Ik kan tussen de middag niet meer naar huis, wat moet ik doen?

A
Aikonrv Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik plaats dit berichtje omdat ik met een probleem zit en jullie advies goed kan gebruiken.

Hiervoor had ik een parttime baan met een vast contract, dus besloot ik een pup te nemen.

Alles ging hartstikke goed, totdat het bedrijf waar ik werk problemen kreeg en ze iedereen voor onbepaalde tijd fulltime hebben gezet.

Ik heb geprobeerd om ergens anders werk te vinden, maar dat is helaas niet gelukt.

Nu werk ik dus fulltime en heb ik geen enkele mogelijkheid om tussen de middag naar huis te gaan; ik heb namelijk maar 45 minuten pauze en de reistijd is 30 minuten.

Vanaf volgende week ben ik 4 dagen per week zo'n 8 à 9 uur van huis.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 👈 Ik heb gehoord dat er petsitters bestaan die je hond tussen de middag kunnen uitlaten, maar ik vind het nog een eng idee om mijn sleutels aan een vreemde te geven, zeker omdat op die sites iedereen zich zomaar als oppas kan aanmelden.

Ik hoor graag wat jullie denken, bedankt voor het lezen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

In principe is het best mogelijk om je hond tussen de middag niet uit te laten. Maar alles hangt af van zijn leeftijd en hoe goed hij alleen kan zijn. Een hond is een sociaal dier en houdt er niet van om urenlang helemaal alleen te zijn, al gaat dat bij de ene hond makkelijker dan bij de andere. Ik krijg uit je bericht het idee dat je hond nog een puppy is; in dat geval betekent niet uitlaten tussen de middag dat je waarschijnlijk een plasje (of meer) vindt als je thuiskomt. Kan hij al een beetje goed alleen zijn?

Het is inderdaad lastig om die ene perfecte persoon te vinden die tussen de middag even langskomt om de dag voor je hond te breken. Wat is precies je doel hiermee? Doe je het voor zijn welzijn (wat natuurlijk heel goed is)? Of is hij nog niet zindelijk en wil je niet dat hij het huis vies maakt? Als je precies weet waar de uitdaging ligt, kun je misschien ook andere oplossingen overwegen.

Als je bang bent dat je hond overdag eenzaam is, kun je kijken of hij de dag kan doorbrengen met een hond van een bekende die met hetzelfde probleem zit. Maak je je vooral zorgen over ongelukjes in huis? Als je een goed omheinde tuin hebt die niet direct aan een drukke weg ligt, zou je kunnen overwegen om hem buiten te laten (wel met een schuilplek of hok natuurlijk). Het is prima te doen om een hond te hebben zonder tussen de middag naar huis te gaan, maar het vraagt wel wat aanpassingen om het voor hem zo goed mogelijk te laten verlopen.

Ik snap heel goed dat je het lastig vindt om je hond alleen te laten en je huissleutels aan iemand te geven (vanwege het risico op diefstal). Je zou kunnen kijken of je je hond 's ochtends bij iemand kunt afzetten, zoals bij een gepensioneerde die wat extra wil verdienen of een bekende die thuiswerkt op de dagen dat jij weg bent. Dan hoef je je sleutels niet uit handen te geven. Je kunt je sleutels ook aan een petsitter toevertrouwen; er zijn veel websites en apps die oppassers en eigenaren met elkaar in contact brengen. Spreek vooral een paar keer met zo iemand af om te kijken of het goed voelt en om te checken of diegene serieus is. Mond-tot-mondreclame werkt vaak ook goed, dus vraag eens rond in je omgeving of iemand een betrouwbaar iemand kent die beschikbaar is.

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Woon je in een kleine stad?

Het beroep van dierenoppas ligt in Frankrijk helaas niet voor het oprapen. In een kleine stad of op het platteland kan het heel lastig zijn om iemand te vinden die dit professioneel doet...

