Kruising husky/samojeed?

L
Llywarn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Zoals de titel al verraadt, ben ik geïnteresseerd in de kruising husky/samojeed.

Ik zie de laatste maanden namelijk veel advertenties voor deze kruising voorbijkomen. Pups die worden verkocht voor de prijs van een rashond met stamboom, met alleen maar schattige puppyfoto's, maar ja, als ze klein zijn, zijn ze dat natuurlijk altijd hè...

Ik vroeg me dus af:

- Hoe zien ze eruit als ze volwassen zijn? (als je foto's hebt, heel graag!)

- Hoe zijn ze qua karakter? (ook al is elk beestje uniek, er zullen vast wel wat overeenkomsten zijn)

- Hoe zit het met de gezondheid, gezien de problemen met PRA (progressieve retina atrofie), hoornvliesdystrofie en staar bij de husky, en het risico op dysplasie bij de samojeed?

De advertenties gaan over pups die worden verkocht door 'profs' (althans, zo staan ze op de site geregistreerd).

Als er eigenaren van deze kruising op dit topic langskomen, schroom dan niet om je hond(en) even voor te stellen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

53 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Deze site wordt door ontzettend veel mensen gelezen.

Je bent blijkbaar de uitzondering die de regel bevestigt, en je hoeft maar een willekeurig asiel binnen te lopen om te zien dat bepaalde typen honden problematischer zijn dan andere wanneer ze bij onervaren baasjes terechtkomen.

Nee, noch Kikaah noch de anderen waarschuwen we om wie dan ook af te kraken!

Wat de deelnemers op Wamiz drijft, is respect voor honden en hun manier van leven – die moet aansluiten bij wat de baasjes kunnen bieden.

Beweren dat opvoeding belangrijker is dan instinct, is potentieel iedereen in gevaar brengen, want het is simpelweg niet waar.

(De 8 honden die ik heb opgevoed hebben natuurlijk overeenkomsten door mijn manier van opvoeden, dat is logisch, maar de objectieve behoeften van het ene of het andere ras hebben vaak weinig met elkaar gemeen. Een werkhond, een specifiek type jachthond of een oerhond willen laten doorgaan voor een simpele gezelschapshond: dat is kopers misleiden, dat is het leven van mensen ingewikkeld maken en dat vergroot het risico op afstand doen.)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blijkbaar hoor jij bij al die nieuwe mensen om ons heen tegenwoordig, die types die alles beter weten en anderen graag afkraken.

Nee, ik ben niet perfect, maar ik dacht dat het beter was om als advies te geven naar je hond te luisteren en vertrouwen in jezelf te hebben, in plaats van iemand te kleineren door te zeggen dat diegene het niet kan.

Maar blijkbaar is het jouw stijl om anderen af te zeiken en te zeggen dat ze niks waard zijn, en hun advies al helemaal niet.

Gelukkig is niet iedereen zoals jij, anders zou de wereld er nog veel slechter aan toe zijn.

Ik reageer hier verder niet meer op, want ik heb geen zin om me tot dit niveau te verlagen.

Succes verder

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt nu ook "de omgeving" toegevoegd naast de opvoeding waar je het in je eerste bericht over had. Dus nee, opvoeding is niet alles. De omgeving is ook van invloed op het gedrag van de hond, en wat hij heeft meegemaakt voordat hij bij z'n baasje terechtkwam...

Maar goed, een paraveterinair is geen gedragstherapeut, en het feit dat je vier honden hebt gehad maakt je nog geen autoriteit (en dat zeg ik echt niet om gemeen te zijn hoor! Ik vind zelf ook dat ik er wel wat van afweet, maar ik heb geen diploma’s op hondengebied) om te kunnen beweren dat een beetje opvoeding genoeg is om een poolhond gelukkig en tevreden te houden met slechts een uurtje wandelen aan de lijn midden in Parijs. :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry hoor, maar ik heb eerder het idee dat je het vooral over je eigen hond en je eigen ervaringen hebt.
    Ik betwijfel namelijk of alle kruisingen tussen een husky en een samojeed hetzelfde zijn als die van jou.

Je hoeft alleen maar het bericht van @kiki87 te lezen om te zien dat niet alle 'samsky's' op elkaar lijken en dat ze echt niet allemaal genoeg hebben aan een uurtje aan de lijn in Parijs.

En niet alles hangt af van de opvoeding; hoe goed de opvoeding ook is, het is niet de enige factor.

Misschien weet de persoon die de pup op de beurs heeft gekocht wel hoe je er goed voor moet zorgen, maar als diegene blind vertrouwt op de woorden van deze fokster, is de kans groot dat deze pup in het asiel belandt...

Nou, als assistente bij de dierenarts kan ik je verzekeren dat opvoeding en omgeving álles zijn.
    Honden uit hetzelfde gezin hebben vreemd genoeg altijd dezelfde trekjes.

Honden van hetzelfde ras hebben nooit precies hetzelfde karakter, terwijl ze toch dezelfde kenmerken zouden moeten hebben.

Een hond die van nature totaal niet agressief is, kan door een verkeerde opvoeding agressief worden.

Je moet niet vergeten dat opvoeden niet alleen maar betekent dat je braaf naar je trainer luistert; je moet ook je eigen intuïtie volgen en je hond de ruimte geven.

Ik heb vier honden van verschillende leeftijden, en ik heb er vroeger ook al gehad, en gek genoeg hebben ze allemaal hetzelfde karakter en dezelfde manier van doen.

Dus sorry, maar door mijn ervaring, het feit dat ik met ontzettend veel verschillende mensen en hondentrainers praat en door mijn werk, denk ik wel dat ik weet waar ik het over heb.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Sorry, maar ik heb eerder het idee dat je het vooral over je eigen hond en je eigen ervaringen hebt.
    Ik betwijfel namelijk of alle kruisingen tussen een husky en een samojeed hetzelfde zijn als die van jou.

Je hoeft alleen maar het bericht van @kiki87 te lezen om te zien dat niet alle "samsky's" op elkaar lijken en dat ze lang niet allemaal genoeg hebben aan een uurtje aan de lijn in Parijs.

En niet alles valt of staat met de opvoeding; hoe goed de opvoeding ook is, dat zegt niet alles.

Misschien weet de persoon die de pup op de beurs heeft gekocht wel hoe die er goed voor moet zorgen, maar als diegene blind vertrouwt op de woorden van deze fokker, is de kans groot dat dit hondje in het asiel belandt...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Op de laatste huisdierenbeurs in Parijs hoorde ik een Samojeed-fokker tegen een stel erg geïnteresseerde klanten zeggen: "Het zijn perfecte gezelschapshonden die maar een uurtje aan de lijn hoeven te wandelen per dag."

Ik heb nog geprobeerd dat jonge stel op andere gedachten te brengen toen ik ze even verderop in de gangpaden tegenkwam, maar mijn woorden hadden totaal geen zin, omdat ze die fokker zo op haar woord geloofden!

Hoi,

Hoe kunnen jullie nou zo negatief zijn en iemand bang maken die misschien wel hartstikke goed voor dit ras zou zorgen?

Ik heb zelf een Samsky en eerlijk gezegd is het helemaal niet zoals jullie het omschrijven.

Het is een heel evenwichtige hond. We hadden dit ras niet specifiek uitgekozen, maar nu we haar hebben zijn we zelfs op zoek naar een tweede van hetzelfde ras, zoveel geluk brengt ze ons.

Een kruising tussen twee rassen brengt de plus- en minpunten van beide rassen samen, oké, maar ik heb daardoor wel een hond die weliswaar veel beweging nodig heeft, maar dat is echt niet onoverkomelijk. Ik werk veel en doordeweeks lukt het me niet om langer dan een uur te wandelen en dat is voor haar meer dan genoeg. Ik kan zelfs een dagje thuisblijven als ik moe ben zonder dat ze de hele boel afbreekt. We hebben een tuin, maar ze is liever binnen bij ons. Alles valt of staat met je opvoeding. Ik heb een heel hechte band met haar en dat krijg ik dubbel en dwars terug. Voor een onafhankelijke hond is ze ontzettend aanhankelijk en een echte 'plakbandhond' (ik zeg er trouwens bij dat we ook nog een Australische herder hebben, waar ik veel meer mijn handen vol aan had, en een Middenslag Keeshond). Dit vermeld ik even voor de critici die anders gaan roepen dat ze niet in een roedel opgroeit.

