Shetland Sheepdog of Mini American Shepherd? Welke moet ik kiezen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp echt even nodig...

Ik wil al een half jaar een hond in huis nemen... Ik heb al veel onderzoek gedaan naar verschillende rassen, maar nu begin ik toch te twijfelen:

Ik twijfel tussen de Shetland Sheepdog (Sheltie) en de Mini American Shepherd (Miniatuur Amerikaanse Herder)...

We zijn een gezin van vier met twee jongens van 3 en 6 jaar oud en we wonen in een appartement tegenover het bos van Meudon.

We wonen dus in een gevarieerde omgeving: in de stad, maar ook direct aan het bos.

Ik zoek een stabiele hond die echt als volwaardig lid van het gezin bij ons komt wonen; hij krijgt echt z'n eigen plekje. Een hond die dus redelijk rustig is.

In het weekend willen we graag aan agility gaan doen. Doordeweeks kunnen we echter maar drie keer per dag wandelen: 's ochtends 20 minuten, 's middags een half uurtje en 's avonds 40 minuten of langer als we weer thuiskomen. We werken namelijk allebei fulltime.

We zijn bereid om er echt tijd en energie in te steken, maar ik hoor heel graag jullie mening...

Ik kijk uit naar jullie reacties!!!! Bedanktttt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Ja, inderdaad, ik ben van plan om bij de fokkers van beide rassen langs te gaan om een goed beeld te krijgen.

Ik ben het met je eens dat de Sheltie me geschikter lijkt, ook al vind ik de Mini Aussie qua uiterlijk mooier.

Ik moet natuurlijk een hond kiezen op basis van zijn karakter en niet op zijn uiterlijk...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Het beste lijkt me om eens langs te gaan bij wat fokkers om een goed beeld te krijgen.

Wat ik je kan vertellen, is dat de paar Mini Aussies die ik ken, in de eerste plaats echte Australische herders zijn, met vrijwel dezelfde behoeften als de grote variant. Dus let op: een 'mini' in huis halen betekent echt niet dat je er minder werk aan hebt.

De Sheltie is wat minder onstuimig en volgens mij makkelijker aan te sturen voor een beginner. Het is een hond die makkelijker zijn rust vindt dan een Australische herder. Veel Aussies trekken aan de lijn, springen veel op en zijn echte kleine tornado's als ze jong zijn!

De Sheltie is naar mijn idee wat relaxter. Je jongens kunnen bijvoorbeeld al vrij snel met de Sheltie aan de lijn wandelen en met hem spelen zonder dat hij constant bovenop ze springt. Bij een Australische herder is dat nog maar de vraag! In ieder geval niet in het begin.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je een hond zoekt die wat rustiger is, zou ik tussen die twee zonder twijfel voor de Sheltie gaan. De mini Aussie is namelijk net zo sportief als de grote, een echte atleet dus... Ik ken de Sheltie niet heel goed; hij zal agility vast geweldig vinden, maar of het doordeweeks ook goed gaat? Dat weet ik niet...

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!