Het is een activiteit die, om rendabel te zijn als je officieel bent ingeschreven, veel klanten en een goede doorloop vereist... Dat is eigenlijk alleen haalbaar in een grote stad met een hoge bevolkingsdichtheid (mijn oppas heeft bijvoorbeeld een andere klant op 10 minuten van mij vandaan, waardoor haar ritje op de scooter naar ons allebei uit kan). Buiten die context is het erg moeilijk. En zelfs dan blijft het, na aftrek van alle lasten, lastig om ervan rond te komen.

Ik betaal zelf bijvoorbeeld € 8 per bezoek. Ik zou het moeilijk hebben gevonden om boven de € 10 te gaan. Je kunt je wel voorstellen hoe weinig het oplevert als de oppas 30 minuten op de scooter moet zitten alleen om bij mij te komen, zonder andere klanten in de buurt.

De kans is dus groot dat je geen andere keus hebt dan een particulier in te schakelen (niet officieel, geen verzekering, etc.).

Mocht je er wat aan hebben: ik heb mijn (professionele) oppas gevonden door een hondentrainer te benaderen met de vraag of zij ook honden uitliet. Dat deed ze niet, maar ze gaf me wel de contactgegevens van deze persoon.

Vertaald Frans
    A
    Aikonrv Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor al jullie reacties!

Dus als ik het goed begrijp, hangt het echt van mijn hond af. Maar omdat hij nog jong is, kan ik beter een oppas zoeken voor tussen de middag en dan later kijken hoe het gaat.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de oppas bij mij past en of mijn hond zich er prettig bij voelt.

Ik heb online gezocht naar een professionele hondenoppas bij mij in de buurt, maar ik heb nog niets gevonden. Ik ben een beetje teleurgesteld, maar ik zoek nog even verder.

Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes, het stelt me gerust om te zien dat er oplossingen zijn en om te praten met mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten :)

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Patou88

"Wat mij betreft denk ik dat het hele verschil 'm erin zit dat ze met z'n tweeën zijn en niet dat ze volwassen zijn.

Twee honden die het natuurlijk goed met elkaar kunnen vinden, kunnen urenlang alleen blijven zonder hun baasje te zien en zonder dat ze zich gaan vervelen."

Ik leg je dus uit dat ik niet meer problemen heb gehad dan de persoon die vertelde dat ze twee volwassen honden kent die prima urenlang alleen kunnen zijn, maar dan met: een puppy alleen. Dus niet volwassen en ook niet met z'n tweeën. Dat komt dus aardig overeen met de situatie van de topicstarter. Ik voeg daar trouwens aan toe dat het hebben van twee honden, in ieder geval voor het oog, niks heeft veranderd aan de manier waarop ze het alleen zijn ervaren. Volgens mij sluit mijn punt nauw aan op jouw bericht, of we praten echt langs elkaar heen.

Verder wil ik nog even kwijt – ook al heeft dat inderdaad niks meer met jouw bericht te maken – dat een petsitter laten langskomen niet alleen maar positief was. Een van mijn honden maakt dingen kapot nadat ze is geweest, terwijl hij dat niet doet als ze niet langskomt. Of het zinvol is om een oppas te laten komen, hangt echt van de hond af. Een erg wantrouwige hond zou er bijvoorbeeld juist meer stress van kunnen krijgen dan wat anders. Ik denk dat het het proberen waard is, maar mocht ze niemand kunnen vinden, te bezorgd zijn om haar sleutels af te geven of als de klik er niet lijkt te zijn met de hond, dan kan de hond misschien wel wennen aan die lange dagen.

Natuurlijk zeg ik niet dat de situatie ideaal is of dat alle honden er even goed mee omgaan. Dit is slechts mijn ervaring :)

Vertaald Frans
    L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En wat heeft dat precies te maken met wat ik aan @Beaujabote schreef?

