Ik wil wat meer weten over de Timber Shepherd

D
Didine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Ik heb eindelijk de naam gevonden van een hondenras dat ik als kind al prachtig vond: de Timber Shepherd. Ik zou graag wat meer informatie willen over hun karakter. Is dit een lastig ras om op te voeden? Ik wil het ras graag echt goed leren kennen voordat ik er een adopteer, zodat ik geen stomme fouten maak. Dus als je tips voor me hebt, hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De fokker vraagt toekomstige eigenaren om niets te "verbergen" over hun levensstijl.

En ja, "prachtig" maar... dat zegt inderdaad niet alles.

Ik denk dat je eens contact moet opnemen met baasjes die er al eentje hebben en hen wat meer vragen moet stellen. Dit type hond heeft veel aandacht en beweging nodig...

Vertaald Frans
    L
    Loups des vosges Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Eén ding baart me zorgen in wat je schrijft: "ik vind ze prachtig".

Ja, dat wolfachtige uiterlijk trekt veel mensen aan, maar zoals de fokker al zegt: zo'n hond in huis nemen om de "bink" uit te hangen met een wolf is een enorme fout.

Dit soort honden adopteren werkt alleen als je het juiste karakter hebt en de bereidheid om echt aan hun behoeften te voldoen.

Als je die twee punten respecteert, is de opvoeding van deze honden net zo makkelijk als die van elk ander ras. Er bestaat geen enkel ras dat zomaar voor iedereen geschikt is. Je kunt net zo hard tegen de muur lopen met een herdershond of een jachthond als met een Timber als je niet voorziet in wat hij nodig heeft.

De fokker geeft veel informatie. Ik hoop vooral dat hij de juiste mensen weet te selecteren uit alle kandidaten.

Pas ook op voor verhalen van andere eigenaren. Velen zullen het hebben over "gebreken", terwijl het echte probleem vaak ligt bij het niet respecteren van de behoeften van het ras. Denk aan eenzaamheid door een gebrek aan soortgenoten, baasjes die te veel weg zijn, te weinig fysieke uitdaging in vrijheid, te weinig contact met andere mensen, te veel menselijke eigenschappen toekennen aan de hond (antropomorfisme), een gebrek aan consequent zijn of juist te veel laksheid, en een gebrek aan een echte band met je honden...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is geen hond voor iedereen! En volgens mij zeker niet voor in een appartement.

Vertaald Frans
    maelfie
    Maelfie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, je kunt het beste even informeren bij de Franse fokker Le Pacte des Loups (de enige fokker van dit ras in Frankrijk). Hun website https://lepactedesloups.fr/index.html is ook erg uitgebreid wat betreft informatie over het ras. Als je Facebook hebt, zijn er verschillende besloten groepen voor wolfhonden. Daar vind je veel eigenaren van allerlei soorten wolfhonden aan wie je je vragen kunt stellen.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb net de naam gevonden van een hondenras dat ik als kind al prachtig vond.

Omdat dit 'ras' (officieel een bastaard) pas in 2011 is ontstaan, kan je nog niet zo oud zijn geweest 😂

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De enige keer dat ik dit hondenras ben tegengekomen:

-> zeer primitief karakter: veel meer nog dan de husky, de TSW (Tsjecho-Slowaakse wolfhond), etc...

-> Zeer beperkte sociale vaardigheden met soortgenoten. (Hij sleepte zijn baasje over de grond om die van mij te pakken)

-> Rustige hond

Qua activiteit durf ik het niet te zeggen.

Maar ik zou dit ras in ieder geval niet als eerste hond nemen.

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Het onderzoek naar het 'ras' gaat vrij snel; er is maar één fokker, die zo te zien erg gepassioneerd en serieus is.

De website zit heel goed in elkaar en is erg gedetailleerd. Ze nodigen potentiële baasjes uit om contact op te nemen om te kijken of je een van hun pups een goed thuis kunt bieden.

Misschien wel een belangrijk punt, gezien je huidige situatie en het salaris dat je krijgt als je straks weer aan het werk gaat: de prijs is "vanaf € 2000"... 😊

Vertaald Frans
    D
    Didine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb niet echt een vaste tijd, dat hangt helemaal van mijn hond af en hoe lang hij buiten wil blijven.

Ik woon nu in een appartement, maar ik ga verhuizen naar een huis. Op dit moment heb ik geen werk, dus hij krijgt al mijn tijd, maar ik werk buiten, dus de hond zou dan continu bij me zijn. Bedankt voor jullie reacties

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook gelezen dat de Timber een behoorlijk eigenwijze hond is en best lastig op te voeden.

Maar weet je, de Timber Shepherd is geen officieel ras; het zijn verschillende kruisingen (Duitse Herder, poolhond...) die volgens mijn onderzoek niet erkend zijn in Frankrijk.

Nou, ik laat het hier even bij! Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit kwam ik ook nog tegen:

“Dit ras heeft veel kenmerken van wolfachtigen behouden. Daarom is hij nogal geneigd om weg te lopen en is hij afstandelijk tegenover vreemden. Toch is hij zachtaardig, gevoelig en nauwelijks agressief. Hij is dan ook echt gehecht aan zijn baasje, met wie hij een hele sterke band heeft. Dit verklaart waarom hij er niet goed tegen kan om alleen te zijn en de boel gaat slopen als hij zich verveelt.

Daarnaast is het een echte roedelhond die het goed kan vinden met zijn soortgenoten.”

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!