Vreemd gedrag na het wandelen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik reageer even omdat mijn twee honden nu hetzelfde hebben als jouw hond jaren geleden... ik wilde graag weten of je daar inmiddels een oplossing voor hebt gevonden??
Bedankt!
Dikke kussssss Dreammmmmmm, Nebbia en Muna geloof ik. Als hij ergens in zou hebben gestaan, zou je dat toch wel ruiken, en dan heb ik het niet eens over poep. Ben je al naar de dierenarts geweest? gigi
Goedenavond, misschien is hij wel ergens in gestapt wat hij niet fijn vindt. Niet dat het per se pijn doet, maar gewoon iets vervelends...
Champagne kluift al aan een achterpootje sinds hij klein is, altijd dezelfde, en nu hij ouder is doet hij het nog steeds. De dierenarts en de trimmer zien niks bijzonders. En sinds een maand of twee (hij is nu 2 jaar) steekt hij zijn andere poot zelfs helemaal in zijn bek en kluift hij erop. Ik heb met een vergrootglas gekeken, overal gevoeld, gezocht naar een teek of een glasscherf, of dat hij vlooien had... niks van dat alles. Zou het een tic zijn? Hij heeft genoeg speeltjes waar hij op kan bijten, maar nee, hij kiest zijn pootjes. Of een tekort in de voeding?
gigi
Kusjessssssssssss Misanthrope, Kikaahhhhhh Skyyyyyyyyyyy, Energiee en hoiiii aan de rest
Nee, het hoeft niet per se meteen duidelijk te zijn: soms bezeer je je maar voel je het niet zolang je nog 'warm' bent; je begint het pas te merken zodra je afkoelt (net als wanneer je een blessure oploopt, je enkel verzwikt of spierpijn hebt... XD).
Ik weet bijvoorbeeld nog dat mijn hond een zomer aan bijna al zijn kussentjes gewond was geraakt toen hij de idioot aan het uithangen was met een vriendje op een ondergrond van oesterschelpen en scherpe steentjes, en hij liep niet eens mank! o_O
Maar zodra hij even rustig ging liggen, begon hij wel aan zijn kussentjes te likken, want dat moet natuurlijk toch wel geprikt hebben (vooral vlak daarna met dat zeewater, voordat ik zijn pootjes schoonmaakte om ze te ontsmetten :p)
Probeer dus toch maar even haar pootjes te onderzoeken: of er een wondje zit, een doorn of splinter van het een of ander, of het pijnlijk lijkt als je de poot beweegt...
Verder weet ik niet hoe oud ze is en hoe lang jullie normaal wandelen, misschien heeft ze wel gewoon spierpijn? 🤷
Is ze nog steeds zo aan het doen of is ze er inmiddels mee opgehouden?
Is ze gewend om op het platteland te wandelen? Is dat een plek waar je vaak komt?
Als je hond al een pootje kan geven, vraag dan eerst de poot die geen problemen lijkt te geven. Probeer de tijd dat je de poot in je hand houdt steeds iets te verlengen, zodat je hem een beetje kunt bevoelen.
Met andere woorden: meestal belonen we alleen het geven van het pootje, en niet het feit dat ze hem laten vasthouden. Probeer nu de nadruk te leggen op de duur, zodat je de poot goed kunt onderzoeken. Vraag daarna de poot waar ze last van heeft en bevoel die. Het probleem lijkt medisch en het is vaak lastig om de exacte plek op een poot te lokaliseren.
Het is een echt teken van vertrouwen, en best wel stressvol voor een hond om een mens een poot te laten bevoelen die pijn doet. De oefening 'pootje geven' is in dit soort gevallen ontzettend waardevol.
Een andere optie: als ze graag op haar rug ligt, wacht dan tot ze rustig is en geef haar een lekkere kriebelsessie, en maak van de gelegenheid gebruik om de poot goed te inspecteren. Het zou zomaar een heel klein splintertje kunnen zijn.
Zou kunnen, maar dan had ze wel meteen ander gedrag vertoond. Nu gebeurde het pas 3 uur later.
Geen braamdoorn die vastzit in een voetzooltje of een wondje door een scherp steentje of iets anders?