Hulp bij tumor

Gwen Pck
Gwen pck Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, dit is mijn eerste post hier en ik schrijf dit vanavond met een zwaar hart.

Ik zou graag willen weten of er hier vergelijkbare gevallen zijn of dat jullie advies voor me hebben...

Ik stel jullie voor aan mijn baby Snowby van 9,5 jaar oud.

Eind november zagen we twee grote bulten in zijn bek, op het tandvlees (bij de hoektanden).

De volgende ochtend zijn we direct met spoed naar de dierenarts gegaan.

Ze vertelde ons dat ze aan een tumor denkt, maar dat er een biopt nodig is om te weten of het kwaadaardig of goedaardig is.

We hebben onze baby dus daar achtergelaten. 's Avonds belden we om te vragen of we hem konden ophalen, maar ze vertelde dat hij de nacht daar moest blijven omdat ze uitgelopen was. De volgende ochtend gingen we onze baby weer ophalen. Ze vertelde dat de biopsie was gedaan en dat ze hem meteen had geopereerd om die twee grote bulten te verwijderen... maar dat er binnenin zijn bek nog meer bultjes zitten die kleiner zijn, maar die ze niet allemaal kan weghalen!

We moesten dus twee weken wachten op de uitslag van de biopsie. (Snowby had 4 dagen nodig om bij te komen van de narcose). Terwijl we die twee weken wachtten, begon er een nieuwe bult te groeien, maar dit keer aan de buitenkant bij zijn lip... De uitslag kwam binnen... een teleurstelling: ze konden niet met zekerheid zeggen wat voor tumor het is en of het kwaadaardig of goedaardig is...

Ik ben weer teruggegaan naar de dierenarts; mijn baby heeft pijn, ik zie het aan zijn blik. Ze onderzocht hem en vertelde me dat de tumor verder is uitgezaaid en dat we niets meer kunnen doen. Ze zouden 90% van de kaak moeten verwijderen, dus we kunnen hem alleen nog palliatieve zorg bieden... Hij krijgt nu dus cortisonen (werkzame stof: prednisolon).

Twee weken later weer terug naar de dierenarts: Snowby heeft een opgezwollen snuit en zijn neus en ogen lopen... De tumor zaait nog steeds uit... Snowby krijgt nu morfine naast de cortisonen. Nu heeft mijn baby moeite met ademhalen; ze had me al gewaarschuwd dat het naar de longen zou gaan, gezien hoe ver het al gevorderd was in zijn bek en keel... Hij verliest ook tanden... De dierenarts zegt dat we hem moeten laten gaan, maar ik weet niet wat ik moet doen...

Hij brengt zijn dagen liggend op zijn buik door en beweegt niet meer. Hij blijft wel eten en drinken en vraagt 's avonds nog steeds om zijn wandeling. Die wordt alleen steeds korter omdat hij het benauwd krijgt en ik heb de indruk dat hij moeite heeft met lopen... Ik vraag me af of ik te ver ga door hem te proberen te redden. Nou ja, redden, ik kan dit helaas niet laten verdwijnen, maar ik probeer zijn medicatie te verlagen omdat ik denk dat hij misschien daardoor de hele dag blijft liggen.

Sorry voor dit lange verhaal, ik heb het er zo moeilijk mee. Snowby is onze baby, ons kind. Ik had behoefte aan advies om de juiste beslissing te nemen. Ik voeg een foto bij van hoe zijn gezichtje er nu uitziet.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie. Ik weet wel dat het het einde is. Gisteravond was het best lastig; hij had af en toe moeite met ademhalen en zijn ademhaling was zwaar en piepend. Hij had ook een lichte bloedneus, een paar druppeltjes. Sinds vanochtend gaat het weer wat beter en ademt hij normaal, dus dat zorgt ervoor dat ik ga twijfelen. Het ene moment denk ik 'ja' en het andere moment weer 'nee', ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen. Ik zie het lijden nu minder in zijn ogen, het is meer het feit dat hij niet meer kan doen wat hij wil wat me zo verdrietig maakt, om hem er zo verslagen bij te zien zitten... Hoe is dat bij jou gegaan met die neustumor bij je schatje? Wat is de volgende stap? Ik ga vanmiddag weer naar de dierenarts om te kijken wat er nog mogelijk is.

Bij onze hond was de tumor niet te opereren. Althans, er was wel een operatie mogelijk waarbij de helft van zijn neus weggehaald zou worden... Het was zo'n zeldzame tumor dat de dierenartsen hem zelfs gratis wilden opereren. Maar nee bedankt, onze hond is geen proefkonijn!

Het punt is dat dieren hun pijn niet echt laten zien. Tegen de tijd dat ze laten merken dat ze pijn hebben, is het stadium al ondragelijk geworden.

