Mijn hond valt egels aan

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb een probleem met mijn hond Toby. Een Jack Russell van 4 jaar die we nu 3 jaar geleden hebben geadopteerd. Hij valt egels aan. In het begin blafte hij er alleen maar naar, maar nu neemt hij ze in zijn bek om ze helemaal uit elkaar te scheuren. Zodra hij er eentje te pakken heeft, is het onmogelijk om hem te laten loslaten en schudt hij ze alle kanten op. Resultaat: een bloedbad! Ik moet Toby dan stevig bij zijn nekvel grijpen en hem optillen zodat hij eindelijk loslaat, maar dat is echt een strijd omdat hij enorm sterk is (en ik niet zoveel kracht in mijn armen heb). Hij wordt dan echt helemaal gek! De eerste keer zijn we direct naar de dierenarts gegaan; ze heeft hem laten braken en er zaten een paar stekels in zijn maag. Vanavond deed hij het weer, maar hij had gelukkig niks in zijn bek gekregen, alleen eromheen, wat ik inmiddels heb ontsmet. Wat moet ik doen???!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De egel is een volledig beschermde diersoort volgens het besluit van 23 april 2007 waarin de lijst van beschermde landzoogdieren voor het hele grondgebied is vastgelegd. Hij is in de hele Europese Gemeenschap beschermd, wat betekent dat het verboden is om hem te doden, te vervoeren, op te zetten of te verkopen volgens de artikelen L. 411-1 en L. 411-2 van de Franse milieuwetgeving (Code de l’environnement).

Vertaald Frans
    N
    Natfefeso Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kiki45000, het gedrag van je honden kan je duur komen te staan als een buurman je aangeeft

Hoi

Je bent wel grappig. Ik hou ook van egels, maar als je hond er agressief door wordt is het een ander verhaal. Wanneer je zo'n beestje probeert te redden is dat heel lastig en ik ben zelfs bang om gebeten te worden door mijn eigen hond, die normaal gesproken een lammetje is. Ik kan je vertellen dat ik die egels eerlijk gezegd liever bij de buren in de tuin zie.

Helaas hebben mensen met kippen er totaal geen moeite mee om die egels bij anderen te dumpen.

Bij mij eindigt het in een bloedbad; mijn hond wil hem niet loslaten en laat dat arme beestje echt lijden. Dus dat gezever over de opvoeding van de hond, daar moet ik echt om lachen. Dat heb ik nu wel gehoord.

Vertaald Frans
    maevamerienne35
    Maevamerienne35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoor eens, egels zijn gewoon dieren zoals alle andere, maar ze komen niet meer in de tuin bij mensen die honden hebben.

Vertaald Frans
    maevamerienne35
    Maevamerienne35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat die mevrouw geen zin meer heeft in die bloedbaden elke avond... Mijn Staffy deed het gisteravond ook en ik vond het echt niet fijn om dat arme beestje zo toegetakeld te zien, het was vreselijk en verdrietig.

Hoewel ik mijn hond flink op zijn kop heb gegeven, begreep hij er niks van. Voor hem was de egel gewoon een indringer op zijn terrein... En hij deed alleen maar zijn werk, net als bij de veldratten, bosmuizen en andere indringers...

Ik ben dol op egels, dus ik ga mijn hond voortaan goed in de gaten houden zodat dit niet meer gebeurt...

Laten we de egels beschermen 🦔

Vertaald Frans
    C
    Cristal66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat die mevrouw niet meer elke avond op bloedbaden zit te wachten... mijn staffy heeft er gisteravond eentje te grazen genomen en ik vond het echt verschrikkelijk om dat arme beestje zo toegetakeld te zien, het was echt afschuwelijk en triest.

Ik heb mijn hond nog flink op zijn kop gegeven, maar hij snapte er niks van. Voor hem was de egel gewoon een indringer op zijn terrein... En hij deed alleen maar zijn werk, net als bij de veldratten, bosmuizen en andere indringers...

Ik ben gek op egels, dus ik ga mijn hond voortaan goed in de gaten houden om te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt...

laten we de egels beschermen 🦔

Vertaald Frans
    C
    Cristal66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat die mevrouw niet meer elke avond op bloedbaden zit te wachten... mijn staffy heeft er gisteravond eentje te grazen genomen en ik vond het echt verschrikkelijk om dat arme beestje zo toegetakeld te zien, het was echt afschuwelijk en triest.

Ik heb mijn hond nog flink op zijn kop gegeven, maar hij snapte er niks van. Voor hem was de egel gewoon een indringer op zijn terrein... En hij deed alleen maar zijn werk, net als bij de veldratten, bosmuizen en andere indringers...

Ik ben gek op egels, dus ik ga mijn hond voortaan goed in de gaten houden om te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt...

laten we de egels beschermen 🦔

Vertaald Frans
    N
    Nicbe40 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf een Mechelaar... hartstikke goed opgevoed, hij luistert naar 'los', 'laat liggen', enzovoort... maar helaas is het al twee jaar raak: hij komt dan apetrots met een egel in z'n bek aanzetten, als een soort trofee, en legt die dan binnen op het tapijt... En er is niks aan te doen, als hij bij het vallen van de avond de tuin in gaat, kun je er de klok op gelijkzetten dat ik weer een egel krijg. Er ligt dan wat bloed, maar dat is van de hond die een bloedende bek heeft; de egel zelf zit gewoon strak opgerold als een balletje! Het enige wat we dan kunnen doen is hem voorzichtig oppakken en weer terug in de heg leggen waar hij waarschijnlijk zat toen mijn hond hem greep. En afgezien van het feit dat dat beestje bijna een hartverlamming krijgt, mankeert hij verder niks! Ik heb er zelfs al aan gedacht om bordjes op te hangen met 'niet betreden' of 'pas op, hongerige hond'! Maar wat moet je doen? Ik probeer te voorkomen dat hij 's avonds naar buiten gaat, maar gisteren glipte hij me tussen de benen door en ja hoor: bingo, daar had je de volgende egel!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

In mijn werk als gastgezin voor honden heb ik vorig jaar gehoord dat honden die opgroeien in de zigeunergemeenschap van jongs af aan worden getraind om op egels te jagen. Ik heb het op internet opgezocht en het lijkt te kloppen, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Gaston, de arme egel die in mijn tuin bivakkeert, was daar in het begin de dupe van. Ik heb dit gedrag kunnen stoppen door de hond in kwestie te leren om achteruit te stappen zodra hij ook maar één poot op de egel had gezet. Dat werkte heel snel, en dat terwijl de hond waar ik het over heb al 16 jaar oud was.

Je moet doen wat Energie zegt: even flink brullen en belonen als de hond achteruit gaat, om het even kort door de bocht samen te vatten ;-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Mijn Moumouth heeft er ongeveer twee weken geleden eentje in mijn bed gelegd en is er daarna lekker naast gaan slapen! Omdat ik elke dag de vogels brood voer, komen er 's avonds egels langs en die geef ik dan een eitje of een plakje ham. Mijn drie honden raken dat voer echt nooit aan, ze weten dat het voor de kleine beestjes is! Leer je honden om egels te respecteren!
    Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een Dogo Argentino die alle egels afslacht!!! Echt een bloedbad zoals gewoonlijk!

Ik zoek een manier om van die egels op mijn terrein van 1200 m² af te komen, het is er meer voor mijn honden dan voor die egels… Mijn Duitse herder raakt ze niet aan, maar de dogo leeft zich helemaal uit!!!

ik trek het niet meer, hij pakt er elke avond wel eentje, waar komen ze toch vandaan!!

ik wil ze niet meer zien, wat moet ik doen?

En ik laat zelf echt geen brokjes buiten staan hoor!

Help!!!!

Bedankt

Eigenlijk vraag je je dus af hoe je ervoor kunt zorgen dat je hond geen egels meer aanvalt, ook als je even niet direct zicht op hem hebt, bijvoorbeeld als jij binnen bent en hij in de tuin loopt, klopt dat?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!