Mijn partner kan mijn hond niet uitstaan

Enicia
Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik weet het echt even niet meer. Ik ben een enorme dierenvriend en ben heel lang vrijwilliger geweest in een asiel. Toen ik mijn man leerde kennen, werkte hij in een dierenwinkel en was hij een aquariumliefhebber (ik ook). Ik had toen een kat en hij leek die wel leuk te vinden, maar na een paar maanden werd ik per ongeluk zwanger en zijn we samen ons leven gaan opbouwen omdat alles goed liep.

Langzaamaan begon hij de kat steeds minder leuk te vinden. Hij is erg gesteld op hygiëne en zag dat de kat in de composthoop rolde; uiteindelijk kon hij hem echt niet meer uitstaan. Hij heeft hem 10 jaar lang compleet genegeerd, maar hij heeft hem nooit iets aangedaan – dat had ik ook echt niet gepikt. Toen de kat overleed, vond ik het huis maar kaal. Het is voor mij bijna van levensbelang om met een dier te leven (dieren waren voor mij als kind een soort therapie bij familieproblemen), dus heb ik een hond genomen omdat hij geen kat meer wilde.

Nu vindt hij de hond dus niks. Hij zegt de hele tijd dat het bij ons stinkt, dat ik hem dit heb opgedrongen en dat ik niet zie dat die geuren een enorme kwelling voor hem zijn. Hij wil dat de hond buiten gaat wonen, maar dat wil ik niet; het is een oud beestje uit het asiel. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Ik stofzuig om de dag, dweil twee keer per week de vloer met een speciaal fris ruikend middel voor huishoudens met honden, ik geef de hond BARF (rauw voer), en ik was de hond en de hoezen van zijn mand één keer per maand. De hond mag alleen in de woonkamer, eetkamer, hal, gang en de kelder komen. Hij mag niet in de slaapkamers en niet op de bank... Ik ben echt heel verdrietig en zou graag wat advies willen. Ik ga mijn hond absoluut niet wegdoen of herplaatsen, dat staat vast. Ik zoek puur oplossingen om de spanningen in huis te verminderen. Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Amel'
    Amel' Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt allemaal. Hij stinkt niet eens zo erg... ik vind dat álle honden wel wat ruiken, ook al zeggen sommigen van niet. Soms kom je in huizen waar die hondenlucht echt blijft hangen.

Ik vraag vaak aan mensen van buitenaf of ze eerlijk willen zeggen of het bij ons naar hond ruikt, en zij zeggen van niet. Maar mijn man vindt van wel en zegt zelfs dat als de hond er niet meer is, het nog jaren zal duren voordat de geur weg is. Het is een oud mannetje, en blijkbaar ruiken oude honden sterker. Volgens sommigen ruiken reuen ook meer, en volgens anderen is de beagle het ras dat het meeste ruikt. Kortom, ik heb m'n hond goed uitgekozen... een oude beagle-reu, lol.

Hij ruikt niet lekker, maar het rare is dat mijn man ook toegeeft dat het niet naar "hond" ruikt, maar naar een andere ranzige geur, een beetje zoals leer ofzo. Heel vreemd... eerlijk gezegd, als je vlak naast hem of zijn mand zit ruikt het niet zo best, maar verderop is het prima te doen. Ik ruik zelf niks, maar mijn man ruikt het wel en hij walgt er zo van dat hij de kamer uitgaat om naar bed te gaan in plaats van samen tv te kijken, omdat hij er misselijk van wordt. Eerst dacht ik dat hij zich echt aanstelde, maar ik geloof dat hij er echt last van heeft. In de garage was het hetzelfde liedje; mijn man kreeg al kokhalsneigingen als de hond in de garage sliep... hij wil hem buiten hebben.

Ik heb altijd met honden en katten geleefd...

Toch heb ik nooit gevonden dat het stonk. Of het nu bij mij thuis was, bij mijn vader, mijn opa en oma of mijn tante... Iedereen in mijn familie heeft wel één of meerdere dieren in huis.

Mijn hond Loulou (uit het asiel) is een oude kruising tussen een teckel en een labrador van 13 jaar en hij ruikt niet bijzonder sterk. Hij ruikt misschien zelfs minder dan Hetna, de boxer van mijn vader van een jaar of 3.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je een tweede hond neemt, probeer er dan voor te zorgen dat de oude beagle zelf een leuk maatje uitkiest, toch?

Geurtjes: Neem eens een kijkje op de pagina http://www.consoglobe.com/parfumer-sa-maison-naturel-cg?plusloin=true

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Hij wil niet dat we hem wegdoen, maar voor hem is buiten de enige oplossing. Eigenlijk zouden we in het begin één hond nemen, maar uiteindelijk ging mijn man akkoord met twee honden op voorwaarde dat ze buiten zouden blijven. Ik zei oké, want met z'n tweeën leek het me minder zielig voor ze. We hadden twee geïsoleerde hondenhokken gekocht voor een jonge labrador en de oude beagle, maar op het moment dat we ze gingen ophalen, zei de meneer van het asiel (die ik kende omdat ik daar vrijwilliger was) dat hij erover had nagedacht en liever wilde dat ik alleen de oude beagle meenam. Hij wilde dat die een fijn leven kreeg en die drukke labrador zou hem alleen maar uitputten. Het resultaat was dat we terugkwamen met één hond die in het begin buiten bleef. Maar na twee dagen zat hij de hele dag met die typische beagle-ogen door het raam van de schuifpui naar ons te staren en ik bezweek; ik heb hem overdag naar binnen gehaald. 's Avonds sliep hij nog twee maanden buiten, maar toen het koud werd, probeerde ik hem in de garage te laten slapen. Dat wilde hij absoluut niet en hij was liever buiten. Ik maakte me 's nachts zo'n zorgen omdat het vroor; ik ging er 's nachts zelfs uit om hem te bespieden. De hond sliep buiten zijn hok en trilde van de kou. Ik voelde me vreselijk dat ik die hond buiten liet. Ik heb mijn man gevraagd of hij naar binnen mocht en hij stemde uiteindelijk toe, met de opmerking dat als er ook maar iets was, zoals krabben aan de deur, hij direct weer naar buiten moest. Hij is superbraaf geweest en slaapt nu al een jaar binnen. Ik voel me een stuk beter nu hij bij ons is, maar mijn man voelt zich er juist slecht door. Ik denk dat ik hem nu niet meer buiten kan zetten nu ik hem eenmaal binnen heb 'verwelkomd', dat zou hij toch als een straf zien?

En als ik er nu een andere hond bij neem zodat ze met z'n tweeën buiten kunnen zijn, is dat geen slecht idee?

Hoe ik ook zoek, ik vind geen oplossing, terwijl ik dat zo graag zou willen.

Mijn hond wil niet in de garage slapen omdat hij niet tegen gesloten ruimtes kan. Hij kan alleen in de woonkamer slapen die in open verbinding staat met de rest van het huis en de gang. Anders krijgt hij angstaanvallen, omdat hij een week lang opgesloten heeft gezeten na de zelfmoord van zijn vorige baasje voordat hij werd gevonden in zijn eigen uitwerpselen. Daarna heeft hij ook nog eens 4 jaar in een kennel in het asiel gezeten. Het is trouwens een drama bij de trimmer als de deur dichtgaat, of bij de dierenarts...

Jador, ik ben een beetje bang voor die verdampers. Is dat niet schadelijk voor de gezondheid? Ik heb twee kinderen die allergisch aangelegd zijn en ik word een beetje angstig als je al die negatieve onderzoeken ziet over wierook, kaarsen, enzovoort...?

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Bedankt allemaal. Hij stinkt niet eens zo erg... ik vind dat alle honden wel een beetje ruiken, ook al zeggen sommige mensen van niet. Soms kom je ergens binnen en hangt er echt zo'n hardnekkige hondengeur.

Ik vraag vaak aan buitenstaanders of ze eerlijk willen zeggen of het bij ons naar hond ruikt. Zij zeggen van niet, maar mijn man vindt van wel. Hij zegt zelfs dat als de hond er straks niet meer is, het nog jaren zal duren voordat de geur weg is. Het is een oud mannetje, en blijkbaar ruiken oude honden sterker. Volgens sommigen ruiken reuen ook meer en anderen beweren dat de beagle het ras is dat het meest stinkt. Kortom, ik heb de perfecte match uitgekozen... een oude beagle-reu lol.

