Op de laatste huisdierenbeurs in Parijs hoorde ik een Samojeed-fokker tegen een stel erg geïnteresseerde klanten zeggen: "Het zijn perfecte gezelschapshonden die maar een uurtje aan de lijn hoeven te wandelen per dag."
Ik heb nog geprobeerd dat jonge stel op andere gedachten te brengen toen ik ze even verderop in de gangpaden tegenkwam, maar mijn woorden hadden totaal geen zin, omdat ze die fokker zo op haar woord geloofden!
Hoi,
Hoe kunnen jullie nou zo negatief zijn en iemand bang maken die misschien wel hartstikke goed voor dit ras zou zorgen?
Ik heb zelf een Samsky en eerlijk gezegd is het helemaal niet zoals jullie het omschrijven.
Het is een heel evenwichtige hond. We hadden dit ras niet specifiek uitgekozen, maar nu we haar hebben zijn we zelfs op zoek naar een tweede van hetzelfde ras, zoveel geluk brengt ze ons.
Een kruising tussen twee rassen brengt de plus- en minpunten van beide rassen samen, oké, maar ik heb daardoor wel een hond die weliswaar veel beweging nodig heeft, maar dat is echt niet onoverkomelijk. Ik werk veel en doordeweeks lukt het me niet om langer dan een uur te wandelen en dat is voor haar meer dan genoeg. Ik kan zelfs een dagje thuisblijven als ik moe ben zonder dat ze de hele boel afbreekt. We hebben een tuin, maar ze is liever binnen bij ons. Alles valt of staat met je opvoeding. Ik heb een heel hechte band met haar en dat krijg ik dubbel en dwars terug. Voor een onafhankelijke hond is ze ontzettend aanhankelijk en een echte 'plakbandhond' (ik zeg er trouwens bij dat we ook nog een Australische herder hebben, waar ik veel meer mijn handen vol aan had, en een Middenslag Keeshond). Dit vermeld ik even voor de critici die anders gaan roepen dat ze niet in een roedel opgroeit.
Ze is wel eigenwijs, ja, omdat ze het niet zo op nieuwe kunstjes leren heeft, maar ze doet het uiteindelijk heel goed. Je moet haar alleen niet twee keer hetzelfde vragen, dat is alles.
Het enige nadeel dat ik kan noemen is haar sterke jachtinstinct, maar daar pas je je op aan en we blijven gewoon alert tijdens het wandelen.
Houd alsjeblieft op met praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt.
Een hond draait om balans. Observeer hem, geef hem wat hij nodig heeft en dan zal hij perfect voor je zijn.