Ik denk dat ze je gewoon over haar eigen situatie vertelt naar aanleiding van wat je schreef, het is niet bedoeld als discussie of aanval.

De zeldzame keren dat wij onze hond lang alleen moeten laten, gaat dat eigenlijk heel goed. Meestal laten we haar in de tuin (dat vindt ze prettiger), waar ze kan schuilen en het terrein goed omheind is. Dat is geen enkel probleem; ze slaapt of speelt wat in haar eentje. Ze zou ook binnen kunnen blijven, maar we vinden het fijner als ze haar plas niet hoeft op te houden.

Ik zit trouwens te denken: kun je geen hondenluik installeren dat de chip van je hond herkent? Volgens mij kun je die gewoon online vinden. Dan kan je puppy naar binnen en buiten wanneer hij maar wil. Hoe lang gaat dat fulltime werken eigenlijk duren? Als dat voor een langere periode is, zou een hondenopvang of een petsitter inderdaad best een goed idee zijn. Het is anders wel erg lang zonder onderbreking...

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

@Patou88

Voordat ik 2 honden had, had ik er maar één. Die was ook van jongs af aan gewend aan lange dagen alleen van 8:30 tot 18:30.

Destijds kon ik geen betrouwbare hondenoppas vinden die even langs kon komen, en ik had ook het geld niet om een officiële professional in te huren.

Ik heb nooit problemen met hem gehad, geen ongelukjes in huis (tot ongeveer 6 maanden liet ik hem in de tuin - met toegang tot een schuurtje - zodat de zindelijkheidstraining goed bleef gaan), hij maakte niets kapot en blafte ook niet als we weg waren (na de eerste week wennen dan).

Ik zeg niet dat de situatie ideaal was (en ik weet dat veel mensen ervan zullen gruwelen dat een puppy van 8:30 tot 18:30 alleen is), maar hij leek er in ieder geval goed tegen te kunnen.

Ik zeg niet dat het met elke hond zo goed zal gaan, en ik had trouwens wel een plan B klaarliggen voor het geval mijn hond het niet zou trekken. Ik wilde natuurlijk niet in een situatie belanden waarin ik hem weg moest doen vanwege klachten van de buren over het blaffen.

Volgens mij is het meer een kwestie van wennen ÉN van aanleg (een hond die lekker in zijn vel zit, geen angststoornissen heeft, enz.) dan van volwassen/niet volwassen of helemaal alleen/samen met een andere hond.

Mijn hond sliep destijds waarschijnlijk bijna de hele tijd dat we weg waren (ik had toen nog geen camera, maar aangezien er niets in huis veranderde, is dat het meest waarschijnlijk). Nu ik er twee heb (en wel een camera heb)... is dat nog steeds zo :D

Maar ik voel me nu prettiger voor mijn eigen geweten, want ook al slapen ze de hele dag, ze hebben tenminste de mogelijkheid om wat anders te doen als ze dat willen.

Het enige probleem als een (gewende) hond de hele dag alleen blijft, is dat je in die paar uurtjes voor het slapengaan aan al zijn behoeften moet voldoen (fysieke en mentale uitdaging). Dat zorgt voor avonden die echt om de honden draaien. Wandelen, spelen, trainen, knuffelen... er blijft weinig tijd over voor iets anders. Door een groot deel van mijn avond aan hen te besteden, heb ik altijd honden gehad die, ondanks dat ze overdag lang alleen waren en dus veel niksten, 's avonds tevreden leken te gaan slapen.

