Mijn puppy van bijna 3 maanden drinkt veel en plast enorm veel
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Dus zijn porties zien er prima uit 😊
Van wat ik heb gelezen (waardoor ik zelf ook een paar foutjes in mijn bereidingen heb verbeterd), kun je beter heel goed doorgekookte rijst geven dan aardappel. Qua olie kun je kiezen voor een gezonde mix (zoals het Franse merk Isio4) of zalmolie (rijk aan omega) en vergeet vooral niet een supplement voor de mineralen (calcium) toe te voegen.
Tot snel voor een update!
Toen ik jullie net schreef was ik nog onderweg (niet echt handig om je telefoon te gebruiken achter het stuur)!!! Daardoor schrijf je dingen op die je normaal niet zou doen, puur door een gebrek aan concentratie!!
Goedenavond, die maaltijd die ik hierboven noemde krijgt hij echt niet de hele tijd hoor 😩. Zijn eten is juist heel gevarieerd. Het is net als bij ons mensen, wij kunnen toch ook niet elke dag hetzelfde eten!! Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik hem af en toe gehakt of filet geef (eens per week), met worteltjes, aardappel, doperwtjes en sperziebonen. Dit allemaal zonder zout en met een beetje olijfolie voor de stoelgang. Wat betreft de eidooiers en het natvoer uit de winkel: dat geef ik hem maar één of twee keer per twee weken. En die 90% kip die hij eet is gewoon kipfilet. En ik wil jullie echt bedanken voor alle info, eindelijk een site waar je echt wat aan hebt!
Bewerkt vlees, gevogeltepaté (van de versafdeling?)... dat is allemaal veel te zout voor een pup of zelfs een volwassen hond. Het verklaart waarom hij zoveel drinkt, en zijn nieren kunnen hierdoor overbelast raken.
Vers vlees, boontjes (+ worteltjes) en rijst, alles gekookt in water zonder zout (kook de rijst echt goed gaar). Voeg aan elke voerbak een klein scheutje olie toe (bijvoorbeeld een plantaardige olie zoals zonnebloem- of lijnzaadolie) en een dosis voedingssupplement (zoals een vitamine-mineralencomplex voor honden, bijvoorbeeld van Beaphar). Dit is een goede basis voor huisgemaakte voeding; op internet kun je de juiste hoeveelheden en andere recepten vinden. Het is even wat gedoe en het kost tijd, maar als je eenmaal in het ritme zit, is het net alsof je een extra maaltijd kookt voor een kind met een allergie 😉
Nee hoor, als je hem alleen maar eiwitten geeft, gaat het niet goed... hij heeft ook groenten nodig.
Als je zelf voor hem wilt koken, moet je je echt goed inlezen, want zeker voor puppy's zijn er extra voedingssupplementen nodig.
Te veel eiwitten kunnen leiden tot slecht werkende nieren, waardoor hij meer gaat drinken en plassen dan normaal.
Geef je pup geen vleeswaren, en echt niet alleen maar kip en ei!
Docline ja, dat is precies wat ik doe: als hij goed luistert laat ik hem merken dat ik blij ben en krijgt hij een beloning. En over die melk, ja dat klopt inderdaad; ik heb vanmorgen op een ander forum gelezen dat melk niet meer in zijn dieet thuishoort als hij eenmaal gespeend is. Vanaf morgen geef ik hem dus niets meer. Voor de rest is alles top, echt bedankt!
Del2244, vleeswaren en gevogelte in de vorm van paté, meng dat met 2 à 3 eidooiers (Kaiser is een echte lekkerbek). Geef 2 tot 3 keer per dag flinke porties. En wat de melk betreft, je hebt gelijk: ik heb vanochtend gelezen dat het op zijn leeftijd geen zin meer heeft om dat nog te geven.
Een gespeend dier kan niet meer tegen melk, en al helemaal niet tegen koemelk.
Alle jonge dieren plassen wanneer het ze uitkomt, je maakt het gewoon stilletjes schoon en klaar. Niemand kan daar wat aan doen, dat is de natuur.
Maak er gewoon een gewoonte van om super enthousiast te reageren als hij buiten plast. Zodra hij de boel onder controle heeft, zal hij je graag willen plezieren door het op de juiste plek te doen. Juist als je de boel wilt forceren, creëer je problemen waar ze eigenlijk helemaal niet hoeven te zijn.
Hoi!
Even een klein zijstapje van je oorspronkelijke onderwerp: kip (in welke vorm?), eigeel en melk (dat laatste is op deze leeftijd niet meer nodig, zeker niet als het geen kunstmelk is)... en verder? Als dat echt alles is, zou het probleem daar wel eens kunnen liggen.
Een ongebalanceerd dieet kan leiden tot problemen met bepaalde organen, zoals de nieren. Overleg de voeding even goed met de dierenarts. Ik begrijp het volkomen als je liever geen brokken geeft, maar het is wel heel belangrijk dat de voeding alle voedingsstoffen bevat die nodig zijn voor de groei en de gezondheid.
Bedankt voor al jullie reacties... Ik geef hem eigenlijk de hele tijd kip, eidooiers en melk, dus ik denk ook dat het komt doordat hij telkens een droge bek heeft en daarom zo ontzettend veel drinkt. Ik ga maandag met hem naar de dierenarts en ik zal jullie daarna een update geven. Ik hoop maar dat het niets ernstigs is.
Je leert toch altijd weer bij van die kleine maatjes van ons.