Is gekookt vlees gevaarlijk?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Eten en honden, dat is echt een 'jungle' op Google. Ik heb gehoord dat gekookt vlees de darmflora van de hond kapotmaakt. Anderen zeggen weer dat het risico op parasieten bij rauw vlees te groot is, en dat je het juist moet koken...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Even wat specifieker: het vlees dat ik aan Loup geef is geen volledige dagelijkse maaltijd. Het gaat om kleine beetjes (2 kipfilets verdeeld over de week) voor de training. Het is haar ultieme beloning (of het nu gekookt of rauw is) en daarmee kunnen we onder alle omstandigheden goed trainen.

Dus mijn vraag: kan ik het vlees koken om aan haar te geven?

Aan de ene kant is het praktischer, want rauw vlees plakt aan je vingers en aan het zakje, wat buiten nogal een gedoe is...

Aan de andere kant heeft mijn hond gevoelige darmen en van te veel rauw vlees krijgt ze diarree.

Hoe zit dat nou? Kan ik de kip een beetje blijven koken voordat ik het geef (5 minuutjes koken in water zonder zout) zonder het risico te lopen haar darmflora te verpesten?

Of moet ik het bij gedroogde en/of rauwe kip houden?

Loup is trouwens 8 maanden oud (ik weet niet of dat nog uitmaakt).

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: een hond met een gezonde spijsvertering zou naar mijn mening in staat moeten zijn om van alles te verteren, inclusief de onderdelen van een BARF-dieet (rauw vlees bijvoorbeeld), zelfs als dat niet de basisvoeding is die je voor hem hebt gekozen.

En dat een groot deel van de "gevoelige darmen" waarover tegenwoordig wordt gerapporteerd, volgens mij komt door een gebrek aan variatie in de voeding.

Dat is in ieder geval wat mijn ervaring met Basile me doet denken. In het begin verteerde hij rauw vlees HEEL SLECHT en ik had hem heel makkelijk definitief het etiket "gevoelig" kunnen opplakken. De ervaring leerde echter dat toen hij eenmaal in staat was om dat rauwe vlees goed te verteren, hij daarna werkelijk alles kon verteren.

Als ik een fokker was, zou ik er denk ik voor kiezen om de voeding van mijn pups al op jonge leeftijd te variëren – net zoals we dat bij baby's doen! – om te voorkomen dat ze met die achterstand het leven in gaan en niets anders kunnen verteren (of alleen in heel kleine hoeveelheden) dan de brokken van een specifiek merk.

Denk er maar eens over na: het spijsverteringsstelsel van sommige honden is sinds hun geboorte bijna nooit in contact geweest met iets anders dan moedermelk en de brokjes van één bepaald merk, tenminste als de koper hetzelfde is blijven geven als de fokker. Hoe kan hij in zo'n situatie dan makkelijk wennen aan het verteren van iets anders?

Trouwens, dat is iets wat ik nooit heb begrepen: wanneer een baasje zegt dat hij een bepaald voedingsmiddel niet aan zijn hond geeft omdat hij er "diarree van krijgt", weet ik nooit of ik moet begrijpen dat de hond de hele tent onderpoept terwijl hij kromtrekt van de pijn, of dat hij gewoon twee keer per dag wat dunnere ontlasting heeft.

Bepaalde voeding zorgt voor zachtere ontlasting (denk aan pruimen bij ons!), maar dat betekent niet meteen dat het niet goed verdragen wordt.

(Ik ben er trouwens geen voorstander van om een BARF-dieet te beginnen met alleen rauwe kipfilet, zoals vaak wordt geadviseerd: rauw vlees op zich zorgt voor vrij zachte ontlasting, waardoor je kunt denken dat het niet goed valt, terwijl je alleen wat dingen hoeft toe te voegen die voor wat "massa" zorgen – botten dus! – om weer normale ontlasting te krijgen).

Natuurlijk, als je bij een hond van 2 maanden, een jaar of ouder een gewenning probeert in te halen die niet eerder is gedaan, kun je te maken krijgen met de ene na de andere diarree-aanval. Mijn mening is simpelweg dat het de moeite waard kan zijn om even door die kleine ongemakken heen te bijten (natuurlijk met je gezonde verstand erbij; het is niet de bedoeling om diarree te negeren, maar om niet meteen elk voedingsmiddel dat het veroorzaakt uit te sluiten, maar te kijken hoe je het anders of geleidelijker kunt introduceren) om je hond sterker te maken.

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Voor de rest: ik ben absoluut niet bezig om wie dan ook te overtuigen om hun hond op BARF over te zetten :)

Ten eerste simpelweg omdat ik er zelf ook niet 100% van overtuigd ben dat dit het best mogelijke dieet is. Ik denk dat we helaas te weinig betrouwbare gegevens over dit onderwerp hebben (zie mijn vorige post: geen enkel fatsoenlijk uitgevoerd veterinair onderzoek) en dat de logica erachter ("de hond stamt af van de wolf") nogal wankel blijft.

Dat ik ervoor kies om mijn honden hoofdzakelijk BARF te geven, komt voort uit een "doe-het-zelf" gedachte (net zozeer voor mezelf als voor mijn honden: ik kook liever zelf dan dat ik alles kant-en-klaar koop, omdat ik weinig vertrouwen heb in de voedingsindustrie). Het is het enige dieet dat ik heb gevonden dat relatief makkelijk toe te passen is en waarbij je geen vitamine- en calciumsupplementen hoeft toe te voegen (alle menu's voor "zelfgekookte maaltijden" die ik vond, vereisten zo'n supplement, wat niet paste bij mijn wens om het echt "zelf te doen"). Daarnaast is het iets waar we inmiddels de nodige ervaring mee hebben (er zijn immers steeds meer mensen die hun hond hun hele leven lang BARF hebben gegeven en hun ervaringen kunnen delen). Mijn eigen ervaring is in ieder geval hartstikke positief, dus ik ben erbij gebleven, ook al vind ik het geen probleem om af en toe brokjes, granen, enz. te geven.

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

@Caroline-Eg

"Kainate, dus we moeten een exacte hoeveelheid aanhouden omdat de hond anders het risico loopt om dood te gaan? Persoonlijk vind ik dat nogal overdreven."

Heb je het over de botten ^^?

Het gaat echt niet om hoeveelheden die tot op de gram nauwkeurig zijn, maar om de algemene verhoudingen waar je je aan moet houden. Dat kun je prima op het oog doen, zonder weegschaal. Het is absoluut niet ingewikkelder dan het bepalen van de verhoudingen bij een normale zelfgekookte maaltijd.

Ik zie niet in wat daar "overdreven" aan is.

Bij barf wordt geadviseerd om een verdeling van ongeveer 50/50 aan te houden tussen vleesbotten en vlees zonder bot.

Heel veel mensen doen maar wat en besluiten om alleen kippenpoten te geven, omdat dat goedkoper is.

Je kunt dan achteraf niet het "barf-dieet" de schuld geven als dat dieet helemaal niet is gevolgd. Alleen kippenpoten geven is net zo min een "barf-dieet" als een zelfgekookte maaltijd; het is gewoon totale onzin van mensen die niet eens vijf minuutjes de tijd hebben genomen om zich in te lezen.

Eerlijk gezegd had ik heel graag de werkelijke cijfers willen weten, gerapporteerd door dierenartsen, over problemen bij barf (ongelukken met botten, tekorten, parasitaire infecties...), om een beter beeld te krijgen van hoe veilig dit dieet nu echt is. Maar ik heb die gegevens nooit kunnen vinden, omdat in de weinige onderzoeken die ik hierover zag alles op één hoop wordt gegooid ("kant-en-klare gemalen barf", voeding die alleen uit vleesbotten bestaat, enz.).