Die van ons leefde gewoon zijn normale leventje, we zagen niet dat hij leed, maar eigenlijk had hij heel veel pijn. Hij beet ons zodra we zijn neus aanraakten.

Maar omdat hij verder nog wel een goed leven had, hebben we euthanasie toen nog niet overwogen. Eigenlijk ging hij daarna heel snel achteruit; 's avonds was hij nog oké, maar de volgende ochtend had hij ontzettend veel pijn. Bij de kleinste beweging gilde hij het uit van de pijn.

Omdat het zo snel ging, konden we er niet op anticiperen. Maar echt, als hij langzamer achteruit was gegaan, hadden we niet tot het allerlaatste moment gewacht.

Wij hadden natuurlijk wel meer tijd om aan het idee te wennen, omdat we al een tijdje wisten dat hij die tumor had. We waren erop voorbereid. Bij jou gebeurt het nu heel plotseling, dat is veel moeilijker te accepteren.

Maar ik denk dat de beste oplossing is om niet tot het allerlaatste moment te wachten, zodat je alles zo goed mogelijk kunt doen. En zoek vooral een dierenarts die bij je thuis komt voor het inslapen. Dat is op het moment zelf natuurlijk heel zwaar, maar het helpt je achteraf om te weten dat je het op de beste manier hebt gedaan.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, je zit in een heel lastige situatie en ik vind het oprecht heel erg voor jou en je kleine Snowby.

Het enige wat ik je kan adviseren is om de behandeling niet af te bouwen. Deze medicijnen zijn er om hem te helpen zo goed mogelijk met zijn tumoren om te gaan; ermee stoppen zou de situatie waarschijnlijk alleen maar verergeren.

Naast je begrijpelijke wens om Snowby zo lang mogelijk bij je te houden, is het belangrijk om goed naar het welzijn van je hond te blijven kijken. Als hij moeite krijgt met drinken, eten of opstaan, dan wordt het voor hem een heel zwaar en pijnlijk proces.

Je moet jezelf in ieder geval niets verwijten. Hij heeft al meer dan 9 jaar bij een liefdevol baasje gewoond en dat is lang niet elke hond gegeven.

Heel veel sterkte.

Lucas

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik sluit me aan bij Mel1, laat hem gaan. Hij heeft een bloedneus, ademt moeizaam... je moet ook naar zijn levenskwaliteit kijken en aan hem denken in plaats van aan jezelf.

Het einde nadert helaas. Hij heeft je het beste van zichzelf gegeven, wacht niet tot het allerlaatste moment.

Ik heb het zelf meegemaakt met de hond van mijn ouders. Ze had uitgezaaide kanker, maar ze wilden haar niet laten gaan (ze kreeg medicatie om de pijn te verzachten). Ik zal me die ochtend dat ik naar beneden kwam om naar school te gaan altijd blijven herinneren: Nala die zich naar me toe sleepte (haar achterhand was uitgevallen), het bloed dat uit haar neus en bek droop, terwijl het de avond ervoor nog "goed" met haar ging.

Vertaald Frans
    Gwen Pck
    Rapporteren

Misschien kom ik wat bot over (of eigenlijk zeker wel), maar ik ben wel eerlijk. Zoals de dierenarts al zei: dit is het einde. Je hond lijdt, dat is zeker, anders zou hij niet zo'n zware behandeling krijgen. Ik denk dat je aan hem moet denken en hem onder de best mogelijke omstandigheden moet laten gaan. Dat wil zeggen: thuis. Maar wacht niet tot het allerlaatste moment, want dan wordt het een spoedgeval en verloopt het niet op een fijne manier. Zoek een dierenarts die bereid is om aan huis te komen en maak snel een afspraak. Het verbaast me trouwens dat je moeite hebt om een dierenarts te vinden die dat doet; bij onze laatste hond (die ook een neustumor had) kon het niet, maar dat kwam juist doordat het een spoedsituatie was. Op afspraak zou de dierenarts gewoon aan huis zijn gekomen. Ik zeg dit misschien wat hard, maar dat is niet om gemeen te zijn; ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet verwoorden. Ik weet wat het is om een hond te verliezen, mijn vorige hond is in mijn armen gestorven. Het zijn loodzware momenten, maar ze zijn helaas onvermijdelijk.
    . Hoi, bedankt voor je reactie. Ik weet heel goed dat het het einde is. Gisteravond was het behoorlijk lastig; hij had soms moeite met ademhalen en zijn ademhaling was zwaar en piepend. Hij had ook een lichte neusbloeding, een paar druppeltjes. Sinds vanochtend gaat het weer wat beter en ademt hij normaal, en dat is precies wat me zo aan het twijfelen maakt. Het ene moment denk ik van wel en het andere moment weer niet, ik weet het gewoon niet meer. Ik zie de pijn minder in zijn ogen, het is vooral het feit dat hij niet meer kan doen wat hij wil wat me zo verdrietig maakt... om hem er zo verslagen bij te zien zitten. Hoe is dat bij jou gegaan met die neustumor bij je maatje? Wat is de volgende stap? Ik ga vanmiddag terug naar de dierenarts om te kijken wat er nog mogelijk is.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zult aan zijn blik wel zien wanneer het moment daar is, wanneer de palliatieve behandeling niet meer voldoende is.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben misschien wat bot (of eigenlijk wel zeker), maar ik ben wel eerlijk.

