Ik weet niet of dit onderwerp nog actueel is ;-) Ik heb een vakdiploma in het fokken van honden en ik fok hobbymatig chihuahua's...
Ik sluit me aan bij de meningen hierboven. De keuze van het ras is behoorlijk strategisch. Je moet weten dat kleine rassen 'meer opleveren'. Pups verkopen makkelijker en voor meer geld dan grote honden, zeker als je in de buurt van grote steden zit. Dat gezegd hebbende, is de voortplanting bij kleine hondjes vaak wel wat lastiger. Je moet ook de concurrentie goed analyseren voordat je hier fulltime in stapt. Bij de chihuahua's bijvoorbeeld: in bepaalde regio's heb je tientallen fokkers, waardoor er veel aanbod is en soms zelfs meer dan er vraag is...
Vergeet ook de concurrentie niet van alle particulieren die 'gelegenheidsnestjes' hebben en hun pups veel goedkoper verkopen dan de professionals. Die laatsten hebben natuurlijk veel meer vaste lasten als ze fulltime bezig zijn, waardoor ze hun pups noodgedwongen duurder moeten verkopen.
Het is mogelijk om te leven van het fokken van honden, maar dan moet je wel veel pups produceren en keuzes maken die niet altijd makkelijk zijn als je echt van je honden houdt. Denk bijvoorbeeld aan het herplaatsen van volwassen honden die je al jaren hebt, maar die niet meer kunnen fokken :-(. Je moet een hele strenge selectie toepassen op je ouderdieren, vooral wat betreft erfelijke afwijkingen, om de kans op gezonde pups te maximaliseren en een goede reputatie voor je kennel op te bouwen.
Eigenlijk is het net als bij elk ander bedrijf: het kan werken, maar je moet een manier vinden om je te onderscheiden van de rest. Bijvoorbeeld door te fokken met specifieke bloedlijnen of kleuren waar veel vraag naar is...
Let ook goed op voordat je ergens begint: check bij de gemeente of het wel mag, want sommige gemeentes verbieden fokkerijen. Informeer je ook goed over alle regels voor de inrichting en de afstand tot de buren, afhankelijk van het aantal volwassen honden dat je houdt...
Nog een punt om over na te denken: het vinden van DE juiste huisjes voor je pups. Soms kom je geweldige mensen tegen die regelmatig updates sturen of zelfs vrienden worden. Maar soms is het lastig: je krijgt hele rare telefoontjes en berichtjes, of ze gaan naar andere fokkers die ze compleet uitbuiten, of naar een stel klootzakken die ze weer doorverkopen op Marktplaats of naar het asiel brengen... Kortom, je maakt van alles mee. Je moet leren om mensen snel in te schatten. Door schade en schande word je wijs en leer je de praatjes wel te doorzien, maar het blijft echt niet makkelijk...
Al met al is het een prachtig vak dat goed kan lopen als je je van tevoren goed voorbereidt (marktonderzoek, ondernemingsplan, concurrentieanalyse, nadenken over je eigen vaardigheden, ervaringen uitwisselen met mensen die al bezig zijn, enz.).