Overlijden hond - wat zijn de oorzaken, acuut longoedeem?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben op zoek naar antwoorden over een gebeurtenis waar ik echt een trauma aan heb overgehouden.

Onlangs paste ik op de oude hond van een vriend, een beestje van tien jaar oud met een hartruis en problemen met vocht achter de longen.

Ik moest hem pillen geven (Libeo, en een andere capsule waarvan ik de verpakking niet had, dus ik weet niet wat het was).

De eerste avond dat ik de hond ophaalde, kon hij zijn draai niet vinden. Hij bleef maar staan, of ging liggen om vervolgens direct weer op te staan. Omdat ik al vaker op hem had gepast, maakte ik me niet direct zorgen; ik wist dat hij buiten zijn eigen omgeving onrustig was en vaak nerveus deed.

De volgende dag waren er geen tekenen van gezondheidsproblemen. Ik heb hem gewoon uitgelaten, maar bij de avondwandeling ging het mis: de hond weigerde mee naar buiten te gaan. Ook dat was klassiek gedrag voor hem, hij was altijd al een beetje lui, dus ik dwong hem toch mee. In de gang deed hij een enorme plas (dat verraste me, want ik had hem 6 uur daarvoor nog uitgelaten, maar omdat het mijn hond niet was dacht ik dat hij misschien gewoon niet helemaal zindelijk meer was). Eenmaal op straat liep hij een paar meter en ging toen in de sfinxhouding liggen, alsof hij gewoon moe was. Geen luidruchtige ademhaling ofzo. Ik belde toch maar de dierenarts omdat hij na een paar minuten nog steeds niet opstond, maar de lijn was bezet. Opeens zakte de hond in elkaar op zijn zij, zijn tong hing naar buiten, hij kwijlde enorm, zijn ogen draaiden weg naar boven en hij hijgde heel erg snel. Binnen 5 minuten was hij dood zonder dat ik iets kon doen. Ik kreeg de dierenarts niet eens te pakken (en omdat ik op het platteland woon, is de dichtstbijzijnde praktijk 30 minuten rijden, dus dat had ik nooit gehaald).

Ik voel me sindsdien enorm schuldig, ook al zei mijn vriend dat zijn hart het waarschijnlijk gewoon begeven heeft (stress van het niet thuis zijn, zonder zijn baasje, misschien de reis van zijn huis naar het mijne die hem de das om heeft gedaan). Kortom, voor hem is zijn hond van ouderdom gestorven, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik had moeten zien dat er iets niet goed was. Ik heb wat onderzoek gedaan en dat vocht achter de longen (longoedeem) zou de oorzaak kunnen zijn. Daarom wilde ik weten of sommigen van jullie wel eens een acuut longoedeem bij hun hond hebben meegemaakt. Ik blijf er maar aan denken en vraag me af of hij pijn heeft gehad als dat het geval was, en ik neem het mezelf kwalijk dat ik niet oplettender ben geweest. Aan de andere kant ademde hij niet luidruchtig; zoals ik al zei zakte hij in elkaar terwijl hij echt bizar veel kwijlde, hij liet alles lopen (plassen en poepen) en zijn tong hing eruit en was wit. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi,

Het spijt me echt ontzettend voor je kleine Bélot...

Ik begrijp je verdriet heel goed, en ook die knagende gedachte: "Ik heb over zijn einde beslist". Ik heb die beslissing zelf ook moeten nemen, net als veel andere Wamiz-gebruikers. Het is altijd een loodzware beslissing, maar je mag er zeker van zijn dat het de juiste was. Hen laten gaan zodat ze niet hoeven te lijden, is juist een prachtig bewijs van liefde!

Bedenk liever dat je Bélot nog een heel fijn levenseinde hebt gegeven nadat hij zijn baasje was verloren. Hij heeft het geluk gehad dat hij weer een gezin vond dat tot het allerlaatste moment voor hem zorgde en van hem hield.

Denk vooral terug aan alle mooie momenten samen, in plaats van aan die verdrietige laatste ogenblikken...

