Goedenavond, ik heb een probleem met mijn hond Toby. Een Jack Russell van 4 jaar die we nu 3 jaar geleden hebben geadopteerd. Hij valt egels aan. In het begin blafte hij er alleen maar naar, maar nu neemt hij ze in zijn bek om ze helemaal uit elkaar te scheuren. Zodra hij er eentje te pakken heeft, is het onmogelijk om hem te laten loslaten en schudt hij ze alle kanten op. Resultaat: een bloedbad! Ik moet Toby dan stevig bij zijn nekvel grijpen en hem optillen zodat hij eindelijk loslaat, maar dat is echt een strijd omdat hij enorm sterk is (en ik niet zoveel kracht in mijn armen heb). Hij wordt dan echt helemaal gek! De eerste keer zijn we direct naar de dierenarts gegaan; ze heeft hem laten braken en er zaten een paar stekels in zijn maag. Vanavond deed hij het weer, maar hij had gelukkig niks in zijn bek gekregen, alleen eromheen, wat ik inmiddels heb ontsmet. Wat moet ik doen???!!!
Mijn hond valt egels aan
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Kiki45000, het gedrag van je honden kan je duur komen te staan als een buurman je aangeeft
Ik zoek een manier om van die egels af te komen op mijn terrein van 1200 m², het is meer bedoeld voor mijn honden dan voor die egels… Mijn Duitse herder raakt ze niet aan, maar die Dogo gaat helemaal los!!!
Ik trek het niet meer, hij pakt er elke avond eentje. Waar komen ze vandaan!!
Ik wil ze niet meer zien, wat moet ik doen?
En ik laat echt geen brokken buiten staan hoor!
Help!!!!
Bedankt
Je lijkt niet te beseffen dat een egel een supernuttig dier is in de tuin!
Elke tuinier zou er alles aan doen om een egelfamilie op zijn terrein te houden.
(Het is een uitstekend natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen insecten)
Het is echt voor het eerst in mijn lange leven dat ik iemand zie klagen over de aanwezigheid van egels!!!!
(Ik concludeer hieruit dat je een enorme liefde voor naaktslakken hebt?)
Kom op, wees verstandig en leer je honden om dit dier te respecteren, we moeten ze absoluut beschermen.
NB - De egel is een wettelijk beschermde diersoort >
"De egel geniet een volledige beschermde status (in Nederland onder de Omgevingswet, voorheen de Wet natuurbescherming). Hij is in de hele Europese Gemeenschap beschermd. Het is verboden om ze te doden, te vervoeren, op te zetten of te verkopen. Overtredingen kunnen zwaar bestraft worden met een gevangenisstraf of hoge boetes tot wel circa 15.000 €, waarbij ook voorwerpen die voor de overtreding zijn gebruikt (zoals voertuigen, etc.) in beslag kunnen worden genomen."
Ik zoek een manier om van de egels op mijn terrein van 1200 m² af te komen, het is meer bedoeld voor mijn honden dan voor die egels… Mijn Duitse herder blijft er vanaf, maar die Dogo leeft zich helemaal uit!!!
Ik word er gek van, hij pakt er elke avond eentje, waar komen ze vandaan!!
Ik wil ze niet meer zien, wat moet ik doen?
En ik laat zelf echt geen brokken buiten staan hoor!
Help!!!!
Bedankt
Je lijkt niet te beseffen dat een egel een supernuttig dier is voor in de tuin!
Elke tuinier zou er alles voor over hebben om een egelfamilie in zijn tuin te houden
(Het is een uitstekende natuurlijke insectenverdelger)
Het is echt de eerste keer in mijn lange leven dat ik iemand zie klagen over de aanwezigheid van egels!!!!
(Ik trek daaruit de conclusie dat je een enorme liefde voor naaktslakken hebt?)
Kom op, wees verstandig en leer je honden om dit dier te respecteren, we moeten ze absoluut beschermen
Het is al omheind!! En ik heb buren aan beide kanten
gaas om je tuin zetten?
Hoi, ik heb een Argentijnse Dog die alle egels te grazen neemt!!! Echt niet normaal, het is weer een bloedbad zoals gewoonlijk!
Ik ben op zoek naar een manier om die egels van m'n terrein van 1200 m² te krijgen. De tuin is er voor m'n honden, niet voor die egels... Mijn Duitse herder raakt ze niet aan, maar die Argentijn leeft zich helemaal uit!!!
Ik word er gek van, hij vangt er elke avond wel eentje. Waar komen ze toch vandaan!!
Ik wil ze gewoon niet meer zien, wat kan ik doen?
En ik laat zelf echt geen brokken buiten staan hoor!
Help!!!!
Bedankt
Bij een egel of een stinkdier zou ik zo hard NEE brullen dat ze als een pannenkoek plat op de grond gaat liggen om de bui over te laten waaien met haar kop in het zand. Maar zelfs dan...
Poeh, ik kijk er echt niet naar uit... want op een dag gaat het vast wel gebeuren. Vanavond vond ze een nestje wilde wasbeertjes, ergens goed verstopt. Ze had er al eentje in haar bek.
Vergeet niet dat een Jack een jachthond is, een terriër. Zijn instinct heeft de overhand gekregen. Het kan heel lastig of zelfs onmogelijk zijn om hem daarvan af te brengen. Het is een instinctief gedragspatroon en als dat er eenmaal goed in zit, blijft dat zo. En tja... die egel neemt natuurlijk ook een risico!!!! Zoals je al aangeraden is, kun je altijd proberen hem 'klaar' of 'afblijven' aan te leren. Dat is sowieso een handig commando voor andere situaties.
Jachtinstinct :)
Tja, een hond blijft toch een beetje een wild dier; konijnen, egels, muizen, katten, fretten... niets is veilig!
Pak je hond liever niet bij zijn nekvel vast, want voor hem voelt dat als agressie. Zo voorkom je dat je een hap krijgt ^^
Kent jouw hond de commando's "afblijven" en "los"?
Begin met hem dit aan te leren, zodat hij niet standaard achter elke egel aanrent om hem op te eten. En beloon hem natuurlijk goed als hij luistert!
Maar goed, het blijft wel normaal gedrag voor een hond! Laten we niet vergeten dat het van nature carnivoren zijn ^^
Op een avond in het park waren mijn twee malloten van honden met een egel aan het voetballen, ze waren elkaar gewoon passes aan het geven. Ik moest echt flink uitvallen om ze met dit 'spelletje' te laten stoppen. In het donker kon ik de egel daarna niet meer terugvinden. Ik weet niet hoe snel die beestjes kunnen sjezen, maar het arme ding moet zich het leplazarus geschrokken zijn. Het verbaasde me op dat moment wel een beetje, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er aan het einde van de wandeling niet eens bij stil heb gestaan om te checken of die twee sukkels hun bek niet hadden bezeerd. Als ik nu achteraf jouw bericht zo lees, denk ik bij mezelf dat ik niet echt een serieus baasje ben...