Ik heb een aantal dierenartsen hierover bevraagd, vooral over die ongelukken met botten. Ze konden zich bij de incidenten die ze hadden gezien niet meer herinneren of de gebruikelijke barf-adviezen waren opgevolgd (rauwe vleesbotten, niet meer dan 50% van de maaltijd) of juist niet (grote dragende botten van de slager zonder vlees, een hond die alleen kippenpoten kreeg, gekookte botten, enz.).

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

“Als het het seizoen is op Martinique, eet de hond van mijn moeder er minstens 4 of 5 per dag zonder enig probleem”... oh, echt mijn droom... ik zit hier nu echt een beetje als Homer Simpson naar een enorme steak te staren!

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou het rauwe vlees van nu vergelijken met het rauwe vlees van 100 jaar geleden. En niet iedereen heeft de middelen om zijn hond biologisch te voeren. Zelfs voor onszelf is eten tegenwoordig een behoorlijk gedoe geworden met al die conserveermiddelen, pesticiden, kleurstoffen, antibiotica, enzovoort. Koken blijft dan een relatief simpele oplossing om het jezelf wat makkelijker te maken.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kainate, dus we moeten een exacte hoeveelheid aanhouden anders loopt de hond het risico te overlijden? Persoonlijk vind ik dat nogal overdreven.

En nadat ik een BARF-dieet tot op de letter heb gevolgd, weet ik dat het bij mijn hond niet werkte. Ik wilde niet blijven doordrukken met het risico dat hij ziek zou worden.

En als ik het heb over de voeding die bij hem past, bedoel ik niet dat ik niet varieer; zoals ik al zei wissel ik de soorten vlees en koolhydraten af. Ik ga alleen niet meer mee in de ideologie dat "dit het beste is, punt uit, en hij moet het maar verteren". Juist qua koolhydraten, zetmeel en vezels biedt het BARF-dieet bijna niets.

Het is altijd zo'n 80% tot 90% rauw vlees. Ik ben het op dat punt eens met Nordic Attitude, mijn hond komt van de straat en verteert werkelijk alles. Zelfs mango's. Als het seizoen is op Martinique, eet de hond van mijn moeder er wel 4 of 5 per dag zonder enig probleem.

Met een hond die spijsverteringsproblemen had, is het enorm verbeterd, maar ik maak me er niet meer zo druk om. Ik probeer gewoon 50/60% vlees aan te houden en een bron van koolhydraten en vetten. Waarom zou het vreemd zijn als een hond een dieet van 80/90% vlees niet zo best verteert? Misschien dat een toevoeging van vezels, koolhydraten en granen lang niet zo dramatisch is als sommigen willen geloven.

Stellen we onszelf ook dit soort vragen als we een hond hebben die Frolic niet goed verteert? Voor mij is een hond gebouwd om alles te verteren; het is geen kip, maar ook geen pure carnivoor.

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Ik denk eigenlijk niet dat het rauwe vlees op zich hem diarree geeft, maar eerder de hoeveelheid. Het is een Zwitserse Witte Herder, dus hij heeft gevoelige darmen, en ik denk dat hij zelf ook gewoon gevoelig is, los van zijn ras. Het is onmogelijk om van brokken te wisselen zonder dat hij aan de race gaat... zelfs als ik een nieuwe snack geef in een te grote hoeveelheid, heeft hij meteen zachte ontlasting. De fokker zei dat het 'normaal' was als de hoeveelheid te groot was. Het probleem is dat bij rauw vlees die kleine stukjes aan elkaar plakken. Ik kan de hoeveelheid die ik geef niet makkelijk doseren. Daarom kook ik het. Maar als ik dezelfde hoeveelheid gekookte kip geef, krijgt hij ook zachte ontlasting of zelfs diarree.

