's Nachts opstaan om je pup uit te laten: echt nodig?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een puppy in huis genomen. Natuurlijk heb ik me van tevoren maandenlang overal ingelezen om hem de beste start te geven! Ik heb overal gelezen dat je er 's nachts uit moet om hem uit te laten, zodat hij sneller zindelijk wordt.

Nu vroeg ik me af: is dit proces echt nuttig en noodzakelijk? Mijn pup (11 weken) heeft blijkbaar een heel kleine blaas: overdag plast hij om de 45 min / 1 uur, en het maximale dat hij het 's nachts heeft volgehouden is 2 uur...

Sinds de eerste dag sta ik elke 2 uur op om met hem naar buiten te gaan, zoals me is geadviseerd. Ik heb ook gelezen dat een pup het 's nachts al snel wat langer kan ophouden en dat die nachtelijke onderbrekingen daardoor maar een paar dagen of weken nodig zouden zijn.

Mijn pup plast nog steeds evenveel en houdt het 's nachts maximaal 2 uur vol. En zelfs dan heeft hij meestal al wat in de woonkamer gedaan als ik beneden kom (poep trouwens ook...). Hij begint wel goed te begrijpen dat hij het buiten moet doen, want zodra ik hem mee naar buiten neem (overdag of 's nachts), doet hij meteen wat in de tuin. We zijn dus op de goede weg!

Ik begin echt doodmoe te worden van die gebroken nachten. Elke 2 uur opstaan is steeds lastiger vol te houden voor mijn eigen balans, en ik moet er niet aan denken hoe dat gaat als mijn lessen volgende week weer beginnen!

Daarom vroeg ik me af of ik echt moet blijven opstaan om het hem te leren, of dat het uiteindelijk niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk weet ik waar ik aan begonnen ben met de adoptie van mijn maatje, dus als dit proces echt onmisbaar is om hem zindelijk te krijgen, blijf ik het gewoon doen hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • F
    Rapporteren

Iedereen die ik ken heeft het gedaan, en ook iedereen met wie ik op forums en social media praat, dus ik dacht dat dat inderdaad de norm was.

Maar wat het water betreft: we gaan hem dat natuurlijk niet ontzeggen alleen maar omdat hij niet mag plassen.. 🤪

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen idee of veel mensen dat doen, maar ik heb het voor Basile wel gedaan; ik werd twee keer per nacht wakker. Maar ik heb een tuin, dus ik hoefde alleen maar even in m'n pyjama naar beneden te gaan.

Ik zie eigenlijk niet wat daar zo gek aan is, het is net als een baby die nog niet doorslaapt. Als je een pup neemt, kun je verwachten dat je de eerste weken niet zo best slaapt ^^

Uiteindelijk is het een kwestie van keuze. Ik stond liever op dan dat ik overal uitgesmeerde plas en poep moest opruimen (ik heb 2 honden en m'n huisje is klein, ze stappen er zo in en smeren het dan overal aan), en op die manier gaat het zindelijk worden ook een stuk sneller.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Denk je echt dat er veel mensen zijn die 's nachts hun bed uitgaan om hun puppy uit te laten?

Geef hem niet te laat meer te eten, en dat geldt ook voor water

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie uitleg en berichtjes, dit helpt me enorm bij de zindelijkheidstraining van mijn puppy!

Ik denk dat ik vanaf nu niet meer 's nachts mijn bed uit ga, maar de wekker om 6:00 uur zet om hem uit te laten. Hopelijk is dat net vóór zijn poeptijd ;)

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Nee hoor... Mijn hond heeft niet 'geleerd' dat het 'goed' was om het buiten te doen, dat is precies de grote verwarring waar ik het over heb :-) Een hond doet het van nature liever buiten dan op zijn eigen plek, simpelweg als hij daar de kans voor krijgt. Een hond kan niet normaal functioneren als je hem dwingt om zichzelf te bevuilen of het in zijn bench te doen, dat is zeker... Dat komt niet omdat hij het niet 'geleerd' heeft, maar omdat hij gewoon niet anders kon!
    Hoe verklaar je dan dat mijn hond in het begin constant binnen alles deed, terwijl hij wel de mogelijkheid had om naar buiten te gaan?
    Dat verklaar ik simpelweg door zijn natuurlijke ontwikkeling. Bij een hele jonge pup is er nog bijna geen sprake van ophouden... Dat wil zeggen dat de pup alleen maar even hoeft te bewegen of zijn systeem te activeren door te eten of te drinken en het komt er al uit. Dan, van week tot week, begint hij het steeds beter op te kunnen houden en lukt het de pup steeds vaker om buiten zijn behoefte te doen (mits je de deur openzet natuurlijk).