Hij ruikt niet lekker, maar het rare is dat mijn man ook toegeeft dat het niet echt naar "hond" ruikt, maar naar een andere, wat ranzige geur, een beetje zoals leer of zoiets. Heel vreemd... Eerlijk gezegd, als je vlakbij hem of zijn mand zit, ruikt het niet zo best, maar verderop is het prima te doen. Zelf ruik ik dan niks, maar mijn man ruikt het wel en hij walgt er zo van dat hij de woonkamer uitvlucht om naar bed te gaan in plaats van gezellig met mij tv te kijken, omdat hij er misselijk van wordt. In het begin dacht ik dat hij zich enorm aanstelde, maar ik geloof dat het hem echt dwarszit. In de garage is het hetzelfde verhaal; mijn man kreeg al braakneigingen toen de hond in de garage sliep... hij wil hem nu buiten hebben.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lastige situatie inderdaad. Je hond te vaak wassen zorgt juist voor meer huidproblemen en dan komen de geurtjes alleen maar sneller en sterker terug. Je doet het hartstikke goed door je huis zo netjes bij te houden. Zelf gebruik ik een geurverstuiver voor in het stopcontact. Je kunt de intensiteit aanpassen en het werkt ook top nadat je frietjes hebt gebakken!! Misschien is een klein compromis een optie, dat je viervoeter 's nachts in de garage slaapt bijvoorbeeld? Zo beperk je de tijd dat de geur in huis hangt... Maar is hij echt zó "stinkend"? Een hond heeft een geur, net als elk levend wezen... maar om er nou zóveel last van te hebben...? In een huis ruik je altijd wel wat: kookluchtjes, de geur van materialen, de open haard...

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik heb schoongemaakt met een stoomreiniger en een drupje geurvreter op de dweil gedaan. Ik heb al geprobeerd om met hem te praten, maar net zoals ik niet begrijp dat hij niet van de hond houdt, begrijpt hij niet hoe ik die lucht kan verdragen. Om eerlijk te zijn hou ik zelf ook niet van de hondengeur, maar daar zet ik me overheen omdat ik van m'n hond hou. Voor hem is de enige oplossing dat de hond naar buiten gaat (mijn man is nog eigenwijzer dan een beagle!), omdat hij weigert om de rest van zijn leven met dieren opgezadeld te zitten... Ik zou de situatie zo graag willen doorbreken...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eén ding is zeker: niets of niemand mag je dwingen om je hond weg te doen. Probeer met hem te praten en zorg dat hij het accepteert. Meestal is het andersom, maar misschien is je man wel jaloers op je hond lol 😁(grapje!). Behalve je hond en je huis regelmatig wassen, kun je verder weinig doen.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah... wat jammer zeg... mijn vriend doet soms ook weleens moeilijk! Eerst was het gedoe met Yoyo, daarna een tijdje niks en nu is het weer raak met Sushi de kat... dus ik begrijp je helemaal! Wat die luchtjes betreft, ik weet niet wat jij gebruikt, maar ik maak de vloer zelf schoon met een stoomreiniger! Dat is echt niet te vergelijken met een dweil of een zwabber, die verspreiden het vuil en de geurtjes alleen maar! Daarna zet ik een diffuser met etherische oliën aan. Helemaal top!

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Heel erg bedankt @docline voor je reactie zonder oordeel. Ik had nog niet gedacht aan geurende planten; we hebben wel geurtjes zoals kaarsen en wierook, maar mijn zoon is allergisch en kan daar niet tegen. En ja, ik gebruik inderdaad baksoda als droogshampoo voor de hond en op de manden...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is inderdaad een lastige situatie.

Het klopt dat een vieze geur echt het plezier van het thuiskomen kan verpesten.

Ik neem aan dat je regelmatig zuiveringszout gebruikt om de geurtjes te neutraliseren.

En dat de indeling van je huis het toelaat om goed te luchten.

Wat betreft kamerplanten zou het me sterk verbazen als je er geen kunt vinden met een geur die je man lekker vindt en die de andere geurtjes in de omgeving een beetje overheerst.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 40

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!