's Nachts opstaan om je pup uit te laten: echt nodig?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een puppy in huis genomen. Natuurlijk heb ik me van tevoren maandenlang overal ingelezen om hem de beste start te geven! Ik heb overal gelezen dat je er 's nachts uit moet om hem uit te laten, zodat hij sneller zindelijk wordt.

Nu vroeg ik me af: is dit proces echt nuttig en noodzakelijk? Mijn pup (11 weken) heeft blijkbaar een heel kleine blaas: overdag plast hij om de 45 min / 1 uur, en het maximale dat hij het 's nachts heeft volgehouden is 2 uur...

Sinds de eerste dag sta ik elke 2 uur op om met hem naar buiten te gaan, zoals me is geadviseerd. Ik heb ook gelezen dat een pup het 's nachts al snel wat langer kan ophouden en dat die nachtelijke onderbrekingen daardoor maar een paar dagen of weken nodig zouden zijn.

Mijn pup plast nog steeds evenveel en houdt het 's nachts maximaal 2 uur vol. En zelfs dan heeft hij meestal al wat in de woonkamer gedaan als ik beneden kom (poep trouwens ook...). Hij begint wel goed te begrijpen dat hij het buiten moet doen, want zodra ik hem mee naar buiten neem (overdag of 's nachts), doet hij meteen wat in de tuin. We zijn dus op de goede weg!

Ik begin echt doodmoe te worden van die gebroken nachten. Elke 2 uur opstaan is steeds lastiger vol te houden voor mijn eigen balans, en ik moet er niet aan denken hoe dat gaat als mijn lessen volgende week weer beginnen!

Daarom vroeg ik me af of ik echt moet blijven opstaan om het hem te leren, of dat het uiteindelijk niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk weet ik waar ik aan begonnen ben met de adoptie van mijn maatje, dus als dit proces echt onmisbaar is om hem zindelijk te krijgen, blijf ik het gewoon doen hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben nooit opgestaan, tenzij de hond erom vroeg natuurlijk.

De enige die ik als pup heb gehad, was meteen zindelijk... met 10 weken opgehaald, en met 12 weken waren er geen problemen meer.

De anderen waren honden die maandenlang in het asiel hadden gezeten. De laatste zat zelfs 24/7 in een kennel, met maar één wandeling per twee weken! Toch was hij binnen twee nachten zindelijk (al was de eerste nacht een drama!).

Daar heb ik echt helemaal niets voor hoeven doen!

Ik denk dat het, afgezien van psychische of lichamelijke problemen, iets natuurlijks is voor een hond, net als bij een kat die op de bak gaat of naar buiten.

Ik laat ze daarentegen wel veel uit (lekker los in het bos natuurlijk) en voor ik naar bed ga, doe ik de deur open en roep ik: naar buiten, laatste plasje!

Ik denk trouwens vaak dat als de buren me horen, ze wel zullen denken dat ik gek ben 🤪

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat had ik ook gehoord, maar het lijkt me niet te kloppen. Zowel Léon als Basile hadden hun sluitspieren vanaf 3 maanden al goed onder controle en konden het zonder problemen zo’n 7 uur volhouden 's nachts en overdag 3 tot 5 uur, afhankelijk van de activiteiten. Basile had trouwens, als ik het me goed herinner, nog wel een maandje last van wat druppeltjes bij opwinding, bijvoorbeeld als hij ons 's avonds enthousiast begroette.

Ik denk dat er sowieso grote verschillen zijn in hoe snel ze dit leren per individu, alleen al per ras!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trouwens, ik heb altijd gehoord dat de sluitspieren van puppy's zelden echt goed werken voor ze 4 à 5 maanden oud zijn, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Fijne avond allemaal

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Het is geen wedstrijdje wie zijn puppy het snelst zindelijk krijgt; het is inderdaad geen drama als een puppy pas met 4 maanden zindelijk is in plaats van met 3.

