Vierdievenazijn...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ongeveer 3 weken geleden vertelde ik jullie dat ik 2 grote teken had gevonden bij Norkham met 4 dagen ertussen, ondanks een pipet op basis van voornamelijk plantaardige stoffen die minder agressief zijn dan de traditionele chemische pipetten.

Ik was teleurgesteld omdat we vorig jaar met deze behandeling bijna geen teken hadden.

Ik had ook gevraagd of iemand vierdievenazijn kende.

Na alle berichten die ik had gelezen (ook in een ander topic over bijna hetzelfde thema), was ik bijna zover dat ik, met pijn in mijn hart, weer over zou stappen op insecticiden-pipetten of die smerige tabletten... maar op het laatste moment heb ik het toch niet gedaan, omdat ik er gewoon naar van werd om mijn hond al die troep te geven!

Dus nu probeer ik sinds een dag of vijftien het experiment met vierdievenazijn uit. Het is natuurlijk nog veel te vroeg voor statistieken, maar tot nu toe heb ik geen teken meer gevonden op Nono, vastgebeten of niet. Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat ik niet in een gebied woon dat enorm vergeven is van die rotbeestjes.

In elk geval spray ik 1 keer per dag een beetje van dit mengsel (of zelfs voor elke wandeling als ik weet dat we door hoog gras gaan) over de hele hond, waarbij ik het goed inwrijf zodat het in de vacht trekt. Dat is wat Misanthrope adviseerde in een oud bericht. Ik kan niet zeggen dat Nono er echt blij mee is, maar hij stribbelt in ieder geval niet tegen en probeert niet koste wat kost te vluchten. Ik borstel hem bij thuiskomst voor de zekerheid.

De geur is eigenlijk best aangenaam (integendeel zelfs) en trekt snel weg, tenminste voor een mensenneus... Zoals in veel reviews stond van mensen die dit product hebben gekocht, heeft het ook als voordeel dat het de vacht superzacht maakt.

Nou, dat was het zo'n beetje voor ons lopende experiment... ik hoop dat het tot de volgende winter resultaat blijft geven!

😉

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Romaric83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kainate heeft 100% gelijk. De beste oplossing is altijd een compromis of het tegelijkertijd gebruiken van verschillende behandelingen.

Heeft iemand van jullie al eens halsbanden van paracord en EM-keramiek gebruikt?

Ik heb dit vorige maand ontdekt en ik vind het best lastig om te geloven dat het werkt met die meegebakken micro-organismen, maar ik wil het graag geloven :-). Eigenlijk heb ik er niet genoeg verstand van.

Toch heb ik me laten verleiden en heb ik drie halsbanden gekocht. Ze zien er heel leuk uit, maar ik vraag me af of het ook echt effectief is. De tijd zal het leren...

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helaas worden vlooien- en tekenbanden ook minder effectief als je hond vaak of lang gaat zwemmen. Bovendien zijn ze ook nog eens giftig voor organismen in het water.

Er is jammer genoeg geen ideale oplossing voor de bescherming tegen parasieten.

De beste oplossing is altijd een compromis, een afweging tussen de voordelen en de risico's die je moet maken. Dat hangt natuurlijk af van de omgeving (wel of geen zandvliegjes, wel of geen tekengebied, wel of geen vaccinaties, of je hond veel zwemt, of dat in gebieden met kwetsbare natuur is, etc.).

En dat is echt balen, want ik denk dat we allemaal wel dat ene wondermiddel zouden willen dat niet giftig is voor je hond of de natuur, maar wel hartstikke goed werkt tegen alle uitwendige parasieten ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Seresto-halsband, kan prima tegen regelmatig zwemmen en beschermt tegen vlooien, teken en zandvliegen.

Omdat mijn hond dagelijks zwemt, vervang ik hem elke 4 maanden. Met teken moet je echt geen risico nemen.

Vertaald Frans
    2
    20pattes57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, net als vorig jaar zijn de teken door de zachte winter weer helemaal terug in het oosten.

Voor Mimi gebruiken we al 6 jaar een Seresto-band. Minder dan tien teken gehad, en dat terwijl ze dagelijks lekker losloopt in het bos.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeker, een afweermiddel geeft geen 100% garantie (Nexgard trouwens ook niet, want mijn hond had ook teken met Nexgard), maar voor mij lijkt het een goede oplossing omdat Norkham een korte vacht heeft. Ik borstel hem en kroel hem na elke wandeling even goed door om te checken of hij geen verstekelingen heeft meegenomen. Ik check zijn oren ook. Maar inderdaad, met een dikke, lange vacht is het niet ideaal.

En zoals ik al zei, zijn we op het moment niet echt overspoeld door teken, ondanks de zachte winter. Eigenlijk zijn de winters al een paar jaar op rij mild, maar ik heb geen duidelijke toename van die rotbeesten gemerkt.

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal

Persoonlijk vind ik de geur erg lekker. Jammer dat die voor onze mensenneus zo snel vervliegt! Blijkbaar heeft Billy geen last van de geur; hij is dol op de massage en zijn speelmaatjes hebben er ook geen problemen mee.

De dierenarts heeft het over een 'risico' omdat er volgens haar niets wetenschappelijk bewezen is en omdat baasjes het op een gegeven moment vergeten aan te brengen.

Ik gebruik het al ruim een jaar en voor mij werkt het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de stad woon en dat Billy niet zwemt.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vind de geur wel lekker en zoals ik al zei is het erg vluchtig, je ruikt het al heel snel niet meer.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik gebruik het ook ^^

Het schijnt dat je er een kuurtje van kunt doen om je weerstand te versterken. Ik heb het één keer geprobeerd, maar zelfs verdund is de smaak echt vreselijk (terwijl de geur al niet best is)! 😯

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Vierdievenazijn is prima spul, zolang je hond maar niet elke dag het water in gaat... ^^

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/le-vinaigre-des-4-voleurs-recette-et-bienfaits/

Er zijn een hoop forumbuddy's op het BARF-forum die het gebruiken...

Bij Oxane moest ik stoppen met de pipetten van Naturly's (een Frans merk), omdat het haar niet tegen vlooien beschermde :-(

Uiteindelijk ben ik na de diatomeeënaarde toch maar overgestapt op Advantix-pipetten om te voorkomen dat ze weer een vlooienallergie zou krijgen...

Maar om haar nu elke maand Advantix te geven (in de lente en zomer) omdat ze zo vaak zwemt...

Ik baal daar echt van...

😞

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, het lijkt niet echt te storen. We zijn een paar honden tegengekomen en vandaag heeft hij nog met een dalmatiër gerend die er totaal geen last van leek te hebben...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!