Vraagje over de retrieverlijn

Bobkat
Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de retrieverlijn (of sliplijn). Ik zou er graag eentje willen aanschaffen voor mijn hondje. Nu laat ik haar uit met een Julius-K9 tuigje, maar als ze besluit te trekken, zit er behoorlijk wat kracht achter, ook al is ze klein. Laatst las ik dat die tuigjes eigenlijk niet zo goed zijn voor de schouders. Jammer genoeg ben ik destijds ook voor de Julius-hype gevallen; de kwaliteit is op zich top en hij is erg stevig, maar voor de lange termijn is het misschien niet zo comfortabel.

Aan een gewone halsband loopt ze beter, maar daar floept ze zo uit. Het probleem is dat haar nek ongeveer even breed is als haar kop. Als ze dan achteruit trekt, wurmt ze zich zo uit de halsband. Dat is al een paar keer gebeurd en ik kreeg echt een hartverzakking, zo midden in de stad!

Nu vroeg ik me af of een retrieverlijn geschikt zou zijn voor haar lichaamsbouw?

En kan een hond zich hier trouwens mee verstikken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

66 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wauw, wauw en nog eens wauw.

De kleine die het stokje overneemt, ik ben bijna ontroerd.

Trouwens, als je het niet erg vindt om een multimiljonair te steunen: Cesar verkoopt dit soort riemen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je het zo bekijkt, is het echt een nachtmerrie! Nee hoor, ik heb er nooit over nagedacht om onder die omstandigheden een sliplijn te gebruiken. Integendeel, driekwart van de tijd ligt de lijn gewoon op hun schouderbladen alsof ze niks om hebben, maar ik kan binnen een seconde de controle terugpakken als ik een weg moet oversteken of als er gevaar dreigt. Ik ga echt een keertje een filmpje maken in de stad als het weer een beetje meezit! Moumouth loopt niet naar de sterren te staren hoor! Hij is helemaal zen, en die gekke Jim ook!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier is een video die uitlegt hoe je een sliplijn gebruikt voor het strak volgen, oftewel met de halsband hoog in de nek, vlak achter de oren.

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=c7gllm38sLI]

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is wel duidelijk, voor Moumouth is het meer een "symbolische halsband" dan wat anders :-) Je hebt echt geluk!

Mijn bericht over het strak aan de voet lopen was alleen bedoeld om te laten zien hoe dat in verschillende situaties wordt gebruikt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vraag Moumouth helemaal niet om netjes aan de voet te lopen, hij is degene die constant tegen m'n been aan plakt! Met de lengte die ik heb gekozen kan hij lekker snuffelen wat hij wil of z'n vriendjes gaan begroeten met veel meer vrijheid dan met alleen een halsband. Hij draagt wel een halsband, maar die is puur voor de sier. Dat is gewoon een extraatje waar wij als baasjes onszelf mee plezieren!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Gabyn, je staat er niet bij stil hoeveel zo'n simpel (en goedkoop) hulpmiddel kan betekenen voor het comfort en de opvoeding!

Ik heb mijn hond leren volgen met een gewone halsband en riem. Achteraf denk ik dat als ik de sliplijn en alle toepassingen daarvan destijds had gekend, het me heel erg had geholpen bij de opvoeding. Ik zou iedereen aanraden om er eentje achter de hand te hebben, naast de standaard halsband en riem.

Bij een jonge hond die veel trekt, kun je beginnen met elke dag korte trainingssessies met de sliplijn. Zelfs als het maar een paar goed geplande minuten per dag zijn, het zet echt zoden aan de dijk! En langzaam maar zeker merk je dat de hond steeds vaker uit zichzelf weer netjes bij je komt lopen :-)

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor alle uitleg! Ik wist niet dat een tool die er zo simpel uitziet eigenlijk zo geavanceerd was.

Ik denk dat het wel wat voor Bobkat is, maar voor mij nog niet, omdat ik op dit moment niet bezig ben met het netjes naast lopen. Mijn nieuwe aanwinst trekt nogal aan de riem (gelukkig al wat minder na 15 dagen, pff) om allerlei redenen, dus ik moet die drang eerst stap voor stap aanpakken voordat we overgaan op wandelingen waarbij hij echt moet volgen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat betreft de retrieverlijn die gebruikt wordt om strak aan de voet te leren lopen: dat is echt de filosofie van Cesar Millan, maar ik denk niet dat dat is wat Bobkat zoekt. Volgens hem is de enige manier van wandelen die zou moeten bestaan het strakke volgen met de halsband direct achter de oren.

Maar goed, ik vind die aanpak eigenlijk alleen geschikt voor honden die vrij op een boerderij leven en die je maar twee minuutjes aan de lijn doet om van punt A naar punt B te komen.

Voor alle andere honden (en dat is het overgrote deel) is het beter om ze wat vrijheid te geven, terwijl je ze indien nodig gewoon weer bij de voet roept :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met elke halsband, ook een gewone halsband, kun je een hond leren om niet te trekken, zonder dat ze per se strak aan de voet moeten lopen. Ik heb zelf een riem van ongeveer 1,2 meter en ik vraag alleen dat ze loopt zonder te trekken. Het echt strakke "volgen" doe ik alleen in de drukte, bij het oversteken van de weg, enzovoort.

In haar topic noemde Bobkat twee problemen: dat de kop door de halsband glipt, en dat haar hond de neiging heeft om te trekken en ze haar niet te veel wil wurgen.

Er zijn twee soorten sliplijnen, een gewone of eentje met een stop. De gewone (zonder stop) zou haar probleem met de kop oplossen, maar maakt het risico op verstikking groter. Terwijl een sliplijn met stop het wurgen beperkt, maar de diameter van de halsband niet verandert (en ze dus alsnog haar kop eruit kan trekken).

De oplossing van Misanthrope is echt niet gek: omdat de lange lijn op de foto erg dik is, snijdt het niet in de huid, zelfs niet als haar hond een beetje trekt.

Je kunt een sliplijn op veel manieren gebruiken:

- voor de training van het strakke volgen, met een gewone sliplijn die net achter de oren zit, zodat je de kop onder controle hebt.

- voor de training van het wandelen zonder trekken (maar niet per se aan de voet) met een waarschuwing door het getik: in dat geval neem je een sliplijn met een stop. Zelfs hiermee heeft een hond liever een losse halsband dan een strakke, en bovendien maakt de ring een metaalachtig geluid als die de stop raakt. Dat kan helpen bij de "oeps, ik moet niet trekken"-reflex.

- gewoon voor een normale wandeling zonder specifieke training, waarbij de halsband losjes hangt en de hond hem niet voelt. Ik neem haar bijvoorbeeld graag mee naar de velden met een sliplijn (waar ik mijn gewone riem aan vastmaak); als ze losloopt voelt ze de halsband niet, maar hij zit er wel voor het geval ik haar weer moet aanlijnen.

Nou, dat is zo'n beetje alles wat ik kan bedenken over het sliplijn-systeem.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet vooral niet proberen om iets te 'sturen' of erover na te denken, het gaat eigenlijk vanzelf heel soepel. Je schuift het glijdende gedeelte om de nek, dat valt onderaan de hals en komt alleen omhoog als de hond trekt. Ik gebruik deze lijn voor Jim en Moumouth voor lange stadswandelingen en ik neem alleen dit mee, zelfs naar het bos voor als ze weer even aan de lijn moeten. Juist integendeel, ze hebben zo meer vrijheid dan anderen! Ik zal proberen een video te maken!

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 66

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!