Ze is wel eigenwijs, ja, omdat ze het niet zo op nieuwe kunstjes leren heeft, maar ze doet het uiteindelijk heel goed. Je moet haar alleen niet twee keer hetzelfde vragen, dat is alles.

Het enige nadeel dat ik kan noemen is haar sterke jachtinstinct, maar daar pas je je op aan en we blijven gewoon alert tijdens het wandelen.

Houd alsjeblieft op met praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt.

Een hond draait om balans. Observeer hem, geef hem wat hij nodig heeft en dan zal hij perfect voor je zijn.

Vertaald Frans
    Martau
    Martau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is een hond die alleen luistert wanneer ze er zelf zin in heeft.

Kortom, dat is een hond zonder recall.

Een groot terrein neemt de behoefte aan wandelingen of andere activiteiten buiten de deur niet weg.

Vertaald Frans
    Kiki87
    Kiki87 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een Samsky-teefje van een jaar oud en ze heeft een terrein van zo’n 7.000 vierkante meter waar ze zich heerlijk op kan uitleven. Ze is dol op gezelschap, zowel van mensen als van andere honden zoals Sint-bernardshonden. Ze komt eigenlijk alleen terug als je haar roept wanneer ze daar zelf zin in heeft, maar commando's zoals 'zit' en 'af' begrijpt ze perfect. Ze kan ook prima een nachtje in huis blijven zonder ook maar iets te slopen. Een poging om in een appartement te wonen was binnen een dag al een totale mislukking. Zoals in het topic werd gevraagd, voeg ik hier een foto van haar toe. Ik raad mensen die interesse hebben in dit ras echt aan om te zorgen voor voldoende omheinde ruimte, zodat de hond zijn energie volledig kwijt kan. Dat neemt niet weg dat ze ook heel graag bij je is voor een knuffel; daar kan ze echt uren van genieten.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Twee extreem ingeteelde rashonden met erfelijke gebreken gaan echt geen sterke pup opleveren, puur omdat het een kruising is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vooral geen stamboomhond? Hè?

Wat betreft de weerstand, dat heeft echt niets te maken met een stamboom of met kruisingen. Slechte genetica komt net zo goed voor bij kruisingen als bij rashonden (ik heb genoeg kleine kruisingen gekend die barstten van de gezondheidsproblemen... dus van die zogenaamde weerstand was weinig te merken). Maar omdat men er blijkbaar vanuit gaat dat een hond zonder stamboom of een kruising nooit gezondheidsproblemen heeft, neemt niemand de moeite om dat eens te checken. Lol.

Als je twee vuilnisbakjes of kruisingen kruist waarvan je de gezondheidstoestand niet kent, heb je net zoveel kans op pups met gebreken als wanneer je voor de lol rashonden gaat fokken zonder je vooraf te verdiepen in de genetische testen.

Het is ook volkomen onverantwoord om, puur omdat het in de mode is, rassen te kruisen waarvan het karakter niet zo makkelijk te doorgronden is als dat van andere honden. Niet iedereen is geschikt voor een Husky of een Samojeed, dus die twee kruisen om een 'leuke' hond te creëren die een paar zweverige types aantrekt die op zoek zijn naar een aparte hond, dat is echt niet oké. Want bij dit soort kruisingen draait het alleen om het 'plaatje' en niet om de selectie, de liefde voor de hond of het behoud van het genetisch erfgoed en de aangeboren eigenschappen.

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk, laten we vooral die kruisingen toejuichen die bakken met geld opleveren. Laten we het mixen van van alles en nog wat maar aanmoedigen en de rest vergeten (karakter, gezondheid... Pfff, dat zien we over een paar generaties wel weer, hè, als de bankrekeningen van de producenten van deze 'rassen' eenmaal goed gevuld zijn).

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 53

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer