Mijn hond probeert tegen me aan te rijden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het gedrag van mijn hond. Sinds een week wil hij steeds aan mijn kruis snuffelen en elke keer als dat lukt, probeert hij tegen mijn arm of been aan te rijden. Tenminste, dat is hoe mijn man het ziet; voor mij voelt het alsof hij gewoon wil dat ik hem optil (een slechte gewoonte die ik hem heb aangeleerd ^^"). Toch vertoonde hij dit gedrag vorige week nog niet. En het is systematisch: hij snuffelt en probeert te rijden. Goed om te weten: we proberen momenteel zwanger te worden.

Wat denken jullie? Zou er een verband kunnen zijn? Wat moet ik doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties :)

Kikaah: ach nee hoor, ik beweer helemaal niet dat mijn hond me probeert te domineren, maar ik vond zijn gedrag gewoon opvallend.

Na twee of drie keer 'nee' is hij ermee gestopt, dus... je zou kunnen zeggen dat het heeft gewerkt, al is het nog wat vroeg om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

http://www.primitif-addict.com/comportement-canin/mon-chien-veut-me-dominer-mon-chien-est-dominant/

http://www.primitif-addict.com/general/carnaval-articles-la-dominance-chez-le-chien/

We moeten echt eens ophouden met het idee dat honden mensen willen domineren...

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Hanamineko,

Honden zijn erg gevoelig voor veranderingen in geuren, en dan vooral die door de hormonale cyclus van vrouwen komen.

Bij sommige honden zie je gedragsveranderingen, de één wat meer dan de ander, tijdens de ongesteldheid of de ovulatie. Dit kan ook gebeuren net na seks of tijdens een zwangerschap.

Het komt trouwens wel eens voor dat honden hierdoor ineens een passie voor ondergoed ontwikkelen.

Nu is het zo dat het rijden van een hond niet altijd met seksuele opwinding te maken heeft. Daarom helpt castratie bij slechts een derde van de honden om het rijgedrag echt te verminderen.

Eigenlijk komt het rijden meestal door overprikkeling, een behoefte aan aandacht, zin om te spelen, of als een manier om stress of angst te uiten.

Het heeft trouwens absoluut niets te maken met de wil om de mens te domineren.

Wat je eraan moet doen? Eigenlijk niet zo heel veel.

Laat het hem niet doen, maar zonder hem af te blaffen of te dreigen. Het is geen 'stout' gedrag wat hij laat zien; hij reageert simpelweg op een biologische behoefte.

Eigenlijk zou je moeten beginnen met hem niet meer aan je kruis te laten snuffelen door hem opzij te schuiven en te negeren zodra hij begint. Blijft hij aandringen? Probeer hem dan af te leiden met een andere activiteit die hij erg leuk vindt... BEHALVE als hij het alleen doet om je aandacht te trekken. In dat geval werkt het averechts en kun je hem beter een duidelijke "nee" geven, met een lage en kordate stem, zonder boos te worden of te schreeuwen. Zie die "nee" als een soort menselijke grom.

Vertaald Frans
    L
    Laura3737 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Even om precies op je vraag te antwoorden: ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij met de hond van vrienden waar ik af en toe op paste. Ik volgde in die periode een hormoonbehandeling.

Ik moest hem regelmatig alleen in een kamer laten, omdat hij me anders probeerde te domineren of op me wilde rijden, net als bij jou. Dat hield op zodra ik met de behandeling stopte.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!