Mijn hond accepteert mijn puppy niet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Ik heb al meer dan twee jaar een teefje, een kruising tussen een spaniël en een setter. Ze is vier jaar oud en komt uit het asiel met, zoals wel vaker, een moeilijk verleden...

Mijn vriendin en ik wilden graag een tweede hondje erbij, een reutje van hetzelfde type. Hij is er nu vijf dagen. Hij is pas twee maanden oud en dus echt een druktemaker ;) (we hebben vooraf de dierenarts om advies gevraagd en die raadde een reutje aan, gelet op haar karakter).

Als mijn hond binnen is, kijkt ze hem heel boos aan. Ze komt haar bank niet af (ik weet het...) en zodra hij in de buurt komt om te spelen of langsloopt, gromt ze naar hem. Ze loopt ook niet meer ontspannen door het huis zoals vroeger... Ze is echt enorm gespannen. Zondagavond heeft ze hem zelfs aangevallen. Hij had gelukkig geen verwondingen, ze heeft hem alleen even flink gehapt, maar we zijn nu wel bang.

Tijdens het wandelen buiten negeert ze hem volledig en zodra hij bij haar in de buurt komt, loopt ze weg.

Ik wil jullie alvast bedanken voor de tips of voor het delen van jullie eigen ervaringen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lindsamaurice Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb hetzelfde probleem met mijn volwassen reu en mijn golden retriever puppy (teefje). Ik vroeg me af of het bij jou inmiddels is opgelost en hoe je dat hebt aangepakt? En hoe lang duurde het ongeveer?

Bedankt voor je reactie, daar zouden we echt veel aan hebben..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit gedrag is eigenlijk heel normaal. Je hondje woont al een tijdje bij je, het is haar territorium en ze had haar baasje tot nu toe helemaal voor zichzelf. Bovendien zeg je dat ze een moeilijk verleden heeft gehad, dus het hangt er ook maar net vanaf wat ze allemaal heeft meegemaakt.

De nieuwkomer is een puppy en instinctief trek je daar waarschijnlijk toch iets meer naartoe. Een pup vraagt nu eenmaal veel aandacht, ook al doe je dat niet expres, maar je hond voelt dat wel aan.

Je moet haar de tijd geven, maar ook laten zien dat je er nog steeds voor haar bent. Word niet boos op haar, maar laat haar juist voelen dat je nog net zoveel van haar houdt als vroeger.

Meestal lost de tijd het wel op, zodra iedereen aan de nieuwe situatie gewend is. Het is wel zo dat het soms niet werkt; sommige honden zijn gewoon niet gemaakt om samen te leven, net als bij mensen. Maar ik denk dat ze vooral wat tijd nodig heeft om te wennen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wacht nog even met de gedragstherapeut ;) het gaat elke dag een stukje beter, bedankt voor al jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nioko, het is pas 5 dagen, je zult dus nog wat geduld moeten hebben voordat het beter gaat. Ik denk dat als je hond hem nu al niet bijt of wild aanvalt, dat al een heel positief punt is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Straf de hond VOORAL niet als de pup bij haar in de buurt komt, want daarmee maak je de situatie alleen maar erger. Je wakkert zo juist een echt conflict aan dat nog veel serieuzer kan aflopen. Op de rug liggen is een onderdanige houding en dat is in deze situatie niet passend. Bovendien gaat een hond normaal gesproken uit zichzelf op de rug liggen (zoals Gucci, terwijl ik haar nooit in die positie heb gedwongen), maar het is niet aan jou om haar zo neer te leggen.

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet ze het gewoon zelf uit laten zoeken... maar wel terwijl je een oogje in het zeil houdt...

Als de pup naar de volwassen hond toe gaat, laat je hem gewoon begaan en tegelijkertijd... praat je tegen je hond...

"Zie je wel (terwijl je de naam van je hond noemt)... XXXX is hartstikke lief, ja hij komt je gewoon even gedag zeggen... nee, niet grommen hoor..." en dat doe je dan met een zachte stem...

Wat het eten betreft, daar raakt ze vanzelf wel aan gewend...

Als ik verschillende honden te logeren heb, zijn sommigen van huis uit gewend (omdat ze daar de enige hond zijn) dat hun voer de hele dag klaarstaat.

Hier geef ik ze hun voerbak en let ik even op... na een tijdje haal ik de bak weer weg...

Ik zet het 's middags weer voor ze neer als ze het nog niet op hebben.

Na twee dagen hebben ze het wel door en nemen ze het ritme van de anderen over.

En vergeet niet, je hebt de pup pas vijf dagen... met wat geduld en een hoop liefde... komt het allemaal vanzelf wel goed.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Toch is dat precies wat we doen, tegelijkertijd de voerbak neerzetten enzo, maar voordat de puppy kwam had onze hond geen vaste tijden om te eten. Haar bak stond de hele dag op de grond en ze at wanneer ze maar wilde, maar nu is dat natuurlijk een hele verandering en daarom eet ze minder!

Gelukkig ben ik de komende drie maanden thuis, dus ik hoop dat het dan een stuk beter gaat...!

Als ik het goed begrijp, moet ik mijn hond dus niet op haar rug leggen en zelf het mannetje weghalen?

En sinds die aanval straffen we haar als hij bij haar in de buurt komt, uit angst voor nog een incident...!

Bedankt p'titefleur

Gwash95: onze hond is niet super sociaal, zowel tijdens het wandelen als in huis, maar normaal gesproken is ze niet agressief. Daarom zei de dierenarts ook: een reutje van een vergelijkbaar of hetzelfde ras, en geen teefje. We hebben ons van tevoren echt wel goed geïnformeerd! Bedankt ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij de eerste ontmoeting was het beter geweest om dit op een neutrale plek te doen (een park bijvoorbeeld). En ze daar dan lekker los te laten, zodat ze elkaar rustig kunnen leren kennen. Je hond is al een tijdje alleen, dus dit is nieuw voor haar. Maar als ze uit het asiel komt, heeft ze daar natuurlijk wel met andere honden samengeleefd. Het is belangrijk om haar te laten grommen, zolang het maar niet uit de hand loopt. Geef de pup niet meer aandacht dan je hond. Sterker nog: als je hond nogal jaloers is aangelegd, geef haar dan in het begin juist wat extra aandacht totdat ze gewend is. Ze heeft echt even tijd nodig om de pup te accepteren, dus je moet geduld hebben.

Dit is vaak wat er gebeurt als de kennismaking te plotseling gaat, door gewoon de deur open te doen en de pup naar binnen te brengen. Het was beter geweest om ze, zoals ik al zei, op neutraal terrein te laten ontmoeten, in een park bijvoorbeeld. Dan had je hond niet direct het gevoel gehad dat ze haar territorium moest verdedigen, wat in huis natuurlijk wel zo is. Als ze op de bank ligt en gromt, is dat waarschijnlijk haar manier om te laten weten dat het HAAR bank is.

Hoe reageer jij op haar als ze begint te grommen? Zolang het niet echt agressief wordt en ze niet naar de pup uithaalt, hoef je haar niet te straffen. Probeer in plaats daarvan haar aandacht af te leiden met een lekker snoepje.

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En trouwens, sociaal gedrag kun je gewoon aanleren.... Wat mij betreft is het aan het baasje om je hond op te voeden zodat hij sociaal is of wordt.... Natuurlijk heb je bij honden altijd wel uitzonderingen....

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!