's Nachts opstaan om je pup uit te laten: echt nodig?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een puppy in huis genomen. Natuurlijk heb ik me van tevoren maandenlang overal ingelezen om hem de beste start te geven! Ik heb overal gelezen dat je er 's nachts uit moet om hem uit te laten, zodat hij sneller zindelijk wordt.

Nu vroeg ik me af: is dit proces echt nuttig en noodzakelijk? Mijn pup (11 weken) heeft blijkbaar een heel kleine blaas: overdag plast hij om de 45 min / 1 uur, en het maximale dat hij het 's nachts heeft volgehouden is 2 uur...

Sinds de eerste dag sta ik elke 2 uur op om met hem naar buiten te gaan, zoals me is geadviseerd. Ik heb ook gelezen dat een pup het 's nachts al snel wat langer kan ophouden en dat die nachtelijke onderbrekingen daardoor maar een paar dagen of weken nodig zouden zijn.

Mijn pup plast nog steeds evenveel en houdt het 's nachts maximaal 2 uur vol. En zelfs dan heeft hij meestal al wat in de woonkamer gedaan als ik beneden kom (poep trouwens ook...). Hij begint wel goed te begrijpen dat hij het buiten moet doen, want zodra ik hem mee naar buiten neem (overdag of 's nachts), doet hij meteen wat in de tuin. We zijn dus op de goede weg!

Ik begin echt doodmoe te worden van die gebroken nachten. Elke 2 uur opstaan is steeds lastiger vol te houden voor mijn eigen balans, en ik moet er niet aan denken hoe dat gaat als mijn lessen volgende week weer beginnen!

Daarom vroeg ik me af of ik echt moet blijven opstaan om het hem te leren, of dat het uiteindelijk niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk weet ik waar ik aan begonnen ben met de adoptie van mijn maatje, dus als dit proces echt onmisbaar is om hem zindelijk te krijgen, blijf ik het gewoon doen hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bij ons stonden we eerst rond 3 uur 's nachts op, maar daar zijn we snel mee gestopt. We kozen er liever voor om lekker te slapen en de boel de volgende ochtend op te ruimen.

Op een gegeven moment begon ze 's nachts zelf aan te geven dat ze naar buiten moest voor haar behoefte.

Ze was al snel zindelijk; eerst hield het poepen op en daarna de plasjes.

Daarna deed ze het alleen nog als we van huis waren.

Uiteindelijk was ze helemaal zindelijk.

Maar in het begin moest ze er 's ochtends om 6 uur stipt uit. Om 6:01 was het al te laat ;)

Ik weet niet of je al deze tips al kent, maar laat de pup overdag sowieso consequent naar buiten voor haar behoefte:

- Na elk slaapje

- Na het eten

Vertaald Frans
    F
    Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties!

Nou: ook al laat ik hem om de 2 uur uit, hij plast tussendoor toch nog... (kleine blaas, ik beloof je dat ik niet lieg 😁). Ik moet ook zeggen dat ik het lastig vind om me echt aan die 2 uur te houden en dat ik 's nachts, afhankelijk van hoe laat het is, soms wat langer blijf liggen, dus dan wordt het eerder 2,5 tot 3 uur.

Elke keer dat ik hem mee naar buiten neem, doet hij niet per se iets, want soms heeft hij (vermoed ik) net in de woonkamer geplast voordat ik wakker werd... dat is dus dubbel zo frustrerend, ik sta dan eigenlijk voor niets op. Aan de andere kant weet ik dat hij het principe van buiten plassen wel snapt, want als ik nu "pipi" tegen hem zeg, doet hij het, ook al zijn het maar een paar druppeltjes om mij een plezier te doen.

Hij maakt me 's nachts nooit wakker om te "vragen", en overdag doet hij dat ook niet. Ik ben altijd degene die op zijn signalen (of nou ja, vooral de "momenten") anticipeert, want hij geeft zelf nooit een teken (hij piept niet, gaat niet naar de voordeur, draait geen rondjes...).

Ik ben ook de hele dag thuis sinds ik hem heb, dus ik dacht dat hij wel snel zindelijk zou worden (tenminste 's nachts...), maar nee, nog steeds niet. Geduld hebben maar!

Met het poepen is het nog erger; dat gaat helemaal niet regelmatig. Hij heeft geen stevige ontlasting, zelfs niet met Smecta (werkzame stof: diosmectiet), dus als ik wakker word vind ik altijd wel één of twee drollen in de woonkamer... en toch lijkt hij ook hier te begrijpen dat het buiten moet, want overdag geeft hij heel duidelijke signalen om naar buiten te gaan en dan poept hij zonder problemen buiten. Maar zodra ik er niet bij ben, is het een ander verhaal...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er echt nog nooit mijn bed voor uitgekomen voor een puppy.

Of ze waren bij mij thuis geboren, en dan regelden de moederhond en de 'tante' de plasjes van de kleintjes wel.

Of ik kocht pups die al ouder waren dan 3 maanden; de een was al zindelijk, de ander niet, maar goed, ik deed de deuren dicht en haalde de dweil over de vloer zodra ik wakker werd.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik kreeg mijn hond toen hij 10 weken was en ik ben er 's nachts in totaal 4 of 5 keer uit geweest. Gewoon wanneer hij erom vroeg trouwens, zonder wekker.

"Piep piep", oké naar buiten, plasje doen en klaar! :)

Maar hij maakte me maar één keer per nacht wakker, niet elke twee uur...

Mijn hond was heel snel zindelijk, ook omdat ik er constant was, dat helpt natuurlijk.

Bij mijn vorige hond ben ik er 's nachts nooit uitgegaan om hem uit te laten. Hij was ook alleen als ik aan het werk was. Hij was wat later zindelijk, maar wel gewoon gemiddeld.

Ik weet niet of het echt nodig is om de wekker te zetten om de pup elke twee uur buiten te zetten. Ik denk zelfs dat het averechts werkt; de hond gaat niet proberen het op te houden als hij zo vaak naar buiten gaat.

Maar als de pup erom vraagt, dan ja: hup, opstaan, "plasje buiten doen" en dan een groot compliment!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb het ook op die manier aangepakt met mijn viervoeters en ze waren echt super snel zindelijk, en dat terwijl het twee totaal verschillende honden waren. 's Nachts hadden we nog wel eens een ongelukje, maar ik denk echt dat het helpt, ook al laat je hem maar om de 3 of 4 uur uit, zoals @Kikaah adviseert.

Doet hij ook echt elke keer zijn behoefte als je zo vaak met hem naar buiten gaat? Het poepen zou namelijk wat regelmatiger moeten zijn, afhankelijk van hoe je hem voert. Dan kun je voor jezelf makkelijker inschatten wanneer de volgende keer zal zijn, zeg maar.

Houd vol hoor! Het duurt lang, dat is waar, maar het loont uiteindelijk echt de moeite.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je het tempo niet kunt bijhouden, wat heel begrijpelijk is, laat dan eerst 4 uur tussen de wandelingen zitten en daarna 6 uur. Je moet dan wel rekening houden met wat ongelukjes, maar ach, even de dweil erover en weer door. En plast hij ook echt elke keer als je hem zo vaak mee naar buiten neemt?

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond en vooral heel veel sterkte, ik denk dat het beter is om hem mee naar buiten te nemen en hem flink te belonen om het leerproces te versterken..

het is nog een baby..

Vertaald Frans
  • 57 reacties van 57

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!