Ik vind het juist níet 'normaal' dat een hond zulke gevoelige darmen heeft (zelfs als het om hoeveelheden gaat), en mijn punt is dat we moeten stoppen met deze situatie te normaliseren (vooral vanuit de fokkers...).

Of die gevoeligheid is genetisch en in dat geval zou de fokker (nou ja, eigenlijk alle fokkers van het ras) zijn selectiecriteria moeten heroverwegen (ik bedoel, "gevoelige darmen" zou in geen enkel geval als een "normaal raskenmerk" gezien mogen worden; het is een erfelijke fout die fokkers zouden moeten proberen te elimineren, indien nodig door in te kruisen. Dat zou voor elke zichzelf respecterende fokker een prioriteit moeten zijn boven het voldoen aan een uiterlijke standaard of het fokken van showkampioenen).

Of het is een aangeleerd probleem, en dan is mijn hypothese (het is maar een hypothese) dat je hond geen rijke darmflora heeft opgebouwd door een gebrek aan gevarieerde voeding. Daardoor ben je in een vicieuze cirkel beland (je varieert niet omdat je bang bent voor diarree, waardoor hij nooit het vermogen ontwikkelt om nieuwe voedingsmiddelen in grotere hoeveelheden goed te verteren). Daar zou je dan geleidelijk uit moeten zien te komen.

Dat is slechts mijn mening, maar ik kan er niet bij dat het "normaal" zou zijn dat een diersoort die zich heeft ontwikkeld door menselijk afval te eten, niets anders kan verteren dan één specifiek merk brokken, tenzij je een overstap van maanden maakt. Ik bedoel, als het zover is gekomen, dan hebben we er ergens als mens echt een potje van gemaakt.

(Let op: ik zeg niet dat het jouw schuld is, misschien ligt het probleem zoals gezegd al veel eerder bij de fokkerij).

Verder snap ik heel goed dat gekookt vlees handiger is voor de training. Ik zie er geen enkel probleem in om hem gekookt vlees te geven zoals hierboven uitgelegd... gekookt, rauw of gedroogd: een gezonde hond zou dat naar mijn mening allemaal moeten kunnen verteren!

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hehe bedankt lacurieuse, misschien ga ik het wel eens proberen 😁

Ik heb trouwens een voedseldroger in huis 😁

Vertaald Frans
    L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als snack vind ik gedroogd vlees echt het allerbeste! Je snijdt het in reepjes en laat het drogen in je oven, hier is zomaar een recept (er zijn er genoeg):

https://www.soigner-son-animal.com/a_vos_soins-29-recette_fabriquer_facilement_ses_propres_friandises_pour_chien_.html

Vertaald Frans
    F
    Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie er geen probleem in dat Furania gekookt vlees geeft als dat praktisch gezien handiger is om als beloning te gebruiken. Maar in haar plaats zou ik me wel zorgen maken over het feit dat mijn hond geen rauw vlees kan verteren en aan de diarree gaat zodra hij het krijgt.

Trouwens, ik denk niet dat het rauwe vlees zelf de oorzaak is van de diarree, maar eerder de hoeveelheid. Het is een Zwitserse Witte Herder, dus hij heeft al gevoelige darmen, en ik denk dat hij zelf ook erg gevoelig is, nog los van zijn ras. Het is onmogelijk om van brokken te wisselen zonder dat hij aan de diarree gaat... Alleen al wanneer ik een nieuwe snack in een te grote hoeveelheid geef, heeft hij direct last van zachte ontlasting. De fokker vertelde me dat dit "normaal" was als de gegeven hoeveelheid te groot was. Het probleem is dat die kleine stukjes rauw vlees aan elkaar blijven plakken. Ik kan de hoeveelheid die ik geef niet makkelijk doseren. Daarom kook ik het. Maar als ik hem evenveel gekookte kip geef, krijgt hij ook zachte ontlasting of zelfs diarree.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer