Mijn hond sloopt de meubels als we weg zijn

Julisaxel
Julisaxel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben een puppy van 10 maanden die de meubels sloopt zodra we naar ons werk gaan.

- Hij komt genoeg buiten (minimaal 1,5 uur per dag, ontmoetingen met andere honden, spelletjes, mentale uitdaging...)

- We trainen hem en leren hem trucjes

- Hij is alleen (samen met zijn zus van 5 jaar die geen enkel probleem heeft met alleen zijn) van 09:00 tot 14:00 van maandag tot vrijdag

- Ze blijven allebei in de keuken van ongeveer 25m2 met een schuifpui en uitzicht op de tuin. Mijn teefje van 5 jaar is zijn grote voorbeeld, ze zijn altijd samen.

- We wonen in een groot huis met tuin (als we thuis zijn mogen ze door het hele huis, we hebben moeten besluiten om ze in de keuken te laten als we weg zijn vanwege de vernielingen van de kleine)

- We maken een flinke wandeling voordat we 's ochtends vertrekken (balletje gooien, rennen met zijn zus...)

- Als we weggaan geven we hem een snack, een kluif en zijn favoriete speeltjes waar hij graag op kauwt

- We hebben een 'anti-bijtspray' geprobeerd, maar het boeit hem niks en hij maakt ze alsnog kapot

- Als we thuis zijn is hij heel braaf en bijt hij nergens in, dus we kunnen hem niet op heterdaad betrappen en 'nee' zeggen, het gebeurt echt alleen als we weg zijn

- We denken niet dat hij last heeft van verlatingsangst; als we weggaan is hij vrij rustig en meestal slaapt hij een paar uurtjes, maar dan wordt hij wakker en begint hij de boel af te breken. Het lijkt eerder op verveling, of hij vindt het gewoon leuk om op de meubels te kluiven...

We hebben een paar oplossingen in gedachten, maar weten niet zeker of ze geschikt zijn:

1) Een ren voor hem maken in de keuken zodat hij niks kan slopen (de keuken is erg groot, hij zou nog steeds genoeg ruimte hebben om te spelen)

2) Een muilkorf waar hij wel mee kan drinken... maar dat willen we eigenlijk liever vermijden...

3) Hem in de tuin laten is geen optie omdat we in Madrid wonen en het in de zomer 40 graden in de schaduw is. Bovendien hebben we veel planten die gevaarlijk kunnen zijn (cactussen) en een zwembad waar hij in zou kunnen vallen (hij kan wel zwemmen en zelf uit het zwembad komen, maar zijn zus niet omdat ze bang is voor water; we zijn bang dat hij haar tijdens het spelen in het water duwt en zij er niet uit komt).

4) De meubels beschermen met tape of rubber... Maar we denken dat dit zinloos is omdat hij het toch wel kapot krijgt...

Voorlopig halen we elke ochtend alle meubels uit de keuken... Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op en op de lange termijn moeten we een andere oplossing vinden. We wonen in een vrij afgelegen dorp en kennen niemand die op hem kan passen of 's ochtends even langs kan komen.

We weten niet of hij de boel afbreekt omdat hij gewoon een puppy van 10 maanden is en het leuk vindt om overal op te kauwen.

Hebben jullie tips?

Bedankt allemaal...

🥱

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En trouwens, @Julisaxel,

Ik vond het antwoord van Paul van Proveto eigenlijk helemaal niet zo off-topic...

Ik denk dat anderhalf uur wandelen per dag niet per se veel is, zeker niet als ze windhond-genen heeft, hè!

Ik kan me voorstellen dat ze zich een beetje verveelt in de keuken en zichzelf dan maar op haar eigen manier vermaakt!

Heb je al geprobeerd om haar naast haar kluif nog wat andere dingen te geven om op te bijten? Misschien van hout als ze dat fijn vindt; ik heb gezien dat er in dierenwinkels en online van alles te vinden is, verschillende soorten hout en zelfs hertengeweien of runderhoeven!

Misschien heeft ze gewoon een sterke kauwbehoefte en vindt ze de textuur van je meubels lekkerder dan die van haar kluif?

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

En trouwens,

@Julisaxel,

Heb je al eens een DNA-test laten doen om de afstamming van je kruising te achterhalen?

De reden dat ik dit topic weer even omhoog heb gehaald, was eigenlijk omdat ik dat graag wilde weten, want iemand anders had je topic over de kruisingen van je hond weer opgepakt 😁!

Ik vind dat @jador gelijk heeft; de hond die je in het park tegenkwam en die een kruising tussen een beagle en een podenco zou zijn, lijkt eigenlijk meer op een windhond. Dus als jouw hond op hem lijkt, dacht ik dat ze misschien wel wat windhond-genen in haar stamboom heeft! Ik weet niet of dit je vraag beantwoordt?

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

"Cellulose maakt deel uit van de familie van de onverteerbare complexe koolhydraten"

Haha!

(Echt erg hè? "Wamiz" is besmettelijk! Ik heb de "Haha" van Turdusmerula en de "hè" van Bangdji overgenomen😂)

Leeleebijou,

Hier is "MIJN grote off-topic wetenschapsverhaal😁" (pas op: gevaarlijk!)

Vrijwel geen enkel levend wezen kan cellulose echt verteren.

Koeien hebben meerdere magen om de vertering te optimaliseren, maar toch voedt een koeienvlaai nog steeds honderden organismen, insecten en bacteriën, en is het een uitstekende meststof!

Het konijn heeft er dan weer voor gekozen om twee keer hetzelfde te eten; daarom "peuzelt" hij zijn keutels op, het smaakt de tweede keer blijkbaar zoveel beter 😂!

Zelfs de termiet die stoer doet door te zeggen dat hij hout kan eten, kan dat eigenlijk helemaal niet. Het is een bacterie die in zijn maag leeft in symbiose en het hout verteert in plaats van die grote leugenaar. En maar goed ook, want dat is hoe we van termieten afkomen: we geven ze antibiotica! Dat doodt de bacterie en de termieten sterven dan letterlijk... van de honger!

Net zo wordt er gezegd dat "sla" geen calorieën bevat, maar dat is NIET WAAR! Hoe zouden Galapagosschildpadden anders meer dan 250 jaar oud worden, hè? Hoe zou een konijn anders zo hard kunnen rennen, hè? Hoe zou het mogelijk zijn dat de grootste dieren, van nu en vroeger, op het land en in de zee, herbivoren zijn (hè)?

Eigenlijk is cellulose een onverteerbare "suiker", net als de "zoetjes" die we in de koffie doen. Als je er niet dik van wordt, is dat omdat we het niet kunnen verteren!

Cellulose is in feite de basis van het leven op aarde!

Planten zijn de enige die materie kunnen creëren, "glucose" (wat de planten omzetten in onverteerbare cellulose).

Dieren moeten daarentegen eten en ademhalen om te overleven!

Iedereen kent de chemische reactie van de ademhaling wel: we zeggen dat we O2 inademen en CO2 en H2O uitstoten, en planten doen het omgekeerde, maar dat klopt niet, Haha!

Er mist namelijk een element aan de linkerkant om de vergelijking kloppend te maken: koolstof! Je kunt O2 niet veranderen in CO2 of H2O, zelfs niet door te ademen!

De echte vergelijking is: "we ETEN GLUCOSE, we ademen O2 in en we stoten CO2 en H2O uit, en planten doen het omgekeerde".

Planten "zetten CO2 om" in O2, dat weet iedereen, maar ze maken tussendoor vooral glucose aan, het startpunt van de voedselketen! En wij doen het omgekeerde! Daarom gaat een diabeet dood bij een hypo, want zonder suiker in het bloed heeft ademhalen geen zin!

Sorry, Leeleebijou (en de anderen!), wat je zei riep herinneringen op!

Het was mijn midlifecrisis (en nog wat...), het deed me eraan denken dat ik ooit naar school ben geweest! 😂 Maar goed, behalve een beetje kletsen op Wamiz heb je niet zo veel aan "naar school gaan", hè!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Toen mijn Aussie nog een flinke pup was (ik weet niet meer precies hoe oud), heb ik een paar dagen lang de poten van de keukenstoelen moeten omwikkelen met theedoeken of andere dikke stoffen. Tegelijkertijd gaf ik hem stokken waar hij naar hartenlust op mocht kluiven. Die fase duurde gelukkig niet lang, maar ik denk echt dat die stukken hout mijn stoelen hebben gered!
    Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Smartsam, ja je hebt gelijk, hij heeft die hele Berezina trouwens niet echt goed verteerd!! 😁

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

In jouw geval blijft een camera de beste optie. Die van mij pakt altijd de tijdschriften aan, hij is echt een groot fan van Historia!

Met een camera met luidspreker kun je hem corrigeren en tegen hem praten alsof je gewoon aanwezig bent.

Bovendien associeert de hond je stem met je aanwezigheid.

Na verloop van tijd gebruik ik de mijne alleen nog als 'dummy', behalve als we net een vakantieperiode achter de rug hebben waarin hij er weer aan gewend is geraakt dat we constant bij hem zijn. Dat was deze week het geval toen we na de vakantie weer aan het werk gingen. Met de camera als dummy op een vaste stand ging het verhaal van Napoleon in snippers op, maar als de camera beweegt en het lichtje brandt, gaat hij er braaf voor liggen ;)

Vertaald Frans
    P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt. Mijn fout.

Essentiële citronella-olie kan ook effectief zijn.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Euh Piotr 👎 karton is toch gewoon cellulose?

Cellulose hoort bij de complexe koolhydraten die niet door een hond kunnen worden opgenomen, en meer specifiek bij de onoplosbare voedingsvezels. Met andere woorden: dit betekent dat een hond niet in staat is om cellulose te verteren of op te nemen. Het gaat alleen maar door het spijsverteringsstelsel heen zonder de hond calorieën te leveren.

Je vindt de cellulose die de hond heeft binnengekregen dan ook gewoon weer terug in de ontlasting.

Als hij een klein beetje binnenkrijgt is dat niet erg, maar het wordt niet afgebroken; het komt er aan de achterkant gewoon weer als stukjes karton uit 😅

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Julisaxel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Al eet hij wat stukjes karton op, dat kan echt geen kwaad (al kun je bedrukt karton met inkt beter vermijden). Het maagzuur van een hond is zo krachtig dat het karton binnen no-time is afgebroken.

Super, ik ga de kartonnen dozen proberen en ik heb net een camera met luidspreker gekocht. Eens kijken of we de situatie zo een beetje kunnen veranderen :)

Vertaald Frans
    P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zelfs als hij wat stukjes karton binnenkrijgt, kan dat geen kwaad (al kun je karton met inkt beter vermijden).

Het maagzuur van een hond is namelijk zo krachtig dat het karton binnen no-time wordt afgebroken.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!