's Nachts opstaan om je pup uit te laten: echt nodig?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een puppy in huis genomen. Natuurlijk heb ik me van tevoren maandenlang overal ingelezen om hem de beste start te geven! Ik heb overal gelezen dat je er 's nachts uit moet om hem uit te laten, zodat hij sneller zindelijk wordt.

Nu vroeg ik me af: is dit proces echt nuttig en noodzakelijk? Mijn pup (11 weken) heeft blijkbaar een heel kleine blaas: overdag plast hij om de 45 min / 1 uur, en het maximale dat hij het 's nachts heeft volgehouden is 2 uur...

Sinds de eerste dag sta ik elke 2 uur op om met hem naar buiten te gaan, zoals me is geadviseerd. Ik heb ook gelezen dat een pup het 's nachts al snel wat langer kan ophouden en dat die nachtelijke onderbrekingen daardoor maar een paar dagen of weken nodig zouden zijn.

Mijn pup plast nog steeds evenveel en houdt het 's nachts maximaal 2 uur vol. En zelfs dan heeft hij meestal al wat in de woonkamer gedaan als ik beneden kom (poep trouwens ook...). Hij begint wel goed te begrijpen dat hij het buiten moet doen, want zodra ik hem mee naar buiten neem (overdag of 's nachts), doet hij meteen wat in de tuin. We zijn dus op de goede weg!

Ik begin echt doodmoe te worden van die gebroken nachten. Elke 2 uur opstaan is steeds lastiger vol te houden voor mijn eigen balans, en ik moet er niet aan denken hoe dat gaat als mijn lessen volgende week weer beginnen!

Daarom vroeg ik me af of ik echt moet blijven opstaan om het hem te leren, of dat het uiteindelijk niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk weet ik waar ik aan begonnen ben met de adoptie van mijn maatje, dus als dit proces echt onmisbaar is om hem zindelijk te krijgen, blijf ik het gewoon doen hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sansirius Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wanneer zelfs de autocorrect in de winterstand staat 😂

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

LOL!! Het past eigenlijk best wel goed bij het type hond dat ik heb trouwens 😁

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Wollig!" LOL

Ik vind het geweldig... ben je goed in je sas vandaag, mijn Bolletje? Alles oké, Robijntje?

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Kainate sorry, ik sluit me aan bij kainate, die stomme autocorrectie ook

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik ben het met Lainage eens over de theorie dat zomerpups sneller zindelijk zijn omdat ze makkelijker naar buiten kunnen.

Bij Sirius stond de tuindeur de eerste dagen na zijn komst lekker open. We beloonden hem enorm als hij het buiten deed. We hebben er trouwens nog steeds een handje van om "jaaaa, plasje!" te roepen zodra hij buiten wat doet, waardoor we er behoorlijk voor schut staan.

Tot hij 3 maanden oud was, gingen we er 's nachts om 02:30 uur nog uit. Daarna verschoof de laatste ronde van middernacht naar 22:00 uur (we staan zelf om 05:00 uur op, dus de eerste ronde is om 05:30 uur).

Nooit een ongelukje gehad, niet overdag en ook niet 's nachts.

De fokker had trouwens ook al fantastisch werk geleverd.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij krijgen ook BARF, ik hoor ze eigenlijk nooit drinken uit hun waterbak, zelfs 's nachts niet... zelfs niet in de zomer.

Een keertje was ik vergeten de waterbak terug te zetten na het schoonmaken (ze had de hele dag niet om drinken gevraagd of gezeurd bij haar 'slechte mama'). Toen ik 's avonds haar maaltijd klaarmaakte, haastte ik me om snel weer water neer te zetten, maar ze kwam niet eens drinken... ze had gegeten en ging daarna de tuin in...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons is het vaak zo dat we 's ochtends nog bijna net zoveel water vinden als we de avond ervoor hebben neergezet. We weten dat hij er 's nachts soms uitgaat om te drinken, we horen hem dan wel, maar hij drinkt echt bij lange na geen liter water. Hooguit een paar slokjes, en dat ook niet eens elke nacht.

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar waarom laat je op dat moment niet gewoon de hele nacht een voerbak staan?

Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van gewenning.

We hebben vaker water nodig dan eten, oké, maar in principe is er niets dat het meer rechtvaardigt om een pup 4 keer per dag eten te geven (en niet onbeperkt) dan om 's nachts het water weg te halen.

En dan heb ik het nog niet eens over het bewust weghalen van het water 's nachts: die van mij komen vaak bij mij op de slaapkamer slapen, en omdat ik de deur dichtdoe... hebben ze sowieso geen toegang meer tot hun bak in de keuken ^^

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

hi hi, dat klinkt een stuk eleganter dan "GA PLASSEN!!" 😌

Wij hadden een kleine tweevoeter die ons wakker hield vanaf dat ze 2 maanden oud was tot ze 3 werd... 12 tot 15 keer per nacht... nachtelijke angsten, vroegrijpheid (bang voor onze dood, het einde van de wereld en ga zo maar door) 👈 we liepen op de automatische piloot maar bleven heel rustig... elke dag weer... de gelukkige ouders van een prachtig popje...

Dan waren onze pups een stuk minder vermoeiend 😁

Het gaat zo snel voorbij, ze groeien zo hard, die pootjes van ons...

Vertaald Frans
    F
    Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet het niet, ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat als iemand drinkt, diegene het ook nodig heeft. Als ze bij mij 's nachts m'n water zouden weghalen, zou ik me daar niet prettig bij voelen... ja, natuurlijk kun je zeggen dat er ergens ter wereld iemand 's nachts geen toegang heeft tot schoon drinkwater, maar ik weet niet of dat nou de juiste manier van redeneren is, toch?

Misschien is het wel mogelijk om het water van een hond 's nachts weg te halen, dat weet ik niet, maar ik heb in ieder geval nog nooit een professional dat horen adviseren. Het zou voor mij ook heel gek voelen om te doen. Maar goed, iedereen maakt z'n eigen keuzes natuurlijk, ik veroordeel niemand!

[quote]Ik denk trouwens vaak dat de buren me wel voor gek moeten verslijten als ze me horen

Ik denk dat mijn buren me inderdaad voor gek houden, want als ik hem uitlaat ben ik hem aan het leren om zijn behoefte te doen. Dus ze horen me vast de hele tijd roepen: "kom op, plasje doen, plasje doen!"

😁

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!