Nierfalen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, vandaag is de dierenarts langsgekomen en mijn hond van 14 jaar lijdt aan nierfalen (ik denk dat het al in een vergevorderd stadium is, want hij zei dat we hem niets meer hoeven te ontzeggen). Hebben jullie ook een hond gehad met deze ziekte? Wat is goed om hem te eten te geven?

Ik besef natuurlijk dat mijn hond geen jaren meer te leven heeft, maar ik wil zijn nieren liever niet nog verder belasten door voeding te geven die echt wordt afgeraden bij dit soort problemen.

Ik ben er erg verdrietig door. De dierenarts heeft hem een medicijn voorgeschreven en zei dat we twee weken moeten afwachten wat het effect is, maar dat we geen wonderen moeten verwachten. Als het niet verbetert (hij drinkt heel veel en plast enorm veel), moeten we aan cortisonen gaan denken, maar dat is echt een laatste redmiddel..

Hij zei ook dat het heel snel kan gaan en dat we hem dus vooral moeten geven wat hij lekker vindt.

Ik had liever over iets vrolijkers gepraat, maar ja..:/

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

De dierenarts heeft hem een ontstekingsremmende spuit gegeven. Als hij morgen opstaat, gaan we gewoon door met de behandeling, maar zo niet, dan moeten we erover nadenken om hem te laten gaan... Hij blijft daar maar roerloos liggen en we kunnen niets doen, ik voel me zo machteloos. Ik weet dat hij oud is en niet het eeuwige leven heeft, maar ik heb deze hond al sinds mijn zesde, ik ben met hem opgegroeid. Het gaat allemaal zo ontzettend snel, zijn toestand is van de ene op de andere dag verslechterd. Gisteren kwam hij nog gewoon overeind...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah, en hij eet wel zelfstandig, maar hij is heel kieskeurig met wat hij wil eten :/

We hebben de dierenarts weer gebeld en die komt aan het begin van de middag langs om hem een pijnstiller te geven voor zijn achterpoten. Volgens de dierenarts heeft hij waarschijnlijk wel wat pijn en is dat de reden dat hij niet meer opstaat en zijn poten doorzakken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat hij in het voorlaatste of misschien zelfs wel het laatste stadium zit, want de dierenarts zei tegen ons: "Geef hem vooral alles wat hij lekker vindt". Hij zei ook dat er niets meer aan te doen was en dat hij hier uiteindelijk aan zal overlijden... Hij stelde nog wel een bloedonderzoek voor, maar zei er direct bij dat hij het eigenlijk al bijna zeker wist en dat het dus vooral weggegooid geld zou zijn. Mijn buurvrouw was ook bij hem geweest met haar hond die aan kanker is overleden. Hij zei tegen haar hetzelfde, dat het dat waarschijnlijk was, maar zij is toen naar een andere dierenarts gegaan voor uitgebreider onderzoek. Uiteindelijk bleek de eerste dierenarts gelijk te hebben, dus ze had inderdaad voor niets geld uitgegeven. Ik denk niet dat een dierenarts die op geld uit is zou zeggen dat we geen bloedonderzoek hoeven te doen, dus ik ben niet van plan om naar een andere te gaan... Hij is 14 en ik zie het niet zitten om hem die autorit naar de kliniek aan te doen, en al helemaal niet om hem daar alleen te laten tijdens zijn laatste dagen... Vanochtend wilden zijn achterpoten niet meer mee. Sinds gisteren zagen we ineens dat hij moeite had met lopen. Zou dat door de nieren komen? Of door zijn artrose? Het gaat allemaal zo ontzettend snel...

Vertaald Frans
    Dog4ever
    Dog4ever Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook een hond gehad die last had van chronisch nierfalen.

Je kunt hem vlees geven (wit en rood) met couscous of rijst en groenten. Er is ook speciaal voer voor honden met nierproblemen, maar voor mijn eigen hond gaf ik liever zelfgemaakte maaltijden omdat ik het merk Royal Canin niet zo vertrouw. Het belangrijkste is dat het voer dat je geeft niet te hoog in eiwitten is, omdat het de bedoeling is om het ureumgehalte zo laag mogelijk te krijgen.

In welk stadium zit je hond? Weet je wat zijn ureum- en creatininewaarden zijn? Eet hij nog zelfstandig of niet? Weet je of hij last heeft van zweren? Is hij nog energiek of juist zwak? Heeft je dierenarts het al met je gehad over hydratatie?

In ieder geval, echt heel naar voor je hond :/ Ik hoop dat hij ondanks zijn ziekte nog een fijn leven kan hebben.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer