Mijn hond sloopt de meubels als we weg zijn

Julisaxel
Julisaxel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben een puppy van 10 maanden die de meubels sloopt zodra we naar ons werk gaan.

- Hij komt genoeg buiten (minimaal 1,5 uur per dag, ontmoetingen met andere honden, spelletjes, mentale uitdaging...)

- We trainen hem en leren hem trucjes

- Hij is alleen (samen met zijn zus van 5 jaar die geen enkel probleem heeft met alleen zijn) van 09:00 tot 14:00 van maandag tot vrijdag

- Ze blijven allebei in de keuken van ongeveer 25m2 met een schuifpui en uitzicht op de tuin. Mijn teefje van 5 jaar is zijn grote voorbeeld, ze zijn altijd samen.

- We wonen in een groot huis met tuin (als we thuis zijn mogen ze door het hele huis, we hebben moeten besluiten om ze in de keuken te laten als we weg zijn vanwege de vernielingen van de kleine)

- We maken een flinke wandeling voordat we 's ochtends vertrekken (balletje gooien, rennen met zijn zus...)

- Als we weggaan geven we hem een snack, een kluif en zijn favoriete speeltjes waar hij graag op kauwt

- We hebben een 'anti-bijtspray' geprobeerd, maar het boeit hem niks en hij maakt ze alsnog kapot

- Als we thuis zijn is hij heel braaf en bijt hij nergens in, dus we kunnen hem niet op heterdaad betrappen en 'nee' zeggen, het gebeurt echt alleen als we weg zijn

- We denken niet dat hij last heeft van verlatingsangst; als we weggaan is hij vrij rustig en meestal slaapt hij een paar uurtjes, maar dan wordt hij wakker en begint hij de boel af te breken. Het lijkt eerder op verveling, of hij vindt het gewoon leuk om op de meubels te kluiven...

We hebben een paar oplossingen in gedachten, maar weten niet zeker of ze geschikt zijn:

1) Een ren voor hem maken in de keuken zodat hij niks kan slopen (de keuken is erg groot, hij zou nog steeds genoeg ruimte hebben om te spelen)

2) Een muilkorf waar hij wel mee kan drinken... maar dat willen we eigenlijk liever vermijden...

3) Hem in de tuin laten is geen optie omdat we in Madrid wonen en het in de zomer 40 graden in de schaduw is. Bovendien hebben we veel planten die gevaarlijk kunnen zijn (cactussen) en een zwembad waar hij in zou kunnen vallen (hij kan wel zwemmen en zelf uit het zwembad komen, maar zijn zus niet omdat ze bang is voor water; we zijn bang dat hij haar tijdens het spelen in het water duwt en zij er niet uit komt).

4) De meubels beschermen met tape of rubber... Maar we denken dat dit zinloos is omdat hij het toch wel kapot krijgt...

Voorlopig halen we elke ochtend alle meubels uit de keuken... Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op en op de lange termijn moeten we een andere oplossing vinden. We wonen in een vrij afgelegen dorp en kennen niemand die op hem kan passen of 's ochtends even langs kan komen.

We weten niet of hij de boel afbreekt omdat hij gewoon een puppy van 10 maanden is en het leuk vindt om overal op te kauwen.

Hebben jullie tips?

Bedankt allemaal...

🥱

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Julisaxel
    Rapporteren

Kartonnen dozen (vooral pizzadozen zijn erg interessant) en dingen om op te kluiven zoals buffelhoorn (groot genoeg zodat het veilig is voor beide honden). Zo heeft hij wat anders te doen dan aan de meubels zitten, zeker als je het combineert met de spray van Piotr. De kans is groot dat dit gedrag na zijn eerste verjaardag wel verdwijnt. Ook een oplossing: een kleine camera met luidspreker (zo'n 40 euro), dan kun je hem op heterdaad betrappen.

Karton kan een goed idee zijn, we zijn alleen een beetje bang dat hij stukjes karton inslikt haha, maar we kunnen het inderdaad proberen! Die camera is ook een goed idee, ik denk dat ik hem wel kan kalmeren door tegen hem te praten

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Je kunt ook je eigen huisgemaakte afweermiddel maken: Los een beetje mosterd op in wat water. Kook 2 of 3 teentjes knoflook. Als het is afgekoeld, meng je dit alles en spray je het op de meubelpoten. Door mij getest en goedgekeurd 😝

Ik had het al geprobeerd met azijn, citroen en cayennepeper, maar dat boeit hem echt helemaal niks haha! Ik ga jouw middeltje morgen proberen!!

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kartonnen dozen (vooral pizzadozen zijn erg interessant) en kauwmateriaal zoals buffelhoorn (groot genoeg om risico's voor beide honden te voorkomen).

Zo heeft hij wat anders te doen dan aan de meubels te kluiven, zeker als je dit combineert met het afweermiddel van Piotr.

De kans is groot dat dit gedrag verdwijnt nadat hij een jaar oud is.

Ook een oplossing: een kleine camera met luidspreker (ongeveer 40 euro), zodat je hem op heterdaad kunt betrappen.

Vertaald Frans
    P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt ook zelf een 'huisgemaakt' afweermiddel maken:

Los een beetje mosterd op in wat water.

Kook 2 of 3 teentjes knoflook.

Meng alles als het is afgekoeld en spray het op de meubelpoten.

Door mij getest en goedgekeurd 😝

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Misschien kun je hem wat bezigheidsspeelgoed geven, zoals een snuffelmat of een Wobbler... Je bent niet heel lang van huis, maar het is een jonge hond. Naarmate hij ouder wordt, zal hij waarschijnlijk wel wat rustiger worden.
    Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Hoi, waarom geen kennel die groot genoeg is en goed beveiligd? Twee goed geïsoleerde hokken, een groot schaduwdoek en een betonnen poedelbadje om lekker in te plonzen.

Ja, dat is een van de opties waar we naar kijken, maar we denken erover om een kennel in de keuken te maken omdat het buiten in de zomer echt veel te warm is... Dat gaat het waarschijnlijk wel worden, al willen we eerst nog even verder kijken of er andere ideeën zijn of dat we misschien iets "verkeerd" doen met hem.

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Hoi Paul, bedankt voor je reactie... maar ik vraag me af of je het bericht dat ik geplaatst heb wel gelezen hebt...

Bedankt in ieder geval

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om dit sloopgedrag aan te pakken, kun je allereerst proberen je huis wat 'veiliger' te maken. Hiermee bedoel ik dat je waardevolle spullen weglegt of ze inspuit met een afstotende spray (anti-bijtspray), zodat je hond geen zin meer heeft om op die spullen te kluiven. Hoewel dit kan helpen, is het natuurlijk alleen maar een tijdelijke oplossing.

Eigenlijk komt sloopgedrag meestal voort uit verveling: honden die fysiek of mentaal niet genoeg worden uitgedaagd, gaan namelijk zelf een bezigheid zoeken. Je hond moet waarschijnlijk gewoon wat meer te doen hebben. Probeer ervoor te zorgen dat hij meer afleiding krijgt en zich dagelijks echt kan uitleven met lange wandelingen en spelletjes. Geef hem ook gerust wat speelgoed: kauwbotten, een flostouw of een Kong met brokjes die er moeilijk uit te krijgen zijn...

Zodra je hond zijn energie goed kwijt kan, zal hij eenmaal thuis een stuk rustiger en evenwichtiger zijn.

Tot slot kan verlatingsangst ook een reden zijn. In dat geval kun je een oud kledingstuk neerleggen waar jouw geur aan zit, of bijvoorbeeld de radio aan laten staan.

Hoe dan ook zou ik je adviseren om eens contact op te nemen met een hondengedragstherapeut of een hondentrainer. Die kan je het beste helpen en goed advies geven om dit probleem echt op te lossen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Fijne dag!

Paul

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!