Het gaat erom dat je "zindelijkheidsproblemen" zoveel mogelijk probeert te voorkomen, zoals een hond die met 1 jaar nog steeds niet zindelijk is (zoals bij mij is gebeurd)... en ja, een jaar lang pis en stront opruimen is echt balen, vooral omdat het uiteindelijk je vloer verpest (wij hadden parket).

En ik denk dat de beste manier om dit te voorkomen het creëren van een situatie is waarin je hond succes kan hebben, zodat hij zijn natuurlijke impulsen zo goed mogelijk kan uiten :)

Dat betekent niet dat alle honden die zo'n aanpak niet krijgen na een jaar nog steeds niet zindelijk zijn, maar ik vind het wel een risico.

Omdat ik overdag werk en dan dus niet optimaal aan die succesmomenten kan werken, is het logisch om de nacht hiervoor te gebruiken ^^

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Welnee, wat een idee! Iedereen doet gewoon wat hem het beste lijkt! We zitten hier op een forum om ervaringen te delen, op een gezellige manier natuurlijk👌

En trouwens, je ziet dat je het met me eens bent over het weghalen van het water 's nachts

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Volgens mij ben je behoorlijk ironisch, Tania 🙄

Weet je, als je geen zin hebt om op te staan wanneer je een nieuwe pup krijgt, dwingt niemand je daartoe 🙄

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Ik haalde zelf trouwens ook het water weg 's nachts. Maar pas laat hoor! Zeg maar: de laatste maaltijd om 23:00 uur, de laatste keer drinken om middernacht, de laatste keer naar buiten om 00:30 uur (+ nachtelijke rondjes) en dan weer water als we om 07:00 uur opstaan. Daarbij moet je weten dat mijn honden geen brokken krijgen maar BARF, dus ze drinken sowieso minder.

Ik weet dat sommige mensen hiervan schrikken, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven om daar zo verontwaardigd over te zijn ^^' Wilde dieren of straathonden hebben ook niet 24/7 toegang tot water, en dat geldt zelfs voor mensen in sommige landen. Het is uiteindelijk een soort luxeprobleem dat we constant met een flesje water of een drinkbus rondlopen en niet meer kunnen accepteren dat we langer dan 5 minuten dorst hebben. En even los van de dorst: een pup die 's avonds goed gedronken heeft, heeft 's nachts echt geen dorst, die slaapt gewoon. Het gaat er gewoon om dat je hem aanleert om 's avonds goed te drinken, zodat hij daarna rustig kan gaan slapen.

Het is net als met wandelen: ik heb ook niet altijd water bij me, niet voor de mensen en niet voor de honden, tenzij we een flinke tocht maken of het buiten 40 graden is. Dus soms hebben we een uurtje of twee dorst, daar ga je echt niet dood aan lol!

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

In ieder geval eerder dan een van mijn vorige honden, die pas met 1 jaar zindelijk was ^^

Ik heb net even in mijn "archieven" gekeken: ik kreeg Basile toen hij 2 maanden was en ik vond hem met 3 maanden al helemaal zindelijk. Dat wil zeggen dat hij de hele nacht kon volhouden en dat er overdag geen ongelukjes meer waren, wetende dat ik op werkdagen een hondenoppas betaalde om twee keer per dag langs te komen. Zo kon hij ongeveer elke 3-4 uur even naar buiten.

Dat is 2 maanden sneller dan een van zijn broers uit een eerder nest. Ik heb het daar nog met zijn baasje over gehad; zij vertelde dat ze er 's nachts niet uitging, maar hem in een makkelijk schoon te maken ruimte liet (de badkamer).

Daarbij moet ik wel zeggen dat het zindelijk worden bij Basile misschien wat vertraging heeft opgelopen door de overstap op BARF. Hij kreeg daar namelijk flinke diarree van, dus zelfs als ik er 's nachts uitging, waren er nog wel eens ongelukjes. Zonder dat was hij wat betreft zijn ontlasting denk ik bijna direct zindelijk geweest.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Goed gedaan kainate, was hij sneller zindelijk dan gemiddeld?

Nee hoor, je puppy raakt echt niet uitgedroogd als hij 's nachts geen water krijgt.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!