Wat ik eigenlijk wil zeggen is: een hond met een gezonde spijsvertering zou naar mijn mening in staat moeten zijn om van alles te verteren, inclusief de onderdelen van een BARF-dieet (rauw vlees bijvoorbeeld), zelfs als dat niet de basisvoeding is die je voor hem hebt gekozen.
En dat een groot deel van de "gevoelige darmen" waarover tegenwoordig wordt gerapporteerd, volgens mij komt door een gebrek aan variatie in de voeding.
Dat is in ieder geval wat mijn ervaring met Basile me doet denken. In het begin verteerde hij rauw vlees HEEL SLECHT en ik had hem heel makkelijk definitief het etiket "gevoelig" kunnen opplakken. De ervaring leerde echter dat toen hij eenmaal in staat was om dat rauwe vlees goed te verteren, hij daarna werkelijk alles kon verteren.
Als ik een fokker was, zou ik er denk ik voor kiezen om de voeding van mijn pups al op jonge leeftijd te variëren – net zoals we dat bij baby's doen! – om te voorkomen dat ze met die achterstand het leven in gaan en niets anders kunnen verteren (of alleen in heel kleine hoeveelheden) dan de brokken van een specifiek merk.
Denk er maar eens over na: het spijsverteringsstelsel van sommige honden is sinds hun geboorte bijna nooit in contact geweest met iets anders dan moedermelk en de brokjes van één bepaald merk, tenminste als de koper hetzelfde is blijven geven als de fokker. Hoe kan hij in zo'n situatie dan makkelijk wennen aan het verteren van iets anders?
Trouwens, dat is iets wat ik nooit heb begrepen: wanneer een baasje zegt dat hij een bepaald voedingsmiddel niet aan zijn hond geeft omdat hij er "diarree van krijgt", weet ik nooit of ik moet begrijpen dat de hond de hele tent onderpoept terwijl hij kromtrekt van de pijn, of dat hij gewoon twee keer per dag wat dunnere ontlasting heeft.
Bepaalde voeding zorgt voor zachtere ontlasting (denk aan pruimen bij ons!), maar dat betekent niet meteen dat het niet goed verdragen wordt.
(Ik ben er trouwens geen voorstander van om een BARF-dieet te beginnen met alleen rauwe kipfilet, zoals vaak wordt geadviseerd: rauw vlees op zich zorgt voor vrij zachte ontlasting, waardoor je kunt denken dat het niet goed valt, terwijl je alleen wat dingen hoeft toe te voegen die voor wat "massa" zorgen – botten dus! – om weer normale ontlasting te krijgen).
Natuurlijk, als je bij een hond van 2 maanden, een jaar of ouder een gewenning probeert in te halen die niet eerder is gedaan, kun je te maken krijgen met de ene na de andere diarree-aanval. Mijn mening is simpelweg dat het de moeite waard kan zijn om even door die kleine ongemakken heen te bijten (natuurlijk met je gezonde verstand erbij; het is niet de bedoeling om diarree te negeren, maar om niet meteen elk voedingsmiddel dat het veroorzaakt uit te sluiten, maar te kijken hoe je het anders of geleidelijker kunt introduceren) om je hond sterker te maken.