Kruising husky/samojeed?

L
Llywarn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Zoals de titel al verraadt, ben ik geïnteresseerd in de kruising husky/samojeed.

Ik zie de laatste maanden namelijk veel advertenties voor deze kruising voorbijkomen. Pups die worden verkocht voor de prijs van een rashond met stamboom, met alleen maar schattige puppyfoto's, maar ja, als ze klein zijn, zijn ze dat natuurlijk altijd hè...

Ik vroeg me dus af:

- Hoe zien ze eruit als ze volwassen zijn? (als je foto's hebt, heel graag!)

- Hoe zijn ze qua karakter? (ook al is elk beestje uniek, er zullen vast wel wat overeenkomsten zijn)

- Hoe zit het met de gezondheid, gezien de problemen met PRA (progressieve retina atrofie), hoornvliesdystrofie en staar bij de husky, en het risico op dysplasie bij de samojeed?

De advertenties gaan over pups die worden verkocht door 'profs' (althans, zo staan ze op de site geregistreerd).

Als er eigenaren van deze kruising op dit topic langskomen, schroom dan niet om je hond(en) even voor te stellen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

53 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Angelfia
    Angelfia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben het baasje van een jonge kruising Samojeed (75%) / Husky (25%). De reden dat ik voor een kruising heb gekozen, was vooral om geen stamboomhond te hebben en voor een betere gezondheid en weerstand van het dier. En ook omdat ik gewoon van kruisingen hou. Daarnaast wil ik graag aan skijoring met haar doen en ik vond deze combinatie erg interessant, en ze is natuurlijk ook prachtig. Kortom, mijn hond is in alle opzichten een schatje en ik ben super blij met haar. We wonen in de bergen en ik wilde graag een hond die daar echt in zijn element is. Momenteel zijn we op zoek naar een Samojeed-reu om deze mooie lijn voort te zetten, en vooral zodat ze een puppy kan krijgen die de rest van haar leven bij ons blijft. Als er iemand in de buurt van de Savoie een leuk vriendje aan haar wil voorstellen, laat het dan zeker even weten. Hier is een foto als reactie op de eerste post. Nog een hele fijne dag voor iedereen!

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal mee eens! Zelfs bij puppy's van hetzelfde ras kun je al heel verschillende karakters zien, en dat geldt zelfs voor pups uit hetzelfde nest. Dus bij kruisingen (welke mix het ook is) kun je echt niet beweren dat een pup zus of zo zal zijn, puur omdat je er toevallig eentje hebt gekend. Dat is echt een gok en bijna onverantwoord als het gaat om dit soort kruisingen van nogal specifieke rassen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Niet alle honden van deze kruising lijken op die van jou.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt een kruising niet echt 'aanraden'... het is een loterij. Die van jou heeft misschien alleen de goede eigenschappen van beide rassen meegekregen, maar een andere pup kan zomaar alleen de slechte eigenschappen hebben...

Een kruising komt wel eens voor (en alle pups verdienen natuurlijk een kans), maar het is niet iets om te stimuleren. Je kunt simpelweg niet rekenen op het resultaat zoals bij een ras dat al decennia vastligt!

Vertaald Frans
    D
    Django77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een kruising tussen een husky en een samojeed. Hij heeft een geweldig karakter en is super sociaal. Hij blaft nooit en is geen wegloper. Qua uiterlijk lijkt hij op een witte wolf, maar dan wat slanker dan zijn beide ouders. Hij is erg gehecht aan zijn baasje.

Het enige minpuntje is dat hij absoluut niet tegen alleen zijn kan (dit is echt heel belangrijk om rekening mee te houden. Dus als je de hele dag werkt en geen oppas kunt regelen, begin er dan niet aan).

Hetzelfde geldt voor zijn beweging: hij moet echt zijn energie kwijt kunnen, dus twee keer per dag flink naar buiten is wel het minste. Alleen een tuin is niet genoeg en dit soort honden op een appartement houden is echt onzin.

Hij is dol op kinderen en andere honden. Met katten gaat het prima, mits hij goed opgevoed is. Het jachtinstinct is wel sterk ontwikkeld (althans, bij mijn hond).

Het is een intelligente hond.

Ik raad hem echt aan iedereen aan die er goed voor kan zorgen (voldoende ruimte, lekker wandelen en gezelschap om hem heen).

Zijn gezondheid is perfect. Hij heeft geen last van de typische kwaaltjes van zijn voorouders. Mijn hond is nu 12 jaar oud, maar iedereen schat hem nog op 1 of 2 jaar.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik weet het niet precies, het was in mijn regio Poitou-Charentes. Ik zoek de advertentie even op en als ik hem vind, zet ik hem hier neer. Ik wist echt niet wat ik zag!
    De advertentie staat er niet meer op, ik heb hem twee dagen geleden nog gezien. Of ze heeft te veel berichten gekregen van boze mensen, of ze heeft al kopers gevonden... pfff.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik weet het niet meer precies, het was in mijn regio Poitou-Charentes. Ik ben de advertentie even aan het zoeken en als ik 'm vind, zal ik hem hier posten. Ik wist echt niet wat ik zag!

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb op Marktplaats zelfs een fokker gezien met puppy's die voor het grootste deel wit waren en die zei dat ze doof waren. Ik citeer: "dove honden begrijpen gebaren heel goed en zijn aanhankelijker naar hun baasje". Dat mens probeert een dove hond aan te prijzen alsof het een "ras" op zich is, alsof een dove hond bijna beter is dan een andere hond. Alweer van die beestjes die zomaar bij iedereen terecht kunnen komen... wat een grap.

Mijn ***, is dat niet die gek over wie vorig jaar een post op Wamiz stond en voor wie petities op FB rondgingen? Die expres met dove, gehandicapte borders fokte omdat ze "ook een kans verdienen"? Er was toen toch sprake van dat haar "bedrijf" gesloten zou worden wegens dierenmishandeling? Is ze nu weer bezig op Marktplaats?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zag op Marktplaats zelfs een fokker met Border-pups die grotendeels wit waren. Ze zei dat ze doof waren en ik citeer: "dove honden begrijpen gebaren heel goed en zijn veel aanhankelijker naar hun baasje". Dat mens probeert de voordelen van een dove hond aan te prijzen alsof het een ras op zich is, alsof een dove hond bijna beter is dan een andere hond... weer van die beestjes die bij de eerste de beste terecht kunnen komen... wat een grap.

Echt waar???

.....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik zag laatst op Marktplaats zelfs een fokker met overwegend witte Border Collie-pups die beweerde dat ze doof waren. Ik citeer: "dove honden begrijpen tekens heel goed en zijn aanhankelijker naar hun baasje". Die vrouw probeert de voordelen van een dove hond aan te prijzen alsof het om een speciaal "ras" gaat, alsof een dove hond bijna beter zou zijn dan een andere hond. Alweer van die stakkers die bij de eerste de beste terecht kunnen komen... echt een grap.
    Vertaald Frans
  • 30 reacties van 53

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer