Mijn hond is drachtig en eet niet meer

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn Foxterriër van 4 jaar is nu 5 weken drachtig. Morgen is het al 2 weken dat ze bijna niets meer eet. Ze eet alleen maar een paar hapjes tussen de middag en 's avonds. (verse biefstuk, kip, ham, spekjes, want brokken en blikvoer zijn echt onmogelijk)

We zijn al 5 keer bij de dierenarts geweest. Ze heeft 2 bloedonderzoeken gehad om te kijken of er geen sprake was van vergiftiging, ze heeft 2 echo's gehad die de dracht bevestigen en er zijn geen dode puppy's te zien. Ze heeft ook een röntgenfoto gehad waar niets op te zien was. Ze heeft wel een antibioticakuur en een ontstekingsremmer gehad, en daarna een behandeling voor haar maag, maar er is nog steeds geen verbetering.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze niet is afgevallen, maar ze komt natuurlijk ook niet aan. Ze heeft geen koorts.

Ze is niet sip, haar gedrag is nog steeds hetzelfde.

De 3 dierenartsen begrijpen het niet echt en hebben eigenlijk alles al geprobeerd.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Bedankt alvast voor jullie hulp en ervaringen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Bij sommige drachtige honden komt een verminderde eetlust best vaak voor, vooral tussen de vierde en zesde week. Dit kan een paar dagen duren. Het feit dat ze op gewicht blijft, levendig is en de echo's en onderzoeken normaal waren, is eigenlijk heel geruststellend. Blijf haar kleine beetjes van heel smakelijk voer aanbieden en houd haar algemene toestand goed in de gaten. Als haar eetlust niet terugkomt of als haar conditie verslechtert, is een nieuw onderzoek bij de dierenarts nodig om minder vaak voorkomende oorzaken uit te sluiten.

Groetjes,

Romane

Vertaald Frans
    U
    Ursula1952 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn Pekinees is nu 5 weken drachtig en eet helemaal niets meer. Soms krijgt ze nog een klein beetje melkbrood gedoopt in rijstmelk binnen. Drinken doet ze ook niet meer. Ik geef haar nu geitenmelk aangelengd met water met een groot plastic spuitje, anders droogt ze helemaal uit. 

Sterkte! 

Vertaald Frans
    C
    Cantaljo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Guessv,

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij met mijn Leonberger van 2 jaar, haar eerste nestje. Alleen begon zij haar eten al te weigeren direct nadat ze terugkwam van de dekking. De dekking verliep hartstikke goed, de reu was erg zachtaardig en de mensen waren heel lief en attent voor haar, dus van een trauma is geen sprake...

Ik geef mijn honden al 9 jaar BARF. Ze moet nu over een week bevallen en het wordt alleen maar erger; ik bied haar sinds 2 weken zelfs hoogwaardige brokken aan, kippenpoten, eendennekken (groenten, zalmolie, gewoon vlees, ze moet er echt niets meer van hebben). Maar het blijft hetzelfde, alles bij elkaar eet ze nog geen 600 gram per dag....

We hebben bloedonderzoek laten doen; daar kwam niets uit, ook op de röntgenfoto's was alles oké. De dierenartsen snappen er ook niets van. Ze verwacht minstens 8 pups en is sinds het begin 6 kg aangekomen, dus alles lijkt normaal, maar voor mij is het een constante bron van stress. Hoe zal het met de puppy's gaan, zal ze wel genoeg melk hebben...? Kortom, ik zit in dezelfde situatie als jij, maar ik kan je helaas geen oplossing bieden....

Vertaald Frans
    F
    Fanegi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn hondje van 3 jaar is drachtig en nu bijna een maand ver. Ze eet haar brokjes niet meer en ze zondert zich af. Ik maak me ook zorgen, want het is haar eerste nestje.

Vertaald Frans
    F
    Fanegi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn foxterriër-teefje van 4 jaar is nu 5 weken drachtig. Morgen is het al twee weken dat ze bijna niets meer eet. Ze eet alleen 's middags en 's avonds een paar hapjes (verse biefstuk, kip, ham of spekjes, want brokken en blikvoer wil ze echt absoluut niet). We zijn al 5 keer bij de dierenarts geweest. Ze heeft twee keer een bloedonderzoek gehad om te kijken of er sprake was van vergiftiging, en ze heeft twee echo's gehad die de dracht bevestigen en laten zien dat er geen dode puppy's zijn. Er is ook een röntgenfoto gemaakt waar niets geks op te zien was. Ze heeft wel een antibioticakuur en ontstekingsremmers gehad, en daarnaast iets voor haar maag, maar er is nog steeds geen verbetering. Ze is gelukkig niet afgevallen, maar ze komt natuurlijk ook niet aan. Ze heeft geen koorts en is ook niet lusteloos; haar gedrag is nog steeds hetzelfde. De drie verschillende dierenartsen begrijpen het niet echt en hebben eigenlijk alles al geprobeerd. Is er iemand die dit probleem herkent? Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en ervaringen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Guessv,