Zoals de dierenarts al zei: dit is het einde. Je hond lijdt, dat is zeker, anders zou hij niet zo’n zware behandeling krijgen. Ik denk dat je nu aan hem moet denken en hem op de best mogelijke manier moet laten gaan. Dat wil zeggen: thuis. Maar wacht niet tot het allerlaatste moment, want dan wordt het een spoedgeval en dat verloopt nooit prettig.

Zoek een dierenarts die bereid is om aan huis te komen en maak op korte termijn een afspraak. Het verbaast me trouwens dat je moeite hebt om een dierenarts te vinden die dat doet. Bij onze vorige hond (die ook een tumor bij zijn neus had) kon het bij ons niet, maar dat was puur omdat het een spoedsituatie was vlak nadat de praktijk openging. Met een afspraak vooraf was de dierenarts gewoon aan huis gekomen.

Ik zeg dit misschien heel direct en het klinkt wat hard, maar dat is niet om gemeen te zijn. Ik weet het alleen niet anders te verwoorden.

Ik weet wat het is om een hond te verliezen; mijn vorige hond is in mijn armen gestorven. Het zijn loodzware momenten, maar ze zijn helaas onvermijdelijk.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Schokkend???

Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt... Voor jou is het vast schokkend, maar rationeel gezien, gezien zijn ziekte... zal hij gewoon heel erg moe zijn...

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Verlaag zijn dosering niet.

De cortison en morfine maken hem misschien een beetje suf, maar ze zorgen er wel voor dat hij geen pijn lijdt.

Ik vind het echt heel erg voor je en je maatje. Geniet van de tijd die jullie nog samen hebben en geef hem alles waar hij van houdt: vlees, lekkere koekjes, samen slapen... kortom, alles wat je maar wilt doen om hem eens goed te verwennen.

In dit soort situaties blijf je de film in je hoofd maar herhalen; je zoekt naar wat je had kunnen doen, wat je hebt gemist, wat hem had kunnen redden... helaas is het leven hartstikke oneerlijk en maakt ziekte geen onderscheid tussen goede en slechte zielen.

Heel veel sterkte en geef je maatje een dikke aai van me.

Vertaald Frans
    Gwen Pck
    Rapporteren

Is het dan niet vreemd dat hij de hele dag blijft liggen?

Vertaald Frans
    Gwen Pck
    Rapporteren

Wat een kop... Hij is prachtig! En die blik...! +1 Alfredw, het is aan jou om te bepalen wanneer hij te veel lijdt... De beste manier blijft euthanasie thuis. Je andere hond zal begrijpen wat er met zijn maatje is gebeurd. Natuurlijk zal hij verdrietig zijn, maar als je hem meeneemt naar de dierenarts en zonder hem terugkomt, kan hij verdrietig zijn én op hem blijven wachten zonder te begrijpen waarom hij niet terugkomt... Dieren verwerken informatie ook, als ze daar de kans voor krijgen. Er staat je een heel zware beproeving te wachten, en ik hoop dat Snowby nog zo lang mogelijk geniet van het geluk om bij jullie te zijn. Probeer zijn laatste momenten vrolijk te maken... Door je verdriet een beetje te verbergen en wat vrolijkheid te tonen, zodat hij blij is en zich geen zorgen om jou maakt. Honden zijn zulke gevoelige zielen; als wij om hen huilen, zijn zij verdrietig voor ons.

Bedankt, het is waar dat hij in mijn ogen prachtig blijft. Het is ook mijn keuze dat hij thuis gaat, dat verdient hij dubbel en dwars. En ik wil dat zijn broer het begrijpt op de dag dat het zover is. Het is moeilijk voor ons, of eigenlijk vooral voor mij, om mijn verdriet niet te laten zien. Ik hou zoveel van hem, het breekt mijn hart om hem zo te zien, om te zien hoe de ziekte hem overneemt terwijl ik machteloos sta. Ik heb het gevoel dat ik niet alles kan doen wat mogelijk is. Veel mensen zullen zeggen "zo is het leven", maar ik kan me daar niet bij neerleggen... bedankt voor je reactie.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!