Mag een minderjarige eigenaar zijn van een hond?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb een simpele vraag voor jullie: mag een minderjarige de officiële eigenaar zijn van een hond?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  •  Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn zinnen zijn blijkbaar prima te begrijpen, want mensen kunnen me gewoon antwoorden zonder dat ze me vragen om iets te verduidelijken..

Zeker, maar soms is het echt flink puzzelen om het te ontcijferen (dat zeg ik niet alleen tegen jou, maar in het algemeen hoor, want naast de taalfouten gebruiken sommigen de verkeerde woorden, of woorden die niet eens bestaan, vergeten ze woorden, of maken ze zinnen die nergens op slaan...). Dan wordt het onmogelijk om het te begrijpen, en dus ook om te antwoorden. En dat terwijl je de ander soms echt heel graag wilt helpen, omdat je ziet dat het een serieuze hulpvraag is; maar dat lukt gewoon niet als het bericht onleesbaar is... :(

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nhawak, wat je zegt klopt helemaal, maar met het kleine verschil dat een hond van de ene naar de andere eigenaar overgaat via een koopovereenkomst (fokker/klant). In dat geval kan een hond alleen aan een minderjarige worden verkocht met toestemming van de ouders.

Als er geen sprake is van een commerciële transactie, dan doet de leeftijd van de eigenaar er eigenlijk niet toe. Alleen al door het vaccinatieboekje of het registratiebewijs van de chip (of tatoeage) op naam van een minderjarige te zetten, wordt diegene officieel de eigenaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Volgens de wet wordt een hond gezien als een object, en niets houdt je als minderjarige tegen om een object te kopen en dit op je eigen naam te zetten. Er geldt echter een uitzondering voor honden die als gevaarlijk zijn gecategoriseerd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, daar heb je het :p

Ik heb trouwens geen idee waarom ze zijn uitgesloten, daar kwam ik net pas achter toen ik de toegestane leeftijd checkte..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ik me niet vergis, kan een hond (behalve die uit groep 7 (staande honden) die vrij verkrijgbaar zijn) eigendom zijn van een minderjarige van 16 jaar (niet jonger) als de ouders hiermee instemmen. Anders is het illegaal.

Zelf had ik mijn honden tot mijn 18e op naam van mijn moeder staan vanwege al het gedoe met het papierwerk, maar ik weet niet meer precies waarom... Misschien voor de verzekering. Ik weet het niet meer.

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Ps: weet dat ik het niet erg vind om spelfouten te maken, je bent vrij om niet op mij te reageren en/of me niet te lezen als je je daaraan stoort.)

(Tja, als je uiteindelijk niet wordt begrepen omdat het onleesbaar is, is het misschien toch wel de moeite waard om een beetje je best te doen. We kunnen namelijk niet reageren op iets wat we niet begrijpen, simpelweg omdat er door de vele fouten geen touw meer aan de zinnen vast te knopen is. Dus als je voor je plezier zoveel mogelijk fouten blijft maken, moet je niet raar opkijken dat sommige mensen zich 'ergeren' (al kan een typefout natuurlijk altijd gebeuren, zeker als je snel wilt typen :p), en tja... al is het maar uit respect voor de mensen die die zinnen moeten ontcijferen die misschien wel iets zinvols proberen te zeggen... 🙄

"Maar goed, dat is mijn eigen mening" 😁)

Vertaald Frans
    Jador
    Rapporteren

Ik ben hartstikke rustig hoor, geen zorgen! Je ontkent alleen gewoon een feit.

Geen van je argumenten snijdt hout, lili-75.

"In bepaalde situaties kan het problemen opleveren en ik weet niet zeker of het legaal is" = jawel, dat is het wel.

"Tijdens het reizen kan de hond geweigerd worden" = en waarom dan? Een hond heeft om te reizen een paspoort nodig vanwege zijn gezondheidstoestand en niet vanwege de status van de eigenaar.

"In het geval van achterlating of als de hond bijt" = de hond is van de eigenaar en de verplichtingen liggen bij diegene. Als de eigenaar minderjarig is, valt de civiele of strafrechtelijke aansprakelijkheid op de wettelijke vertegenwoordiger, in dit geval de ouder.

Dus als ik het heb over de verantwoordelijkheid die mij was toevertrouwd, dan bedoel ik de morele verantwoordelijkheid; namelijk dat het mijn taak was om het leven van mijn hond te respecteren en er goed voor te zorgen.

Vertaald Frans
    Jador
    Rapporteren

Waarom lili-75 "daarentegen 10 jaar dat lijkt me een beetje raar en riskant" (ik citeer je, zelfs met de fouten!), dus waarom deze zin!!?!!

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen en ja hoor, ik had mijn eerste hond op mijn eigen naam toen ik 10 was. Een kwestie van opvoeding en verantwoordelijkheid: voor mijn ouders was het duidelijk dat, gezien mijn passie en mijn wil om een hond te hebben, ze met deze stap mijn verantwoordelijkheid voor dit dier wilden benadrukken. Ik moest overal zelf voor zorgen (voer, opvoeding, uitlaten, hygiëne, dierenartskosten en de trimsalon, want het was een kleine bichon). Op die leeftijd vroeg ik geen speelgoed meer voor Kerst of mijn verjaardag, dus ik kreeg geld dat ik aan mijn hondje besteedde. En dat was hard nodig ook (ik moest ook echt moeite doen om het te verdienen!) omdat ze vaak ziek was.

Dus ja, het kan gewoon, of je het nu leuk vindt of niet...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niet precies in welke categorie mijn hond valt, het is een Chihuahua x Jack Russell. Ik word op 22 november 16, kan ik dan mijn naam op de chippapieren en in het gezondheidsboekje laten zetten?

Vertaald Frans
    Jador
    Rapporteren

Ja, tenzij het een hond uit categorie 1 of 2 is. Ik had mijn eerste hond al toen ik 10 was.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!