's Nachts opstaan om je pup uit te laten: echt nodig?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een puppy in huis genomen. Natuurlijk heb ik me van tevoren maandenlang overal ingelezen om hem de beste start te geven! Ik heb overal gelezen dat je er 's nachts uit moet om hem uit te laten, zodat hij sneller zindelijk wordt.

Nu vroeg ik me af: is dit proces echt nuttig en noodzakelijk? Mijn pup (11 weken) heeft blijkbaar een heel kleine blaas: overdag plast hij om de 45 min / 1 uur, en het maximale dat hij het 's nachts heeft volgehouden is 2 uur...

Sinds de eerste dag sta ik elke 2 uur op om met hem naar buiten te gaan, zoals me is geadviseerd. Ik heb ook gelezen dat een pup het 's nachts al snel wat langer kan ophouden en dat die nachtelijke onderbrekingen daardoor maar een paar dagen of weken nodig zouden zijn.

Mijn pup plast nog steeds evenveel en houdt het 's nachts maximaal 2 uur vol. En zelfs dan heeft hij meestal al wat in de woonkamer gedaan als ik beneden kom (poep trouwens ook...). Hij begint wel goed te begrijpen dat hij het buiten moet doen, want zodra ik hem mee naar buiten neem (overdag of 's nachts), doet hij meteen wat in de tuin. We zijn dus op de goede weg!

Ik begin echt doodmoe te worden van die gebroken nachten. Elke 2 uur opstaan is steeds lastiger vol te houden voor mijn eigen balans, en ik moet er niet aan denken hoe dat gaat als mijn lessen volgende week weer beginnen!

Daarom vroeg ik me af of ik echt moet blijven opstaan om het hem te leren, of dat het uiteindelijk niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk weet ik waar ik aan begonnen ben met de adoptie van mijn maatje, dus als dit proces echt onmisbaar is om hem zindelijk te krijgen, blijf ik het gewoon doen hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk kun je de pup zo vaak mogelijk mee naar buiten nemen voor zijn eigen gemak, uiteraard.

Maar het is geen "leerproces", dat is eigenlijk mijn punt. Ik zeg dit omdat het voor veel verwarring zorgt, dat zie je wel als je door de verschillende topics op het forum bladert. Mensen denken dat ze moeten straffen of belonen, enzovoort. Ze denken dat hun pup zindelijk is omdat hij eindelijk heeft "begrepen" wat er van hem gevraagd wordt.

Die visie klopt echt niet. Niemand in mijn omgeving heeft het ooit zo aangepakt en ik heb nog nooit een volwassen hond gezien die binnen zijn behoefte doet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er is geen ingewikkelde strategie, maar ik denk dat het helpt om je hond in een situatie te brengen waarin hij kan slagen.

Kijk, dit is hoe ik het zie: van een mensenbaby verwacht je ook niet dat hij de boel onderpoept of het in huis doet, die geef je een luier... Ik zie het uitlaten, zelfs 's nachts, eigenlijk ook als een soort luier. Net zoals ik de opvoeding van mijn honden zie als die van een kind (begrijp me niet verkeerd, het blijft een hond, dus geen antropomorfisme van mijn kant).

Want tja, we staan 's nachts wel op om de baby te verschonen of een flesje te geven, maar waarom dan niet voor een hond?

Dit is natuurlijk alleen mijn eigen visie en ik respecteer het volledig als anderen er anders over denken, maar ik vind het niet zo ingewikkeld om de één te bieden wat we de ander ook geven.

Dus laten we eerst dat probleempje met de diarree oplossen en dan op deze voet verdergaan. Ik weet zeker dat het de goede kant op gaat met je viervoeter.

Groetjes aan iedereen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voordat ze zindelijk was, ging ze instinctief al steeds zo dicht mogelijk bij de tuindeur zitten om te plassen... Zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen.

En zodra haar lichaam het toeliet, hield ze het op totdat die deur 's ochtends openging.

Ik denk dat we moeten ophouden te geloven dat zindelijkheid draait om ingewikkelde trucjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zindelijkheid is vooral iets fysiologisch. Voor mij is het geen leerproces, maar gewoon de normale ontwikkeling van een pup die binnen woont en naar buiten kan om zijn behoefte te doen.

Zodra de organen er klaar voor zijn, kiest hij er vanzelf voor om het buiten te doen...

Het enige wat ik heb gedaan om mijn hond zindelijk te krijgen, is op de normale tijden de deur voor haar opendoen.

Ik ben er 's nachts nooit voor uit bed gegaan en heb haar nooit op haar kop gegeven.

Vertaald Frans
    Ratonlaveur
    Ratonlaveur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij zijn er 's nachts nooit uitgegaan om Yuki uit te laten. We lieten haar om 00:00 uur uit en daarna pas weer om 06:30 uur. Bij het opstaan ruimden we de boel op (we hielden zelfs weddenschappen!).

