nooit de tuin uit komt).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alleen hebben herdershonden... nou ja, een kudde.

Dat is echt niet te vergelijken met een Labrador die de hele dag in z'n eentje op een terrein rondzwerft, zonder fatsoenlijk hok.

Zo'n hond zou op z'n minst een geïsoleerd hondenhok moeten hebben om te schuilen tegen weer en wind. Kou is één ding (waar sommige honden prima tegen kunnen), maar een hond reageert op meer dan alleen de temperatuur.

Een hond heeft dezelfde reflexen als elk ander zoogdier: bij een storm zal hij een veilige plek opzoeken. Als dat niet kan, zorgt dat voor ontzettend veel stress.

Wat betreft je vraag: dat is echt per situatie verschillend. Je kunt de situatie altijd uitleggen aan de leiding van een dierenasiel of de Dierenbescherming. Sommigen komen best "makkelijk" even polshoogte nemen; het feit dat er dit seizoen geen beschutting is, zou al genoeg kunnen zijn. Meestal proberen ze gewoon het gesprek aan te gaan om mensen te motiveren het dier in ieder geval een minimum aan comfort en veiligheid te bieden.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij moet een hond gewoon kunnen schuilen voor regen en wind, maar verder wordt buiten slapen niet gezien als dierenmishandeling.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In dat geval denk ik het niet... Misschien als de hond de hele tijd in een kennel zou zitten of aan de ketting zou liggen, maar als hij gewoon in de tuin is, komt de Dierenbescherming niet langs, zeker niet als hij goed gevoerd wordt.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!