Vertaald Frans
    B
    Belot Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben echt ontzettend verdrietig en ontroostbaar omdat ik net mijn hondje Bélot van 12,5 jaar heb verloren. Hij had veel gezondheidsproblemen, waaronder een vergroot hart en hij had last van longoedeem (vocht in de longen). Na een zware aanval adviseerde de dierenarts ons om hem in te laten slapen, omdat hij leed en op elk moment kon stikken. De dierenarts gaf hem injecties en hij werd voor zijn klachten heel regelmatig gecontroleerd. Dit is nu 8 dagen geleden en ik voel me nog steeds zo schuldig, terwijl ik aan de andere kant donders goed weet dat ik hem niet wilde laten lijden. We hadden hem geadopteerd na het overlijden van zijn vorige baasje; hij was toen al 10 jaar oud. Het is vreselijk, ik heb hem krap drie jaar bij me mogen hebben. En dat terwijl hij elke drie weken heel nauwgezet werd opgevolgd. Ik kan de beslissing die ik heb moeten nemen maar niet accepteren en ik blijf mezelf de schuld geven. Kan iemand me helpen?

Vertaald Frans
    J
    Jakeza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Voel je niet schuldig, je had echt niet veel meer kunnen doen.

Ik ben mijn braque verloren aan longoedeem. Hij zakte in elkaar en zijn tong was helemaal blauw.

De dierenarts die hem hielp gaf hem een prik, waarna mijn hond een enorme plas deed toen we de kliniek uitliepen. Zijn tong was toen weer roze.

Maar hij had ook hartproblemen, en helaas heeft hij na deze waarschuwing niet lang meer geleefd.

Het is altijd een drama als ze gaan, je bent er nooit echt op voorbereid, ook al weet je dat een hondenleven maar kort is. Ik troost me met de gedachte dat hij een geweldig leven bij ons heeft gehad en dat we er samen volop van hebben genoten. Maar zijn tijd was gekomen.

Heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor de hartverwarmende woorden!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is trouwens ook het lot dat mijn poes Petrouchka te wachten staat.

Het is nu eenmaal zo, en daar verander je niets aan. We genieten van haar zolang ze er nog is. Ze heeft een echt top leven.

(hartruis graad 4, het is al een wonder dat ze de 2 jaar heeft gehaald).

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat naar om te lezen wat je overkomt... Ik heb hetzelfde meegemaakt met de kat van mijn dochter. Zij had ook een hartruis en kreeg op een dag een longembolie. Ze begon heel hard te schreeuwen omdat ze veel pijn had, haar achterhand raakte verlamd en ze liet ook alles lopen... Dit was niet te voorzien, want ze kreeg elke dag haar medicijnen. Volgens de dierenarts die bij mij thuis kwam om haar uit haar lijden te verlossen, gebeurt dit vaker: een hartruis kan ineens omslaan en dan kun je er niets meer aan doen... Mijn dochter was helaas op vakantie bij haar oma en kon geen afscheid meer nemen van haar kat. Ze krijgt nog steeds tranen in haar ogen als we het over haar hebben, maar wat jou betreft: je had dit echt niet kunnen voorzien. Je had niets meer kunnen doen dan wat je al hebt gedaan... Heel veel sterkte voor jou en je vriend.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Dobermann, 6,5 jaar oud. Haar trots, haar maatje. Echt waar. Hij was haar alles, of in ieder geval een heel belangrijk deel van haar leven.

Maandag nog kerngezond, dinsdag overleden. Binnen 24 uur was het gebeurd. En ja, longoedeem, waarschijnlijk door een hartruis waar zowel het baasje als de dierenarts blijkbaar niets van wisten.

Het leven sloeg genadeloos toe.

Ze heeft sindsdien een waterhond geadopteerd. Hier zie je ze samen, zij en haar hond:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=RxMRYH_Esfk]

Ik hoop dat deze beelden een glimlach op je gezicht toveren en laten zien dat het leven... weer doorgaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt, het is inderdaad zwaar om eroverheen te komen! En bij je vriendin, was het een longoedeem?

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Ikzelf niet, maar een goede vriendin van me heeft dit meegemaakt. Het gaat echt razendsnel, er is niets wat je daaraan kunt doen.

Die medicijnen hebben er alleen voor gezorgd dat er nog zoveel mogelijk tijd is gewonnen.

Ik vind het echt heel erg voor je dat deze situatie je zoveel stress heeft bezorgd.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!