Mijn puppy heeft de hik

Péla
Péla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn puppy van 2 maanden heeft vaak de hik. Ik vraag me af of dit normaal is. Ze heeft het vaak na het eten en vannacht had ze het ook.

Is dit normaal? En wat kun je eraan doen?

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn pup van 2 maanden heeft vaak de hik. Ik vraag me af of dat normaal is. Ze heeft het vaak na het eten en vannacht had ze het ook.

Is dit normaal? En wat kun je eraan doen?

Bedankt

Ik heb al veel gefilosofeerd over de hik. Ik weet wat het kan veroorzaken en hoe je het kunt stoppen.

Ik vind het eigenlijk wel leuk om de hik te hebben, omdat ik het zelf kan laten ophouden. Het is een interessant concentratiespelletje.

Dus ja, op basis van jouw verhaal kun je wel zeggen dat je hond moeite heeft met de ademhaling tijdens het eten of drinken.

Bij mensen: stel je voor dat je aan een romantisch Valentijnsdiner zit met z'n tweetjes. Je neemt net een slok van die lekkere rode wijn en op datzelfde moment maakt je liefje een grapje. Je moet spontaan lachen, maar je hebt je slok nog niet doorgeslikt. Als je die lach laat gaan, krijgt je partner de volle laag wijn in het gezicht. En dat is op Valentijnsdag natuurlijk geen optie.

Er ontstaat dan een klein conflict van binnen dat onder andere geregeld moet worden door het middenrif, dat verkrampt, en dat is het begin van de hik. Je krijgt de hik door dat grapje op een moment dat je fysiek niet kon lachen. Dat lokt de hik uit. Hetzelfde geldt voor een trekje van een sigaret dat verkeerd valt waardoor je moet hoesten, terwijl je die hoest op datzelfde moment probeert in te houden. Bijvoorbeeld als je een sigaret opsteekt in de biechtstoel van een kerk. De pastoor komt eraan, je verslikt je maar je wilt niet hoesten. Kramp = begin van de hik.

En hoe kom je er dan vanaf? Dat is fascinerend. Je hoeft alleen maar de volgende hik tegen te houden. "Welke volgende?". Nou, gewoon, de volgende. Als je er eentje kunt tegenhouden, verbreek je de keten. De onwillekeurige kramp verdwijnt.

Een hond kan drinken en eten terwijl hij ademt. Je hoort ze vaak ademen tijdens het drinken. Grote kans dat die van jou nog wat moeite heeft met die techniek. Hij verslikt zich, dat veroorzaakt de kramp en zo begint de hik. HDC heeft het over brokken. Die geven wat stof af (tijdens het kauwen), dat stof komt in de luchtwegen terecht, hij verslikt zich, kramp = hik.

Het verhelpen is kinderspel, je hoeft ze alleen maar af te leiden. Als hun aandacht ergens anders is op het moment dat de "volgende hik" normaal gesproken zou komen, dan is het klaar. De hik is weg.

En trouwens, bij mensen werkt het precies zo. Dat trucje met ondersteboven een glas water drinken? Dat werkt. Omdat onze aandacht ergens anders is terwijl we proberen ondersteboven te drinken zonder alles over onze borst te knoeien. Als dat de volgende hik tegenhoudt, stopt de hik meteen helemaal. Persoonlijk zet ik graag alle afleiding uit (tv, radio). Dan concentreer ik me om de beweging van mijn middenrif te onderscheppen. Het is zo makkelijk dat ik het bijna jammer vind dat het elke keer zo snel weer over is.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Newfoundlander toen hij nog een pup was, maak je geen zorgen, dat gaat vanzelf over.

Hoi, bedankt! Bij mij is het een Berner sennenhond, dus het is best eng. Mijn overleden reu Filou heeft een maagkanteling gehad waar we gelukkig op tijd bij waren, maar daardoor maak ik me snel zorgen. Ze doet het vaak als ze slaapt!!!!! Superbedankt voor de info.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Het is volkomen normaal hoor, een puppy heeft dat vaak omdat hij volop in de groei is.

Let er alleen wel op dat hij niet ook andere symptomen krijgt, want dan moet je wel even de dierenarts raadplegen. ✌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Mijn pups van 2 dagen oud hebben vaak de hik. Ik vroeg me af of dit normaal is voor zulke jonge puppy's.

Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn puppy heeft ook de hik, ik denk dat dat heel normaal is, zeker als ze nog zo klein zijn.

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Péla,

Eigenlijk is de hik bij honden net zo normaal als bij ons. Of net zo abnormaal, het is maar hoe je het bekijkt.

Voeding op basis van brokken werkt (te!) snelle maaltijden en een gebrek aan kauwactiviteit in de hand.

Als je brokken geeft, probeer dan wat trucjes te vinden om de maaltijd wat langer te laten duren.

- Voerspeeltjes (zoals een brokjesdispenser)

- Brokjes verstoppen onderin een (of meerdere) doos/dozen gevuld met speelgoed

- Brokjes verspreiden over een groot oppervlak op de grond

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hikken is heel normaal bij puppy's, dat zal je dierenarts je ook wel vertellen. Die van mij heeft het vaak na het eten, na het drinken of nadat hij lekker actief is geweest. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nadat ik mijn puppy een oraal medicijn heb gegeven, blijft hij maar hikken. Wat moet ik doen?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!