Hoi,
Ik heb een maand geleden een hond geadopteerd.
Hij is ontsnapt, en omdat ik eerlijk wilde zijn heb ik de stichting meteen ingelicht. Gelukkig is hij de volgende dag weer gezond en wel teruggevonden.
De stichting had me van tevoren duidelijk niet gewaarschuwd voor het feit dat de hond een wegloper was.
Een vrijwilligster van de stichting belde me op en gaf me flink de wind van voren. Ze eist nu dat er een van hun vrijwilligers langskomt om onze situatie thuis te controleren.
Ik had een adoptiedossier opgestuurd dat door hen was goedgekeurd en daarna hebben we een telefonisch gesprek gehad.
Tijdens het uitzoeken ontdekte ik dat er stichtingen zijn die misbruik maken van hun positie en honden zonder pardon weer terughalen.
Ik ben dus mijn papieren gaan checken. Ik heb wel een adoptiecontract, maar daarin staat dat ze 1 tot 2 maanden de tijd nemen om de chip op de nieuwe naam te zetten (ik ontdek net dat dit illegaal is).
Bij het controleren kwam ik er vanavond tot mijn grote schrik achter dat de stichting niet alleen de chipregistratie (de Franse iCad) niet op mijn naam heeft gezet, maar dat ze mijn cheque ook nog niet eens hebben geïnd!!
Betekent dit, ondanks het contract, dat mijn hond nog steeds eigendom is van de stichting?
Wat kan ik doen? Ik moet er niet aan denken om hem weer af te staan, maar deze praktijken van de stichting, die op het randje van de wet balanceren, maken me bang voor het ergste.
Als de hond van mij is, weet ik dat er een gerechtelijke uitspraak nodig is om hem bij me weg te halen, maar hoe zit dat in mijn geval nu ze de betaling niet verwerken?
Ik ben er doodziek van. Als iemand hier antwoorden op heeft, hoor ik het heel graag...