Het is erg jammer dat je de waardevolle adviezen van Sofi771 niet ter harte neemt. Ze zijn namelijk heel relevant, want het probleem komt waarschijnlijk echt door haar voeding. Ik ben niet bekend met Raw Barf, maar voor een drachtige hond is het wel belangrijk om haar over te zetten op puppybrokken. Zalmolie kan inderdaad helpen om de eetlust weer op te wekken, maar ze lijkt ook wel een beetje verwend te zijn door alle extraatjes die ze nu krijgt. Let wel: het is heel normaal dat een drachtige hond de eerste weken haar eetlust verliest. Het is echt heel bizar dat geen van de drie dierenartsen je daarover heeft gerustgesteld, want dit is algemeen bekend en je leest het op elke website die over dracht gaat.

Pas op met dierenartsen die aan de lopende band onderzoeken en analyses willen doen; dat is voor hen erg winstgevend.

Luister naar de adviezen van mensen die het goed met je voorhebben en schiet niet meteen in de verdediging, ook al is het niet het antwoord waar je op hoopte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ze ander voer nog wel gewoon met smaak zou eten, zouden we ons niet zo'n zorgen maken, maar zelfs de dingen waar ze dol op is krijgen we er nu met moeite in.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vat het helemaal niet verkeerd op hoor, maar je zegt dat ze haar brokjes weigert maar de extraatjes wel aanneemt. Dan is het probleem dus niet een gebrek aan eetlust, maar eerder een beetje "kuren", toch?

Mijn hond heeft zijn bak ook wel eens laten staan toen hij nog brokjes kreeg, dat komt best vaak voor. Als ze de brokjes weigert, hoeft dat niet direct te betekenen dat ze geen honger heeft. Zoals je het omschrijft, zijn echt alleen de brokjes het probleem en niet haar eetlust.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben niet defensief hoor, ik heb je trouwens al bedankt voor je advies. We zijn 40 en hebben al jaren hetzelfde hondenras en we geven altijd hetzelfde voer. Ik wil er trouwens bij zeggen dat we 4 honden hebben... Ze at altijd heel goed en we hebben niets veranderd, maar zij is van de ene op de andere dag gestopt met eten. Dus we passen ons aan en op advies van 3 dierenartsen variëren we nu haar voeding.

Ik ben op zoek naar tips van mensen die dit ook hebben meegemaakt. Ik ben niet op zoek naar voedingsadvies, vat het niet verkeerd op, maar je hebt het nergens anders over. En een hond die een stukje verse biefstuk weigert, gaat echt niet ineens wel eten als er wat zalmolie bij zit. Toch bedankt voor je reacties, maar ze hebben niet echt betrekking op ons probleem. Daarom besteed ik er verder niet zoveel aandacht aan. Bedankt.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Schiet je nu in de verdediging??

Ik had al de gedachte dat als ze minder eetlust had en je nu alternatieve dingen geeft zoals gehaktballetjes en zo, het logisch is dat ze haar brokken niet meer interessant vindt. Je bent echt niet de enige eigenaar die deze "fout" heeft gemaakt. Je kunt je hond nu niet zonder eten zetten om haar weer aan de brokken te krijgen omdat ze drachtig is, maar de voeding die je nu geeft gaat tekorten veroorzaken, dus daar kun je ook niet mee doorgaan. Zalmolie proberen kan ook, maar daar reageer je niet op, dus blijkbaar interesseert dat je niet. Al denk ik ook niet dat ze dat lekkerder vindt dan balletjes en ham.

Als je het bij de dierenarts hebt laten nakijken en het probleem is niet lichamelijk, dan is het waarschijnlijk gedrag.

Om tekorten te voorkomen zou je kunnen overstappen op Raw of BARF, maar blijkbaar heb je daar niks mee, dus dan houdt het voor mij ook een beetje op. Als mijn hulp je niet interesseert, mag je me dat gewoon rechtstreeks zeggen hoor. Ik heb je wat suggesties en oplossingen gegeven, maar als dat niet bij je past, dan is dat maar zo. Ik hoop dat je bij anderen wel vindt wat je zoekt, want afgezien van stoppen met de extraatjes, zalmolie toevoegen of overstappen op BARF/Raw, zie ik niet echt in wat je er nog aan kunt doen.

Trouwens, RC is niet zo'n geweldige brok en best duur voor wat het is. Maar goed, ik denk dat je daar niet op zit te wachten. Mocht je haar later toch betere voeding willen geven, dan zul je haar brokken moeten heroverwegen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer