Wanneer is er sprake van mishandeling?

P
Puck28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het valt me op dat de hond van de buren (een type labrador) de hele dag buiten wordt gelaten. Het begint nu echt koud te worden en hij heeft alleen de veranda om te proberen te schuilen tegen de wind (en de regen).

De hond ziet er goed gevoed uit en lijkt 's nachts wel naar binnen te gaan (al is dat 's avonds lastiger te zien in de tuin...).

Vanaf welk moment is er eigenlijk sprake van mishandeling?

Voor ons voelt dit al zo, maar hoe zit dat volgens de wet?

En wat kun je doen als de situatie zo blijft? Komt de Dierenbescherming in actie bij dit soort gevallen (wat zijn hun criteria?), of zijn er andere organisaties die hierover gaan?

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En Puck28, heb je de boel al kunnen verkennen om ons wat meer over die hond te vertellen?

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, ik heb op zich niets tegen honden die het hele jaar buiten verblijven. Maar als een hond afwisselend binnen ('s nachts) en buiten (overdag) leeft, is zijn vacht waarschijnlijk niet zo goed aangepast als die van een hond die altijd buiten is, en daar kan hij last van krijgen.

In ieder geval zou deze hond inderdaad een hondenhok of een andere schuilplaats moeten hebben.

Dat je hem echter steeds op de stoep ziet zitten, betekent niet per se dat hij geen hok heeft... tenzij je natuurlijk de hele tuin kunt overzien.

Toen mijn hond nog wat jonger was, liet ik hem buiten als ik er niet was. Hij had dan toegang tot een tuinhuisje waar zijn bench stond met dekens, speeltjes, water, enzovoort.

In het begin bleef hij echter liever bij de poort op de uitkijk staan, zelfs als het regende.

We kregen toen flink wat opmerkingen van de buurvrouw, die ervan overtuigd was dat we onze hond zonder beschutting en zonder water lieten zitten! Dat was behoorlijk irritant.

Na verloop van tijd ging hij juist wel lekker in het tuinhuisje liggen slapen als we weg waren. We hoorden de buurvrouw daarna nooit meer, terwijl de situatie voor de hond geen haar veranderd was; hij had gewoon zelf besloten om het anders aan te pakken.

(En toen besefte ik op een dag dat mijn hond uit de tuin gestolen zou kunnen worden, dus heb ik hem voortaan gewoon weer lekker binnen gehouden ^^)

Vertaald Frans
    Damsdams
    Damsdams Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik herinner me nog een trainer die vond dat het mishandeling was om je kat nooit naar buiten te laten of je hond op bed te laten slapen. Nou, mijn katten mogen gewoon naar buiten, maar ik moet eerlijk bekennen dat er eentje schaamteloos onder het dekbed ligt te snurken 😉

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja en nee, want sommige mensen zien een hond in de regen buiten liggen en krijgen dan meteen medelijden, terwijl dat niet altijd terecht is.

We hebben hier eigenlijk te weinig details om te kunnen zeggen of die hond echt ongelukkig is. Hij is buiten, oké. Maar is dat de hele dag zo? Komt hij misschien ook wel eens binnen zonder dat de buurvrouw het ziet? Gedraagt hij zich ook echt als een "ongelukkige" hond?

Er wordt gezegd dat het koud begint te worden; voor een mens is dat zo, maar dat geldt niet per se voor een hond. Die kan het juist heerlijk vinden om buiten te zijn.

Je moet het gewoon eerst even beter in de gaten houden en goed kijken wat er precies aan de hand is, voordat je misschien te snel conclusies trekt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik ben het eens met Avatar.

Je moet er wel zeker van zijn dat de hond ook echt de hele dag buiten is. Het kan er namelijk wel op lijken als je hem vaak ziet, maar ik neem aan dat je niet de hele dag de tuin van je buren in de gaten zit te houden?

Ik zeg niet dat je niets moet doen, ik raad je alleen aan om eerst alle feiten op een rij te hebben voordat je aan de bel trekt en misschien iemand voor niks in de problemen brengt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je hebt gelijk Avatar, dat soort situaties heb je ook, maar toch denk ik dat de meeste mensen intuïtief wel het verschil zien tussen een hond die buiten lekker ligt te pitten en een hond die zich niet fijn voelt, gestrest is of in nood is terwijl hij vol in de wind staat en een schuilplaats zoekt.

Mijn hond vindt het ook heerlijk om buiten tijd door te brengen in haar "holen" (gaten die ze onder een boom heeft gegraven) of op haar bekende granietblok vanwaar ze de wacht houdt.

Maar als het gaat stormen zoals vandaag, komt ze met haar staart tussen haar poten bij de deur aanzetten en dan is het overduidelijk dat ze zich buiten niet meer veilig voelt en naar binnen moet.

Kortom, je ziet het normaal gesproken wel aan de houding van de hond :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga even advocaat van de duivel spelen, maar soms kun je dingen verkeerd begrijpen. Zit hij de hele dag buiten of zie je hem gewoon vaak buiten?

Ik vraag dit omdat mijn husky bijvoorbeeld constant vraagt of ze de tuin in mag. Ze slaapt vaak op het terras, ook al is het maar een beetje beschut (ze blijft gewoon in de regen liggen), en ze weigert naar binnen te komen als ze dat zelf nog niet besloten heeft.

Maar als iemand haar van buitenaf zou zien, zou ze overkomen als een klein stakkertje dat de hele dag buiten wordt gelaten...

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Wat kun je doen als een hond in de winter buiten wordt gelaten? https://www.dierenbescherming.nl/nieuws/wat-te-doen-met-dieren-in-de-kou

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Laatst hoorde ik op de radio dat een hond een schuilplaats moet hebben; de advocate zei dat dit verplicht is (het ging om een hond die 24/7 op een balkon zat, wel te eten kreeg en bovendien blafte en daar zijn behoefte deed; de Dierenbescherming was voor dit geval gebeld door de radio).

Ik zou zelf ook proberen de Dierenbescherming te bellen, zeker met deze winterse dagen. Een hond kan echt niet in zulke omstandigheden leven.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!