Als ze binnen haar behoefte deed en we betrapten haar op heterdaad, gaven we een duidelijke "NEE" en maakten we het schoon buiten het zicht van de hond. Dat zijn natuurlijk de basisadviezen. En als ze het buiten deed, was het één groot feest! "JAAAAAAA GOED ZOOOO" + snoepjes.

Met 4,5 maand was ze zindelijk.

ALS hij last heeft van zijn spijsvertering, maakt dat het leerproces er niet makkelijker op. Misschien kun je dat probleem het beste eerst aanpakken.

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

@Furania ik had dit stukje even gemist, sorry... "Wat de poep betreft is het nog erger, hij doet het niet op regelmatige tijden en hij heeft geen vaste ontlasting, zelfs niet met Smecta. Dus als ik wakker word, vind ik altijd wel een drol of twee in de woonkamer..." Terwijl hij aan de Smecta zit?? Is dat op advies van de dierenarts? Dat hij Smecta krijgt, heeft invloed op "jullie nachtrust allebei"...

Ja, hij heeft diarree (het is een Zwitserse Witte Herder...).

In ieder geval hoort Smecta te verstoppen, niet vochtafdrijvend te werken...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maag- en darmklachten: diosmectiet (_werkzame stof_) wordt afgeraden - https://www.pourquoidocteur.fr/Articles/Question-d-actu/29951-Troubles-digestifs-Smecta-deconseille

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

In een ander topic, die van @Cboillot over zijn pup...

even een copy-paste...

Je arme kleine kan zo niet doorgaan... heeft de dierenarts niets voorgeschreven? ...

Tegen de diarree, om je pup te helpen, kun je biologische blonde psylliumvezels proberen... (verkrijgbaar bij de bio-winkel, supermarkt of online...)

Kies de poedervorm (niet de capsules), dat is makkelijker te doseren (ook voor jezelf).

De ml's zijn gebaseerd op een maatschepje dat er niet bij zit (1 ml is ongeveer 0,65 g)

Katten: 1 tot 2,5 ml per dag

Honden: 2,5 tot 5 ml per 10 kg per dag

Meng het psylliumpoeder met 5 keer de hoeveelheid water, wacht tot er een gel ontstaat en verdeel dit over de maaltijden.

En je stopt ermee zodra de ontlasting weer goed is.

Haal daarna bij de apotheek of drogist Beneflora van Ortis (voor kinderen een half zakje per dag) om de darmflora weer in balans te brengen en te stabiliseren...

En heb je al geprobeerd om hem eten te geven zonder brokjes?

Het is het proberen waard...

Wat de darmen betreft: de darmflora van je pup is te veel uit balans, probiotica zijn dan echt een must. Hij heeft heel snel natuurlijke bronnen van probiotica nodig...

In de tussentijd, tot je de Beneflora hebt, kun je hem een kwart geprakte rijpe banaan geven, een uur na het eten.

Dat zal hem helpen...

https://www.pinterest.fr/Doudou229/volka-en-m%C3%A9moire-de-notre-chienne-labrador-choco-i/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

@Furania

Ik had dit stukje even gemist, sorry...

"Wat de poep betreft is het nog erger, hij doet het niet op vaste tijden en hij heeft geen vaste ontlasting, zelfs niet met Smecta. Dus als ik wakker word, vind ik altijd wel een drol of twee in de woonkamer..."

Krijgt hij Smecta??

Is dat op advies van de dierenarts?

Dat hij aan de Smecta zit, heeft invloed op de nachtrust van jullie allebei...

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Ja, overdag is het eigenlijk geen groot probleem, ik laat hem na elk slaapje uit (al slaapt dit boefje niet zo veel..), na het eten, na het drinken en een half uur nadat hij flink gedronken heeft. Het lukt me overdag aardig om het te managen; een week na zijn komst lijkt het wel of het kwartje is gevallen. Hij doet het overdag veel minder binnen (behalve als ik weg ben natuurlijk), hij snapt nu dat hij buiten zijn behoefte moet doen.

Maar 's nachts is het daarentegen een beetje een drama. Ik word elke ochtend wakker met twee drolletjes en drie of vier plasjes als ik er 's nachts niet uit ben gegaan. En zelfs als ik er om de 2 à 3 uur uit ga, liggen er nog steeds wat plasjes. Hij doet wel wat als ik hem mee naar buiten neem, maar 's ochtends bij het opstaan liggen er altijd nog een of twee drollen... 😐

Ik ga proberen uit te vogelen hoe laat hij precies poept zodat ik daarop kan anticiperen; voor nu weet ik alleen dat het ergens tussen 5 en 7 uur 's ochtends is.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!