Kan een stichting mijn hond zomaar terugnemen?

K
Klyde68 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een maand geleden een hond geadopteerd.

Hij is ontsnapt, en omdat ik eerlijk wilde zijn heb ik de stichting meteen ingelicht. Gelukkig is hij de volgende dag weer gezond en wel teruggevonden.

De stichting had me van tevoren duidelijk niet gewaarschuwd voor het feit dat de hond een wegloper was.

Een vrijwilligster van de stichting belde me op en gaf me flink de wind van voren. Ze eist nu dat er een van hun vrijwilligers langskomt om onze situatie thuis te controleren.

Ik had een adoptiedossier opgestuurd dat door hen was goedgekeurd en daarna hebben we een telefonisch gesprek gehad.

Tijdens het uitzoeken ontdekte ik dat er stichtingen zijn die misbruik maken van hun positie en honden zonder pardon weer terughalen.

Ik ben dus mijn papieren gaan checken. Ik heb wel een adoptiecontract, maar daarin staat dat ze 1 tot 2 maanden de tijd nemen om de chip op de nieuwe naam te zetten (ik ontdek net dat dit illegaal is).

Bij het controleren kwam ik er vanavond tot mijn grote schrik achter dat de stichting niet alleen de chipregistratie (de Franse iCad) niet op mijn naam heeft gezet, maar dat ze mijn cheque ook nog niet eens hebben geïnd!!

Betekent dit, ondanks het contract, dat mijn hond nog steeds eigendom is van de stichting?

Wat kan ik doen? Ik moet er niet aan denken om hem weer af te staan, maar deze praktijken van de stichting, die op het randje van de wet balanceren, maken me bang voor het ergste.

Als de hond van mij is, weet ik dat er een gerechtelijke uitspraak nodig is om hem bij me weg te halen, maar hoe zit dat in mijn geval nu ze de betaling niet verwerken?

Ik ben er doodziek van. Als iemand hier antwoorden op heeft, hoor ik het heel graag...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Mircell1901
    Mircell1901 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Om welke stichting gaat het precies? Is dat in Frankrijk of in een ander land?

Vertaald Frans
    Axxx
    Axxx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat voor ras of type hond is het? Als het een windhondachtig type is, dan is een tuigje (of zelfs een driepuntstuigje), een halsband en een dubbele riem inderdaad het meest effectief. Maak je geen zorgen, je hond is weer veilig en wel en je leert van je fouten.

Ik weet dat sommige stichtingen voor windhonden/podenco's van adoptanten vragen om de hond de eerste 6 maanden nooit los te laten en juist een specifiek type tuigje te gebruiken om ontsnappingen te voorkomen.

Wat de stichting betreft, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Als ze je de wind van voren hebben gegeven, dan is dat omdat je vast niet de eerste bent!

Vertaald Frans
    K
    Klyde68 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk is een deel van het terrein niet omheind (en dat kan ook niet), maar dat heb ik duidelijk aangegeven in mijn schriftelijke adoptieaanvraag. Ik heb er ook uitgebreid over gesproken met de twee vrijwilligers die ik aan de lijn had om mijn aanvraag goed te keuren. Ik had zelf nog een virtuele omheining met een halsband of schrikdraad voorgesteld, maar daar zei de stichting nee tegen. Ze hebben de hond dus aan me toevertrouwd terwijl ze precies wisten hoe de situatie zat. Dat hij is weggelopen kwam trouwens niet door de niet-omheinde tuin, maar door een halsband die achteraf gezien toch te groot was. De hond kreeg hem tijdens het wandelen af, terwijl de dierenwinkel nog had gecheckt of de maat en hoe strak hij zat wel goed waren (ik kreeg er zelf met moeite twee vingers tussen). Sindsdien gebruiken we een combinatie van een halsband en een tuigje met een dubbele lijn.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maak je geen zorgen, de stichting komt alleen even langs om te zien dat de hond goed wordt opgevangen en dat de omstandigheden hetzelfde zijn als wat je hebt beschreven.

Ik heb het idee dat je er een beetje tegenop ziet en bang bent dat ze hem weer meenemen... maar helaas zien ze waarschijnlijk zoveel vreselijke dingen dat ze liever even controleren of alles goed gaat met de hond.

Het is echt maar een formaliteit.

Zoals Lorna al zegt: ze nemen de hond alleen mee terug als de situatie waarin hij terecht is gekomen uiteindelijk toch niet is wat ze ervan verwachtten.

Zelfs al zouden ze vergeten zijn te vragen of je een goede omheining in je tuin hebt, of als je bent vergeten te vermelden dat je die niet hebt, dan is dat iets wat snel opgelost kan worden.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien wil de stichting alleen even controleren of de tuin wel goed omheind is. Zeker als je dit bij de adoptie hebt aangegeven en dacht: "die schutting zet ik wel neer als hij er eenmaal is", maar het uiteindelijk toch hebt uitgesteld...

Het is maar een voorbeeld, maar dit gebeurt echt veel vaker dan je denkt.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, stichtingen halen een hond niet weg omdat hij is ontsnapt, dat gebeurt echt niet.

Stichtingen kunnen eventueel een procedure starten bij bewezen mishandeling, maar dat is tijdrovend en een hoop gedoe, dus dat doen ze echt niet zomaar :-)

Als de stichting er lang over doet om de hond op jouw naam te zetten, kun je dit zelf in gang zetten door een verklaring aan je dierenarts te vragen en deze samen met het adoptiecontract naar de databank te sturen. (PS @Emla, de hond is bij Klyde als ik het goed heb begrepen; de vraag is niet hoe je hem terugkrijgt, maar of de stichting hem kan weghalen)

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo schokkend.

Ik denk dat het een soort proeftijd is... het geeft de stichting wat meer zekerheid om de hond makkelijker terug te kunnen nemen als het vanaf het begin echt niet gaat, of als het adoptiegezin niet goed "ingeschat" is.

Hun doel is dat de hond geadopteerd wordt... niet om hem zomaar bij je weg te halen.

Het feit dat ze de cheque nog niet hebben geïnd, laat trouwens wel zien dat ze gewoon de tijd nemen om te kijken of het echt goed "matcht" tussen jou en de hond.

Ze hadden je dat natuurlijk wel even moeten uitleggen, dat is zeker.

En ik ben het met Emla eens... jouw hond is weggelopen, dus ze hebben ook het recht om zich af te vragen wat je doet om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt... Dat is een beetje hun rol; ze willen niet dat steeds dezelfde honden weer bij hen terugkomen.

Ga eens bij ze langs en probeer inderdaad meer te weten te komen over het verleden van je hond. Het is ook aan jou om zelf "door te vragen" en hun om advies te vragen zodat alles goed verloopt.

Je hebt in ieder geval ontzettend veel geluk dat het goed met hem gaat.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het komt inderdaad vaker voor dat een stichting de papieren niet meteen in orde maakt.

Soms hanteren ze zelfs een proefperiode waarin ze huisbezoeken kunnen doen.

Mijn laatste adoptiehond kwam van een stichting die ver weg zat. Ze vroegen me na 6 maanden om een gezondheidsverklaring van de dierenarts voordat ze de registratie op mijn naam zetten, omdat ze geen huisbezoeken konden regelen.

Het feit dat de hond is opgepakt nadat hij was weggelopen, werkt niet echt in je voordeel. Als je de hond terug wilt krijgen, kun je je het beste meewerkend opstellen. Ontvang de stichting bij je thuis en kijk samen wat er moet gebeuren om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.

En wees vooral blij dat je hond weer veilig en wel terecht is, zonder dat hij schade heeft aangericht.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij heb ik hier al eens eerder iets over gelezen; stichtingen mogen dit inderdaad doen. Meestal blijft de chip op hun naam staan voor het geval de hond kwijtraakt. Zo kunnen zij hem ophalen als de eigenaar is vergeten de gegevens op de chip aan te passen, bijvoorbeeld na een verhuizing of bij een nieuw telefoonnummer.

Dit is om te voorkomen dat de hond in het asiel terechtkomt of zelfs wordt ingeslapen, omdat hij officieel nog op hun naam staat.

Ik denk dat ze alleen even langskomen om te kijken hoe hij heeft kunnen ontsnappen en om samen met je naar een oplossing te zoeken.

Een hond die wegloopt is echt geen dierenmishandeling, dat gebeurt helaas weleens. Ze hebben hem gered en herplaatst, dus ze vinden het waarschijnlijk gewoon heel erg dat hij weer op straat is beland.

Zolang je kunt laten zien dat je een oplossing hebt gevonden zodat hij niet meer kan ontsnappen en dat hij het goed heeft bij je, nemen ze hem echt niet mee terug. Ze hebben immers al zoveel dieren die nog een plekje zoeken.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!