Kun je meedoen aan hondenshows met een gecastreerde hond?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Ik zou graag met mijn hond meedoen aan hondenshows als hij straks volwassen is. Maar omdat ik hem moet laten castreren, begin ik te twijfelen... Mag dat dan nog wel?

Het is een langharige dwergteckel merle (:

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De keuring bij de keurmeester voor de bevestiging duurt inderdaad maar 5 minuten, maar je moet vaak lang op je beurt wachten. Je hond moet rustig genoeg zijn. Oefen thuis alvast met hem netjes stil te laten staan zonder te veel gewiebel. Zorg ook dat hij zich laat aanraken door een vreemde (bijvoorbeeld een vriend): het gebit bekijken, aan zijn testikels voelen... Zo zie je vanzelf of het haalbaar is om hem te laten keuren (voor een keuring moet je namelijk betalen).

Er zijn genoeg heel "mooie" honden die niet worden goedgekeurd: als ze niet aan de rasstandaard voldoen (die kun je uitgebreid terugvinden bij je rasvereniging), kan het soms liggen aan een gebit dat niet perfect is, een paar centimeter boven de maximale schofthoogte, of ongewenst gedrag (bijvoorbeeld als de hond niet stil kan blijven staan).

Je kunt de komende shows waar zo'n keuring plaatsvindt vinden op de website van CEDIA.

Wat hondenshows betreft, dat is echt niet zo simpel als het lijkt. Je moet veel oefenen en het is echt een wereldje van professionals. Je moet vaak lang wachten voor je de ring in mag. De hond moet goed in de "stand" kunnen blijven staan (en dat is echt lastiger dan je denkt)... Kortom, ga eerst eens als kijker naar een show, liefst een clubmatch voor jouw ras. Dan zie je vanzelf hoe jouw hond in het plaatje past.

Vertaald Frans
    S
    Sirelvis54 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt Emma! Ja, de motivatie voor de keuring is vooral voor mezelf :) De hondenshows zijn dan gewoon een extraatje. Hij is niet per se reactief naar andere honden toe, in ieder geval niet agressief, maar hij kan wel wat enthousiast zijn. Het commando 'blijf' wordt nog een uitdaging (vooral met al die prikkels), maar ik heb contact gehad met een organisator en die zei dat het in totaal maar 5 minuutjes duurt.

Superbedankt voor deze duidelijke info!

Misschien kan ik hem mee laten doen aan shows (als ze hem mooi genoeg vinden) om gewoon wat advies te krijgen zonder dat het om de prijzen gaat... mocht hij gecastreerd zijn. En sowieso gaan we als toeschouwer kijken, dat zeker :)

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kunt hem laten keuren (al begrijp ik je motivatie niet helemaal... misschien om te zien of hij aan de rasstandaard voldoet, of om het nest van de fokker in de schijnwerpers te zetten?).

En daarna kun je dan overgaan tot een castratie.

Let wel op als je hond gedragsproblemen heeft: zo'n keuring vindt plaats in de directe nabijheid van andere, niet-gecastreerde reuen (dus als je hond reactief is, kan dat nogal spannend worden). Je hond moet ook netjes aan de lijn lopen, een paar minuten stil kunnen blijven staan (dat duurt best lang!) en zich zonder problemen laten betasten door de keurmeester, zowel bij zijn tanden ALS zijn testikels. Soms moeten ze ook even blijven staan terwijl ze gemeten worden.

En daarnaast: nee, hondenshows zijn in principe alleen voor intacte reuen.

Beide testikels moeten ingedaald zijn; dit wordt altijd gecontroleerd.

Hondenshows zijn er vooral om toekomstige fokhonden in de schijnwerpers te zetten.

Misschien dat er uitzonderingen mogelijk zijn bij de Raad van Beheer (de Franse tegenhanger is de SCC)? ... maar in ieder geval zul je nooit hoog eindigen. Het is volgens mij een utopie om een 'Uitmuntend' te krijgen van de keurmeesters voor een gecastreerde reu. Ik heb in ieder geval nog nooit een gecastreerde reu op een show gezien.

Ga anders eens als toeschouwer naar een show bij jou in de buurt. Dat geeft je een goed beeld van wat er verwacht wordt en hoe de sfeer is.

Vertaald Frans
    S
    Sirelvis54 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik zit met dezelfde vraag,

Ik wil mijn Franse bulldog laten keuren, maar ik moet hem laten castreren (vanwege gedragsproblemen en zelfs een neurologische hyperactiviteitsstoornis, daarom zie ik er toch maar vanaf om met hem te fokken :( )

Het is een prachtig exemplaar, ik krijg alleen maar complimenten (ook van zijn fokker), dus ik dacht dat hij misschien wel wat prijzen zou kunnen pakken op hondenshows :D gewoon voor de lol :)

Dus ook al is hij goedgekeurd maar wel gecastreerd, is dat dan een probleem voor schoonheidswedstrijden? :/

Bedankt

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Power teckel, echt geweldig. Dan moet je meteen denken aan een worsthondje met een jetpack.

:')

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Power teckel, echt geweldig. Het doet me meteen denken aan een worstenhondje met een jetpack.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De minimale leeftijd voor shows is 4 maanden. En vóór de tussenklasse (15 maanden) is het minder interessant.

En je reu wordt geslachtsrijp, en kan dus dekken, vanaf dat hij zes maanden oud is...

Als je je teven echt niet wilt laten steriliseren (want een gemotiveerde teckel kan ook honden dekken die veel groter zijn dan hijzelf), dan gaat je hond geen showcarrière tegemoet.

Even voor de goede orde: een gemotiveerde teckel kan zelfs een Rottweiler-teef dekken. Wat krijg je dan? Een power-teckel of een "rotckle":

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=lan9ZaiQjtQ]

Deze hond is best wel bijzonder. Hij heeft eindeloze energie, hij rennt en rennt en rennt (van de teckel, denk ik). Hij lijkt zich bewust van een kwetsbaarheid die hij eigenlijk niet heeft, wat zijn onderdanige gedrag verklaart (dat zie je niet in dit filmpje). Maar hij heeft flink wat pit tegenover andere honden en houdt van lekker lomp spelen (echt die Rottie-kant).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties (:

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De minimale leeftijd voor shows is 4 maanden. En vóór de tussenklasse (15 maanden) is het eigenlijk minder interessant.

Bovendien is je reu vanaf een maand of zes geslachtsrijp, en dus in staat om te dekken...

Als je je teefjes echt niet wilt laten steriliseren (want een gemotiveerde teckel kan ook honden dekken die veel groter zijn dan hijzelf), dan zal je hond geen showcarrière maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties! En kun je hem al laten meedoen aan wedstrijden voordat hij een maand oud is?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!