Tegenwoordig heb ik een oppas die, behalve als ze op vakantie is, tussen de middag langskomt op mijn lange werkdagen. Maar ik vraag me soms af in hoeverre dat echt beter is voor hen, of dat het gewoon beter is voor mijn eigen geweten. Het blijkt namelijk dat de jongste van mijn twee honden bijna altijd (kleine) dingen sloopt nadat de oppas is geweest (een teken dat hij iets moet ontladen, een emotionele ontlading of frustratie dat haar bezoekje zo kort was - 30 min -, ik weet het niet). Terwijl hij dat niet doet als ze niet langskomt, zelfs als de dag lang is :/

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou zelf eerder voor een professional kiezen, die is verzekerd en dat is wel zo handig als er gedoe is... Dan is de betaling tenminste ook gewoon volgens de regels geregeld (en heb je een poot om op te staan als er iets misgaat).

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Mijn schoonzus had hetzelfde probleem als jij. Ze werkt in een apotheek en na een maand moest ze overstappen op een rooster met een doorlopende dag en maar 30 minuutjes lunchpauze. Ze heeft twee mini-beagles (qua grootte net iets groter dan een Chihuahua), dus ze waren van de ene op de andere dag alleen van ongeveer 8:30 tot 18:00 uur. Geen enkel ongelukje, ze houden het prima vol, maar ze zijn dan ook volwassen en met z'n tweetjes. Jouw boefje is nog jong, dus ik weet niet of dat goed gaat. Je kunt waarschijnlijk beter een hondenoppas regelen voor tussen de middag.
    Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Toen ik nog werkte, sliepen mijn honden 's ochtends. Tussen de middag kwam ik dan even naar huis om ze naar een erkende oppas te brengen, waar ze tot de avond bleven (voor 9 honden geloof ik). Soms paste ze ook 's avonds op als ik een vergadering had, en in dat geval moest ik zelf de brokjes meenemen. Ze kregen daar echt heerlijke wandelingen met andere honden; die mevrouw had een auto waar de hele roedel achterin paste.

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Ja, schakel een petsitter in, ofwel een professional, of een particulier die je via via is aangeraden :)

Ik kom tussen de middag ook niet naar huis en ik heb een (professionele) hondenoppas die langskomt voor circa € 8 per dag. Het is inderdaad een hap uit je budget, maar ik heb alle vertrouwen in haar en de honden vinden haar erg leuk (nou ja, Basile in ieder geval, Léon vindt het lastiger om zich te hechten aan mensen die niet bij het gezin horen).

Dat gezegd hebbende, komt het af en toe wel eens voor dat mijn honden de hele dag moeten wachten zonder dat de oppas langskomt (bijvoorbeeld als zij op vakantie is, of als ik iets onverwachts op mijn werk heb waardoor ik langer moet blijven terwijl ik dacht een vrije middag te hebben), en ze lijken daar geen moeite mee te hebben. Dan zijn ze van ongeveer 8:30 tot 18:30 alleen (de werktijden van mijn vriend, die van mij zijn nog ruimer), maar we hebben in dat geval nooit ongelukjes in huis gehad. Als we de deur opendoen, lijken mijn honden ook niet op ontploffen te staan (ze zijn superblij, gaan lekker in huis liggen, etc. etc., en gaan soms pas na een half uur de tuin in om te plassen). Maar ze zijn wel volwassen (de jongste is een puber) en het zijn grote honden; ik weet niet of een jonge hond van een klein ras het ook zo lang volhoudt.

Ik heb een tuin, dus ik zou ze daar kunnen laten zodat ze makkelijker hun behoefte kunnen doen, maar ik ben veel te bang voor diefstal. In het begin deed ik dat wel met de oudste van mijn twee honden toen hij nog jong was (tijdens de hele puppytijd liet ik hem in de tuin als ik weg was, met toegang tot een schuurtje), maar hij liet al snel merken dat hij liever binnen bleef (hij wilde de tuin niet in als we 's ochtends weggingen). Daarna hoorde ik al die verhalen over diefstal en dat schrok me behoorlijk af toen ik mijn tweede puppy kreeg... hij is dus altijd binnen gebleven als we er niet waren (voor de zindelijkheidstraining liet ik de oppas in het begin dus twee keer per dag langskomen, dat was dus een dubbel budget!).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!