Oké, ik snap het nu beter!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind dat Kainate het proces heel goed heeft samengevat. Lorna ook in haar aanpak; eigenlijk twee verschillende benaderingen die naar hetzelfde doel leiden. Wat mij betreft heb ik, laten we zeggen, "twee fases" van zindelijkheid gezien: een fase waarin de pup begrijpt dat hij het beter in de tuin kan doen en het dan ook zo dicht mogelijk daarbij doet, en de fase waarin hij het kan ophouden en zelf aangeeft dat hij naar buiten moet. Ulthia was na drieënhalve maand zindelijk, dus rond de 5,5 maand, maar zij woonde in een appartement. Koda had het daarentegen heel snel door; rond de 3 maanden begreep hij het perfect, natuurlijk wel binnen de grenzen van zijn vermogen. De Shih Tzu van mijn ouders precies hetzelfde: 3 maanden om het echt helemaal onder de knie te krijgen. Eigenlijk is het, zoals al gezegd, het beste om de kans op succes te maximaliseren, maar uiteindelijk moet je zelf kijken wat wel of niet werkt en wat bij jullie als duo past, want dat is wat telt. We kunnen je wel alle mogelijke tips geven die voor ons hebben gewerkt, maar die misschien bij jou helemaal niet aanslaan...

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Dus, wat betreft de vraag of je er 's nachts uit moet gaan...

Ik zou zeggen dat het ervan afhangt hoever je denkt dat je puppy is met die "natuurlijke processen" die ik hierboven noemde.

Als je merkt dat het voor hem al vrij duidelijk is... dat hij weet... dat hij het buiten moet doen en niet binnen, en dat het hem meestal lukt om het op te houden tot hij buiten is... dan denk ik dat het geen ramp is als je 's nachts niet opstaat en de hond bij gebrek aan beter af en toe binnen wat doet. Dat gaat hem het zindelijk zijn echt niet "afleren".

Als je merkt dat je hond er nog echt mee worstelt... zo'n type dat in zijn mand gaat plassen net nadat je buiten bent geweest, of afgelegen hoekjes in huis opzoekt om zijn behoefte te doen, of liever op het tapijt plast dan op de grond... dan kun je hem naar mijn idee maar beter heel erg regelmatig mee naar buiten nemen zodat hij geen slechte gewoontes aanleert. Dat kan namelijk heel snel gaan! En persoonlijk ben ik liever één of twee maanden doodop dan dat ik een jaar lang hondenpis sta op te dweilen, zoals ik met m'n eerste heb meegemaakt ^^

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Gek genoeg ben ik er niet van overtuigd dat een hond een natuurlijke drang heeft om het buiten te doen in plaats van binnen. Mijn hond kan, als ik niet oplet, zonder problemen zijn poot optillen in de gangen van de metro of in een winkel. Daarentegen zal hij nooit in het huis van vrienden plassen. Ik denk dat een hond het binnen niet doet omdat hij door passief leren kan begrijpen wat een leefruimte is. Hij kan (na verloop van tijd) bijvoorbeeld inzien dat een vloerkleed geen absorberende ondergrond is om op te plassen, maar een slaapplek. Of dat kleed nu thuis ligt of bij vrienden.

Dat gezegd hebbende, is die drang om je behoefte te doen op absorberende oppervlakken bij sommige honden behoorlijk hardnekkig. Het is weleens voorgekomen, gelukkig zelden, dat er ongelukjes waren door acute diarree. Nou, Léon legt dan echt steevast zijn drol op de bank!! (Gelukkig lag er een plaid overheen). En dat terwijl het een van zijn vaste slaapplekken is.

Zelfs om over te geven kiest hij absorberende ondergronden. Het is altijd weer heerlijk om 's ochtends gewekt te worden door een hond die BARF krijgt en zijn nog verse en bijna hele sardientjes over je kussensloop uitkotst...

En als hij dat eenmaal in zijn kop heeft, dan moet en zal het gebeuren. Als ik hem op het bed zie klimmen om te kotsen, zet ik hem op de grond. Hij probeert dan meteen weer naar boven te klimmen. Hij wil echt niet op de vloer overgeven, tenzij ik een kleedje voor hem neerleg!!

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Eigenlijk, als ik het een beetje probeer samen te vatten, rust zindelijkheidstraining voor mij idealiter op een paar, laten we zeggen, 'natuurlijke processen', die niet afhangen van een actieve, bewuste tussenkomst van de baasjes:

- een biologisch verschijnsel: het geleidelijk onder controle krijgen van de sluitspieren, wat per pup op een andere leeftijd gebeurt.

- 3 natuurlijke impulsen, waarschijnlijk vooral instinctief, misschien een beetje versterkt door de moeder of andere honden? Ik moet toegeven dat ik niet precies weet welke rol de 'hondencultuur' hierin speelt. Het gaat om: het instinct om je behoefte niet te doen op de plek waar je leeft (wat al aanwezig is vanaf de puppytijd), het instinct om je behoefte te doen op absorberende ondergronden (aarde, zand... tapijt, bed!) (wat ook al vanaf jongs af aan aanwezig is), en het instinct om verkend territorium te markeren (wat in de puberteit de kop opsteekt).

- een passief leerproces, waarbij de hond begrijpt dat de 'leefomgeving' niet alleen de mand is, maar ook die gang waar je misschien maar één keer per maand komt.

Als deze 'natuurlijke processen' op een of andere manier worden verstoord, of als je gewoontes wilt aanleren die tegen deze processen ingaan (zoals binnen op een hondentoilet gaan, of zelfs in de tuin plassen, wat niet voor elke hond vanzelfsprekend is omdat hij de tuin als onderdeel van zijn leefomgeving kan zien), ja, dan kan het nodig zijn om een actieve, kunstmatige training op te zetten. Dit is dan gebaseerd op het aanmoedigen van goed gedrag, het onderbreken (met of zonder standje? ik twijfel zelf aan het effect daarvan bij zindelijkheidstraining) van ongewenst gedrag, en het beheersen van de omgeving (bijvoorbeeld de hond uitlaten direct nadat hij gegeten heeft) om zo bij de hond de 'gewoonte om' te creëren in plaats van de 'natuurlijke impuls om'.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Furania

Je moet de oorzaak achterhalen van de slechte ontlasting. Als de oorzaak bij het voer ligt (zoals een voedselintolerantie of gevoeligheid van de pup), dan zal een middel als Smecta niets aan de kern van het probleem veranderen.

Daarom raad ik je echt biologische blonde psylliumvezels aan (te koop bij de biowinkel, in de grotere supermarkt of online).

Kies voor de poedervorm (geen capsules), want dat is makkelijker te doseren. Ook voor jezelf trouwens, mocht je het voor je eigen gezondheid willen gebruiken.

De milliliters gelden voor een maatschepje dat niet is meegeleverd (1 ml is ongeveer 0,65 g):

Katten: 1 tot 2,5 ml per dag

Honden: 2,5 tot 5 ml per 10 kg per dag

Meng het psylliumpoeder met 5 keer de hoeveelheid water, wacht tot er een gel ontstaat en verdeel dit over de maaltijden.

Je stopt ermee zodra de ontlasting weer goed is.

Daarnaast kun je bij de apotheek of reformwinkel Bénéflora van Ortis halen (voor kinderen een half zakje per dag) om de darmflora weer in balans te brengen en te stabiliseren.

En heb je er al aan gedacht om te kijken naar voeding zonder brokken? Of kies voor brokken die hier speciaal voor zijn aangepast.

Het is in ieder geval het proberen waard...

Vanmiddag ben ik niet meer op het forum aanwezig...

Vanavond wel weer.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!